تنها 7 قدم تا خانه مرتب فاصله دارید!

0
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تمیز نگه داشتن خانه مخصوصا در خانه‌های پرجمعیت، اگر براساس برنامه ریزی و اصول باشد کار چندان سختی نیست برای آشنایی با روش‌های اصولی تمیزی با ما همراه باشید.
راههای تمیز نگه داشتن خانه

فرقی نمی‌کند که ما طرفدار انضباط باشیم یا خیر؛ چیدمان زیبای منزل یکی از ایدئال‌‎های همه ما است؛ چرا که همه از دیدن خانه  مرتب و آراسته لذت می‌بریم. اما به نظر می‌رسد که مرتب نگه‌داشتن دائمی خانه، کار چندان راحتی نیست و هر روز باید زمان زیادی برای مرتب‌کردن و چیدمان دکوراسیون خانه صرف کنیم. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا راههای تمیز نگه داشتن خانه را برای شما شرح دهیم.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

تمیز کردن روزانه خانه می‌تواند برای هر خانم سخت و کسل کننده باشد؛ چرا که با ترفند تمیز نگه داشتن خانه آشنا نیستند و به طبع برای تمیزی هر قسمت وقت زیادی را صرف می‌کنند. برای مثال تمیز نگه داشتن آشپزخانه، می‌تواند بسیار مشکل باشد چرا که پر رفت‌و‌آمد ترین مکان خانه به شمار می‌آید. در ادامه با نکات طلایی تمیزی و چیدن خانه آشنا می‌شوید.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

 قدم اول: واقع‌بین باشیم

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تمیزی خانه باید در نظر داشت این است که برای مرتب‌کردن هر قسمت خانه چقدر زمان نیاز داریم؟ برای مثال مرتب کردن انباری و بالکن به تمیزتر دیده شدن خانه بخصوص در چیدمان خانه کوچک بسیار کمک می‌کند و باید بدانیم در چه مدت زمانی این قسمت‌‌ها کاملا تمیز می‌‍شوند. در صورتی که بیشتر از زمان تعیین شده وقت صرف تمیزی آن قسمت شود، عملیات سروسامان‌دادن به خانه با شکست مواجه می‌شود.

قدم دوم: کارهای خانه را تقسیم‌بندی کنید

گردگیری و مرتب کردن وسایل منزل در سه یا چهار روز کار مشکلی است، چرا که سرو سامان دادن به کمدها و کابینت‌ها در آشپزخانه و اتاق خواب نیاز به زمان دارد. بهترین راه برای مرتب کردن خانه در کوتاه‌ ترین زمان، این است که کارهای خانه را تقسیم کنید و هر روز بخشی از آن را پیش ببرید.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

قدم سوم: وسایل بدون استفاده را از خانه دور کنیم

یکی از راههای تمیز نگه داشتن خانه این است که ابتدا از سرو سامان دادن به لباس‌ها شروع کنید و لباس‌هایی که دیگر استفاده نمی‌کنید را از کمد خارج کنید. البته این وسایل فقط محدود به لباس نمی‌شوند و ممکن است کتاب‌های درسی و کمک درسی قدیمی، باکس‌ها، ظرف یا وسایل بازی را هم شامل شود. برای عملی شدن این قانون در تمیزی خانه، به این احتمال که ممکن است روزی به این وسیله احتیاج داشته باشید را کنار بگذارید؛ چون ممکن است در بررسی وسایل خانه متوجه شوید بعضی از وسایل گران‌قیمت هیچ کارایی در خانه ندارد یا باسلیقه شما دیگر سازگار نیست. پس در اینجا باید بدون هیچ تردیدی هر وسیله‌ای که حضورش در خانه به نظر اضافه است را کنار بگذارید.

مطلب پیشنهادی:  6 مکان خطرناک برای نگهداری گیاهان آپارتمانی!

قدم چهارم: برای خود یک سبک تمیزی انتخاب کنید

هر شخصی یک روش مخصوص در چیدمان وسایل و نظم‌دادن به خانه دارد. برای مثال عده‌ای ترجیح می‌دهند بیشتر وسایل خانه را در کمدها جای دهند تا دور از چشم باشند، اما عده‌ای طبقه‌ها و شلف‌ها را برای چیدمان وسایل می‌پسندند تا هم نظم بیشتری داشته باشند و هم همیشه در دسترس باشند. شما هم می‌توانید باتوجه به سلیقه خود، یک روش مخصوص انتخاب کنید.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

قدم پنجم: قرارگیری وسایل مشابه کنار هم از راههای تمیز نگه داشتن خانه

برای همه ما پیش آمده در مواقعی که عجله داریم وسایل مورد نیاز خود را پیدا نمی‌کنیم؛ مثلا برای پیدا کردن جوراب‌ها وقتی که کشوها از نظم خاصی پیروی نمی‌کنند مشکل است و این امر بیش از هر چیزی می‌تواند ما را آشفته یا عصبی کند. یکی از راههای تمیز نگه داشتن خانه، قراردادن وسایل مشابه کنار هم و در مکان مشخص است. در این روش سعی کنید لیوان‌ها را در یک کابینت، قاشق‌ها را در یک کشو آشپزخانه، کتاب‌ها و دفترهای یادداشت را در کتابخانه، لباس‌های کوچک مانند جوراب یا روسری را در یک کشو یا باکس بگذارید.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

قدم ششم: بهترین وسیله را برای گردگیری انتخاب کنبد

بعد از اینکه وسایل خانه را مرتب کردید در این قسمت انتخاب درست وسیله برای گردگیری یکی از راههای تمیز نگه داشتن خانه است. در ابتدای نظافت لازم است تمام گردوغبارها را از سطح خانه بردارید.  جاروبرقی در اینجا به کمک شما می‌آید و می‌تواند گرد و غبار مانده روی مبل و فرش را به راحتی پاک کند. با جاروبرقی همه جای خانه را به خوبی تمیز کنید، زیر مبل‌ها، تخت خواب و میز ناهارخوری را فراموش نکنید. اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید، سعی کنید هر شب، بعد از صرف آخرین وعده غذایی خانواده، سطح اتاق را با جاروبرقی به خوبی تمیز کنید.

راههای تمیز نگه داشتن خانه

قدم هفتم: شوینده مناسب سرامیک را انتخاب نمایید

امروزه در بسیاری از خانه از پوشش سرامیک برای کف‌پوش استفاده می‌شود. بنابراین لازم است قبل از اینکه شروع به تمیزی سرامیک‌ها کنید، ابتدا باتوجه به جنس سرامیک شوینده مناسب آن را انتخاب نمایید. بهترین مواد شوینده سرامیک که کمترین آسیب را دارد، استفاده از ترکیب سرکه مایع ظرفشویی و آب است.

پیشنهاد مطالعه: تنها در 4 مرحله برای خانه خود پرده شیک بدوزید!

تعداد کلمات مطلب: 795

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…