اقدامات حقوقی مهم پس از فروش ملک

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی‌که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشود، فروشنده می‌تواند از دفترخانه درخواست کند برای او گواهی عدم حضور صادر شود.
تنظیم سند ملک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، پس از فروش ملک خیلی از فروشندگان برای آماده‌سازی مقدمات انتقال فروش ملک خود دچار مشکل و کمی سردرگمی می‎‌شوند. با ما همراه باشید تا شما را درباره نکات حقوقی تنظیم سند ملک بیشتر آشنا کنیم.

خرید و فروش ملک

  • اولین مرحله اقدامات حقوقی پس از فروش ملک، مراجعه به دفترخانه قید شده در مبایعه‎‌نامه است. در این مرحله دفترخانه به فروشنده دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری می‌دهد.
  •  در صورتی که خریدار بخواهد وام بانکی دریافت کند، تعیین دفترخانه بر عهده بانک مربوطه است و فروشنده پس از اخذ معرفی‌نامه‎ بانک به دفترخانه مراجعه و نامه‌‎های مربوط به دارایی و شهرداری را دریافت می‎‎‌کند.
  •  فروشنده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برای گرفتن مفاصاحساب مراجعه و مدارکی از قبیل اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را همراه داشته باشد. در صورتی‌که برای گرفتن مفاصاحساب گواهی پایان‎‌کار نداشته باشد ملزم به دریافت پایان‌‎کار از شهرداری است که در حالت عادی یک تا دو روز زمان می‎‌برد. هزینه‎‌هایی که باید پرداخت شود شامل عوارض نوسازی و پسماند و آموزش و پرورش و … است.
  • چنان‌چه ملک اوقافی باشد برای فروش آن باید از اداره اوقاف مجوز فروش گرفت.
  •  در صورتی‌که مدارک لازم برای تنظیم سند آماده شد می‎‌توان با مراجعه به دفترخانه برای تنظیم سند اقدام کرد.
  •  در صورتی‌که خریدار در زمان مقرر در دفترخانه برای تنظیم سند حاضر نشد، فروشنده می‌‎تواند از دفترخانه درخواست کند گواهی عدم حضور صادر شود.
مطلب پیشنهادی:  در چه شرایطی مجازات شلاق برای رابطه نامشروع اجرا نمی‌شود؟

تنظیم سند ملک

دریافت مالیات

در این مرحله افراد باید به اداره مالیات مربوط‌ به منطقه برای گرفتن مفاصاحساب مالیات مراجعه کنند. هم‌چنین باید مدارکی از قبیل اصل سند مالکیت و بنچاق و پایان‌‎کار دارای اعتبار و در صورت نداشتن پایان‎‌کار، فیش عوارض همان سال و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده و در صورت ورثه‌ای بودن ملک، برگ انحصار وراثت و مالیات‌ بر ارث را همراه داشته باشند.

مدت زمان انجام این مراحل تقریبا یک هفته است و معمولا در سه نوبت برای تشکیل پرونده، پرداخت فیش و گرفتن برگ مفاصاحساب مالیات باید به اداره مالیات مراجعه شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات مهم درباره پیش‌ خرید خانه» در مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 353

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…