چند ترفند کاربردی برای از بین بردن رسوب کتری!

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سماور و کتری معمولا به دلیل استفاده به طور مداوم رسوبات زخیمی در آن به وجود می‌آید، برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور چندین روش مناسب و کاربردی وجود دارد.
از بین بردن رسوب کتری

یکی از وسایل پر استفاده در هر خانه‌ای، سماور و کتری است که در کنار مزایای بسیاری که دارد معایبی نیز دارد. یکی از این معایب رسوبات آهکی است که به مرور زمان در سطح داخلی کتری و سماور جمع می‌شود. وجود این رسوبات در کتری و سماور باعث می‌شود آب جوش سماور کدر و بد بو شود؛ برای از بین بردن رسوب کتری روش‌های فراوانی وجود دارد که در این مطلب از دلتامگ با آن آشنا خواهیم شد.

برای از بین بردن رسوب کتری چه باید کرد؟

قبل از آنکه به معرفی مواد موثر برای از بین بردن رسوب داخل کتری بپردازیم، این سوال ذهن بسیاری از ما را درگیر می‌کند که آیا رسوبات کتری برای بدن مضر هستند یا خیر. بسیاری از پزشکان بر این باورند که بدن ما به تمام املاح موجود در آب نیازی ندارد؛ به همین دلیل تراکم و رسوب کلسیم در آب باعث به وجود آمدن بیماری‌های کلیوی می‌شود. از سوی دیگر وجود رسوب در کتری باعث می‌شود دیواره درونی کتری دچار خوردگی شود و به مرور کتری را خراب کند. روش‌های موثر برای از بین بردن گچ سماور عبارتند از:

از بین بردن رسوب کتری

داغ کردن کتری

بهترین راه برای از بین بردن رسوب کتری، داغ کردن آن است. در ابتدا شما باید کتری را بدون آب روی گاز بگذارید تا حسابی داغ شود، سپس درون آن آب یخ بریزید تا جرم‌ها از جدار کتری جدا شوند. توجه داشته باشید که داغ کردن کتری باید در حدی باشد که جرم‌ها گرم شوند؛ اگر کتری بیش از حد داغ شود، لحیم آن از بین می‌رود.

از بین بردن رسوب کتری با سرکه سفید

روش دیگری که به راحتی می‌توانید جرم کتری را از بین ببرید، ریخت مقداری سرکه سفید درون کتری است. برای رسوب زدایی کتری و سماور، مقداری سرکه درون آن بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی کرده و بشویید دوباره کتری را از آب پر کنید و اجازه دهید بجوشد تا بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری رفع شود.

مطلب پیشنهادی:  بهترین روش برای گرفتن نفخ حبوبات در زمان کم

از بین بردن رسوب کتری

استفاده از فلس صدف 

اگر می‌خواهید جرم و رسوبات کتری مجدد در آن جمع نشود، بهترین راه این است که از فلس صدف یا همان گوش ماهی استفاده کنید تا آهک موجود در آب را به خود جذب نمایند. این روش برای جلوگیری از جمع شدن رسوبات ر کتری نو نیز بسیار کارآمد است.

از بین بردن رسوب کتری

از بین بردن جرم کتری با جوش شیرین

برای از بین بردن جرم کتری و سماور مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و درون کتری بریزید و اجازه دهید کتری بجوشد؛ اگر با یکبار انجام این کار کتری تمیز نشد می‌توانید این کار را چندبار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از سیب زمینی رنده شده

با توجه به اندازه کتری دو یا سه عدد سیب زمینی را رنده کرده و درون کتری بریزید؛ سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، درون کتری یک تکه زاج سفید کوبیده شده ریخته و بگذارید نیم ساعت دیگر بجوشد سپس آب کتری را خالی کرده و آن را بشویید و آب تازه درون آن پر کنید و دوباره بجوشانید تا نشاسته و بوی کتری از بین برود.

از بین بردن رسوب کتری

از بین بردن رسوب کتری برقی با لیمو

برای از بین بردن رسوب کتری برقی، می‌توانید از چند عدد لیموترش یا آبلیمو استفاده کنید. در این روش لیموها را درون آب کتری ریخته و آب را 10 دقیقه بجوشانید و بعد شاهد آن هستید که جرم کتری به طور کلی از بین می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: انتخاب جزیره برای چه آشپزخانه‌هایی مناسب است!

تعداد کلمات مطلب: 573

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…