آموزش 3 مرحله‌ای کاشت انجیر در گلدان

5
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای داشتن یک درخت انجیر با میوه‌های شیرین، داشتن یک حیاط و باغچه ضروری نیست؛ چرا که می‌توانید از این روش استفاده کنید.
کاشت انجیر در گلدان

اگر به میوه انجیر علاقه دارید، برای کاشت درخت انجیر حتما نیازی نیست که به یک باغچه بزرگ دسترسی داشته باشید؛ چرا که با کاشت انجیر در گلدان، نیز می‌توانید از میوه آن بهره‌مند شوید. در صورتی که روش کاشت انجیر به درستی انجام شود، درخت شما به خوبی رشد کرده و میوه می‌دهد؛ برای آشنایی با بهترین روش کاشت درخت انجیر، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه کاشت انجیر در گلدان

انجیر در مناطق معتدل و تا حدودی گرم به خوبی رشد می‌کند و میوه می‌دهد؛ در نتیجه اگر قصد دارید کاشت انجیر در خانه انجام دهید، لازم است که شرایط مناسب را برای رشد گیاه فراهم کنید. بهترین شرایط محیطی برای گیاه آبیاری کم، دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد، خاک شنی و نور مناسب است.

مراحل کاشت انجیر در گلدان

بهترین روش برای کاشت انجیر در گلدان، استفاده از طریق بذر است؛ اما لازم به ذکر است تکثیر انجیر با این روش، زمان بیشتری نیاز دارد تا نهال ما به میوه‌دهی برسد.

مراحل کاشت انجیر در گلدان

مرحله اول انتخاب گلدان

انتخاب گلدان مناسب در نتیجه کار تاثیر بسیار زیادی دارد؛ بنابراین سعی کنید گلدانی را انتخاب کنید که از سایز بزرگی برخوردار باشد تا ریشه بتواند به خوبی رشد کند؛ بهترین گلدان برای کاشت انجیر، نوع سرامیکی است؛ چرا که سرد و گرم شدن گلدان را به خوبی نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر گلدان‌های پلاستیکی در فصل تابستان به‌ سرعت گرم می‌شوند و می‌توانند ریشه گیاه را خراب کنند. لازم به ذکر است که بهترین فصل برای کاشت انجیر در گلدان، اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است.

مرحله دوم کاشت انجیر

انتخاب خاک مناسب، مورد دیگری است که در پرورش گیاه تاثیر بسزایی دارد؛ بهترین خاک برای کاشت انجیر، خاکی است که از ترکیب شن، رس با زهکشی مناسبی برخوردار باشد. دلیل اهمیت زهکشی، سطحی بودن ریشه انجیر است؛ در صورتی که خاک به درستی زهکشی نشود، ریشه آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. در نهایت روی خاک را سوراخ عمیقی ایجاد کنید و نهال انجیر را در آن بکارید و بعد از کاشت اطراف ریشه را با خاک پر کنید و با ملایمت فشار دهید تا هوای بین خاک خارج شود.

مطلب پیشنهادی:  ترفند تمیز کردن سینک آشپزخانه بدون استفاده از مواد شوینده + ویدئو

مرحله پایانی

بعد از کاشت نهال در خاک، تمام سطح آن را به خوبی آبیاری کنید به گونه‌ای که آب از کف گلدان خارج شود؛ سپس گلدان را در نقطه‌ای از خانه قرار دهید که نور آفتاب به خوبی روی سطح گیاه را بگیرد؛ پنجره‌های جنوبی بهترین انتخاب هستند. در نهایت برای رشد سریع‌تر و بهتر گیاه، به طور مرتب کوددهی را انجام دهید.

شرایط محیطی برای نگهداری درخت انجیر

برای داشتن یک گلدان شاداب و میوه‌های خوشمزه رعایت نکات زیر الزامی است:

شرایط کاشت انجیر در گلدان

نحوه آبیاری انجیر

انجیر جزو گیاهان مقاوم به کم آبی است؛ در نتیجه بهترین زمان آبیاری برای کاشت انجیر در گلدان، هنگامی است که سطح خاک خشک شده باشد و آبیاری باید در فواصل منظمی انجام شود؛ هنگامی که گیاه ما شروع به تولید میوه کرد، از غرق آب کردن آن خودداری کنید؛ چرا که باعث می‌شود بیشتر حجم میوه را آب بگیرد و مزه شیرین آن کم شود.

دمای مناسب

درخت انجیر ویژه مناطق نیمه گرمسیری است و به زمستان ملایم و تابستان گرم نیاز دارد. این درخت به همان اندازه که در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما به ویژه هنگامی که نهال، حساس است. از این رو سرما یک عامل محدود کننده در کاشت این درخت به حساب می‌آید. از سوی دیگر دمای بالاتر از ۴۲ درجه کیفیت محصول را کاهش می‌دهد؛ بنابراین بهترین دما برای رشد انجیر، 25 تا 35 درجه است. اگر به میوه انجیر علاقه دارید، این مطلب را مشاهده کنید.

تعداد کلمات مطلب: 596

اپلیکیشن مجله دلتا

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    3 شهریور 1402 در 1:13 ق.ظ

    من سال ۹۳ سه نهال انجیرسیاه در باغچه منزل کاشتم رشد قابل توجهی داشته و سالانه میوه شیرین و زیادی میدهد که از این بابت خدارا سپاسگزارم
    البته محل زندگی ما در شهرک گلستان شیراز است و آب و هوای اینجا برای کاشت انجیر و انگور بسیار مناسب است یکی از مزایای درخت انجیر این است که میوه های آن به مرور زمان میرسند وحدود دو الی سه میتوان از میوه های آن استفاده کرد

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 5:18 ب.ظ

      خیلی هم عالی دوست عزیز ممنون از همراهی و نظردهی شما.

      پاسخ

  2. ناشناس

    19 شهریور 1402 در 11:30 ق.ظ

    سلام من چهار سال نهال تو گلدان کاشتم با بهترین نور وخاک وابیاری اما دریغ از ی دونه انجیر

    پاسخ

  3. ناشناس

    19 شهریور 1402 در 11:31 ق.ظ

    سلام من چهار سال نهال تو گلدان کاشتم با بهترین نور وخاک وابیاری اما دریغ از ی دونه انجیر

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      22 شهریور 1402 در 1:42 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما. باید مراحل را به درستی انجام دهید و مراقبت به درستی انجام شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

دکوراسیون و چیدمان پذیرایی، فضایی شیک برای آرامش

دکوراسیون و چیدمان پذیرایی به هنر آراستن و چیدن وسایل در فضایی گفته می‌شود که برای پذیرایی…