دانشمندان سلول های سرطانی را به سلول‌های سالم تبدیل کردند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سلول های سرطانی در این سرطان کشنده، به طور کامل به سلول‌های سالم ماهیچه‌ای تبدیل می‌شوند که عمل کشش را انجام می‌دهند. سلول‌های تغییریافته، دیگر به حالت تکثیر قبل برنمی‌گردند.
سلول های سرطانی در این کشف جدید به سلول‌های سالم تبدیل می‌شوند

محققان آزمایشگاهی در نیویورک به نام Cold Spring Harbor در کشفی جدید موفق شدند سلول‌ های سرطانی بافت ماهیچه را، به سلول‌های سالم تبدیل کنند. این پژوهش تأثیر مهمی بر روی روش جدید “تمایز درمانی” و درمان انواع سرطان‌ها خواهد گذاشت. می‌توانید روش خانگی تشخیص سرطان ریه را نیز، در مطلب لینک شده بخوانید.

توضیحاتی درباره این سرطان کشنده

نام سرطانی که این محققان روی آن کار کردند سرطان رابدومیوسارکوم یا به‌اختصار RMS است. این سلول های سرطانی در بافت‌های نرم بدن همانند ماهیچه‌ها، عضلات اسکلتی و گاه مثانه و رحم دیده می‌شوند و متأسفانه، بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد.

RMS ‌ ممکن است از هر نقطه از بدن شروع شود؛ اما عموماً از سر و گردن شروع شده و به قسمت‌های ادراری، اندام‌های تولیدمثلی و دست و پاها می‌رسد. این سرطان بسیار نادر اما کشنده و خطرناک است. علائم آن بسته به محلی که در آن شروع می‌شود فرق دارد و پس از پخش‌شدن از یک ناحیه، عموماً تشخیص داده می‌شود.

روش تمایز درمانی سلول های سرطانی را به سالم تبدیل می‌کند

روش جدیدی که محققان پیگیری کردند

در روش جدیدی که این محققان نیویورکی پیگیری کردند، روند تبدیل سلول‌های سالم به سلول های سرطانی، برعکس شد. آنها این عمل را بر روی تومورهای بدخیم رابدومیوسارکوم انجام دادند.

روش اصلی آنها برای انجام این کار، تشخیص ژن‌هایی بود که باعث ساخته‌شدن سلول‌های سرطانی می‌شدند. تا پیش‌ازاین، عامل این بیماری به طور کامل مشخص نبود؛ اما طی این پژوهش عامل این مسئله، پروتئینی به‌ نام PAX3-FOXO1 شناسایی شد. ظاهراً تشکیل این پروتئین عامل رشد این سرطان است.

طی این فرایند مشخص شد که با غیرفعال‌کردن پروتئینی به نام فاکتور رونویسی هسته‌ای یا به‌اختصار،  Y یا NF-Y پروتئین PAX3 ‌ نیز غیرفعال می‌شود. پس از این اتفاق، سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم ماهیچه‌ای تبدیل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  کهکشان راه شیری تنها نیست! + ویدیو

تصاویر سلول‌های سالم‌شده بعد از تغییر

تأثیر عالی این پژوهش روی درمان سلول های سرطانی

تاکنون روش درمان این سرطان، شامل مواردی چون پرتو و شیمی‌درمانی و جراحی می‌شد. یکی از روش‌های جدید درمان سرطان، “تمایز درمانی” است. در این شیوه جدید، سلول‌های بدخیم و پیشرفته سرطانی به کمک عوامل دارویی به اشکال دیگری همچون سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شوند.

این تحقیق، گام مهمی در روش‌های جدید درمان سلول های سرطانی، همچون تمایز درمانی محسوب می‌شود. همچنین، سرعت رسیدن به این مدل‌های نوین را بیشتر می‌کند. تا پیش‌ازاین تصور می‌شد که انسان، ده‌ها سال بعد می‌تواند با تغییر ژن‌ها، سرطان را درمان کند.

غیرقابل‌برگشت بودن این سرطان نیز، دستاورد مهم محسوب می‌شود. “کریستوفر واکوچ” از بیولوژیست‌های مولکولی این پژوهش، اعلام کرد که پس از این تحقیق، سلول‌ها علناً به سلول‌های ماهیچه‌ای تبدیل شدند که به‌جای تکثیر، کشش ماهیچه‌ای را انجام می‌دهند و به دلیل انرژی بر بودن فرایند کشش، دیگر به حالت تکثیر قبل برنمی‌گردند.

سخن آخر

روش جدید مقابله با سرطان به نام تمایز درمانی، به کمک کشف جدید محققان نیویورکی دگرگون شد. در این تحقیق، دانشمندان بالاخره ژن عامل سرطان رابدومیوسارکوم را یافته و با تغییر آن سلول های سرطانی را به سلول‌های عادی و ماهیچه‌ای تبدیل کردند. سلول‌ها نیز پس از این اتفاق به حالت قبل خود بازنگشتند.

تعداد کلمات مطلب: 489

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس های رنگی در لباسشویی

شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌ویژه لباس‌های رنگی، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، ما…