با این 4 گیاه در پاییز باغچه‌ای سبز داشته باشید!

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با پرورش این گیاهان زیبا، می‌توانید به باغچه و بالکن خود در فصل پاییز روحی تازه ببخشید.
گیاهان مناسب فصل پاییز

فصل پاییز برای کاشت بسیاری از گیاهان و گل‌ها مناسب است؛ چراکه در این فصل گرما در حال کاهش است و خاک هنوز گرم است؛ از سوی دیگر در فصل پاییز آفات کمتری وجود دارد و به دلیل بارش باران بسیاری از گیاهان به آبیاری کمتری نیاز دارند. به این نکته توجه داشته باشید که همه گیاهان مناسب کاشت در فصل سرما نیستند و به سرعت خراب می‌شوند. تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید، تا گیاهان مناسب فصل پاییز را به شما معرفی کنیم.

گیاهان مناسب فصل پاییز

 شلغم

شلغم یک سبزی ریشه‌ای از خانواده چلیپایی‌ها است که هم ریشه و هم برگ‌های آن قابل خوردن است. این سبزی مناسب فصل پاییز است و منبع غنی ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و فولات بوده و خاصیت ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد. برای کاشت شلغم از گلدان بزرگ با عمق حداقل ۴۰ سانتی‌متر یا جعبه میوه استفاده کنید. در صورت استفاده از جعبه میوه، کف آن را با نایلون پوشانده و با سوراخ کردن نایلون امکان خروج آب اضافی را فراهم کنید.

کاشت شلغم

گلدان را با خاکی که به نسبت مساوی حاوی خاک باغچه و کمپوست است پر کنید. روی خاک شیار ایجاد کنید، به طوری که شیارها از یکدیگر به اندازه پنج سانتی‌متر فاصله داشته باشند. در هر شیار دو الی سه بذر قرار داده و روی آن را با خاک بپوشانید. گلدان را در یک مکان آفتابی گذاشته و تا زمان جوانه‌زنی خاک آن را مرطوب نگه دارید؛ با این حال مراقب باشید که خاک خیس نباشد. بعد از جوانه زدن گیاه، هر زمان که سطح خاک به اندازه یک سانتی‌متر خشک شد، به گیاه آب بدهید.

 پیاز

این سبزی پرخاصیت، یکی دیگر از گیاهان مناسب فصل پاییز است. پیاز مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین B6، فولات و پتاسیم دارد. این سبزی پرمصرف به سه دسته روز کوتاه، روز متوسط و روز بلند تقسیم می‌شود. نوع روز کوتاه آن مناسب کاشت در فصل پاییز است. برای کاشت بذر پیاز در باغچه، زمین را شخم زده و صاف کنید؛ سپس حفره‌هایی با فاصله چهار تا پنج سانتی‌متر و به عمق یک سانتی‌متر روی خاک ایجاد کنید. بذرها را داخل این حفره‌ها ریخته و روی آن را با خاک، کود حیوانی یا ورمی کمپوست بپوشانید. در انتها، با استفاده از آبپاش بذرها را آبیاری کنید.

کاشت پیاز

 اسفناج

گیاه دیگری که در دسته گیاهان مناسب فصل پاییز برای کاشت قرار می‌گیرد، اسفناج است. اسفناج را می‌توانید هم در باغچه و هم در گلدان بکارید. بهترین زمان کاشت این گیاه در مناطق گرمسیر اواسط پاییز و در مناطق سردسیر اواسط بهار است. برای کاشت اسفناج در باغچه، زمین را شخم زده و به آن کود دامی پوسیده اضافه کنید؛ سپس سطح خاک را صاف کرده و بذرها را روی آن بپاشید، به طوری که بذرها خیلی نزدیک هم نباشند تا بتوانند به خوبی رشد کنند.

مطلب پیشنهادی:  گیاهان آپارتمانی بزرگ که فضای خانه شما را لوکس می‌کنند + نحوه نگهداری

کاشت اسفناج

با کود دامی روی بذرها را بپوشانید و روی آن آب بپاشید. تا زمانی که گیاه شروع به جوانه زدن کند باید صبح و عصر بذرها را آبپاشی کنید تا خاک مرطوب بماند؛ اما پس از رشد اسفناج باید آبیاری را به یک بار در روز محدود کنید. اسفناج به سرعت رشد می‌کند، به طوری که تقریبا یک ماه بعد از کاشت می‌توانید محصول آن را برداشت کنید. بهترین زمان برداشت زمانی است که طول برگ‌ها به حداقل ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر رسیده باشد.

 کاهو یکی ازگیاهان مناسب فصل پاییز

کاهو غنی از آنتی اکسیدان بوده و به کنترل التهاب، کاهش وزن، بهبود سلامت مغز و پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کند. اگر قصد دارید در باغچه یا بالکن خود کاهو بکارید، توجه داشته باشید که گرمای بیش از حد هوا مانع جوانه‌زنی بذرهای کاهو می‌شود. یک هفته قبل از کاشت بذرهای کاهو، یک نقطه آفتابی از باغچه حیاط را انتخاب کرده و خوب شخم بزنید. خاک باید نرم و نفوذپذیر باشد تا کاهو به خوبی رشد کند. وجود سنگ و کلوخ در خاک از جوانه زدن بذرها جلوگیری می‌کند.

کاهو

بعد از آماده کردن باغچه، به خاک آن کود حاوی مواد ارگانیک اضافه کنید؛ سپس بذرها را در عمق ۶ تا ۱۲ میلی‌متری خاک و در فاصله ۳۰ سانتی‌متری بکارید. زمانی که کاهو شما سه تا چهار برگ بزرگ درآورد، بوته‌های ضعیف‌تر را از خاک خارج کنید تا شرایط مناسب‌تری برای رشد بوته‌های قوی‌تر فراهم شود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید بذرهای کاهو را در گلدان‌های بزرگ با حداقل قطر ۱۵ سانتی‌متر بکارید. برای این کار بهتر است به سراغ گلدان‌های گلی با لعاب شیشه‌ای بروید.

پیشنهاد مطالعه: چرا برگ گیاهان آپارتمانی ما سوراخ می‌شوند؟

تعداد کلمات مطلب: 738

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…