انتقال سند ملک هنگام خرید و فروش، نکات جزئی دارد که اگر به آنها توجه نکنیم، ممکن است در معاملهمان مشکل به وجود آید و بین خریدار و فروشنده اختلاف بیافتند. در این مطلب از دلتامگ تلاش کردهایم تا مراحل سند زدن ملک را با هم بررسی کنیم و جزئیات آن را بشناسیم.
مراحل سند زدن ملک
در مرحله اول از مراحل خرید خانه یا ملک به دو نفر احتیاج داریم:
- فروشنده: کسی که میخواهد ملک یا خانه را بفروشد.
- خریدار: کسی که میخواهد ملک یا خانه را بخرد.
مراحل انتقال سند ملک در ایران سه مرحله اصلی دارد:
- توافق: در مرحله اول از مراحل فروش خانه، خریدار و فروشنده با هم توافق میکنند. در این توافق، نوشتهای کتبی به نام قولنامه نوشته میشود که در آن فروشنده و خریدار بیان میکنند ما معاملهای که بین خودمان قصد انجام آن را داریم، قبول داریم و به همین خاطر آن را مکتوب کردهایم.
- مراجعه به دفاتر املاک: مرحله دوم از مراحل انتقال سند، مراجعه به دفتر املاک و دریافت کد رهگیری است. بعد از تنظیم قولنامه، برای جلوگیری از غش در معامله فروشنده و خریدار، به بنگاههای معامله املاک مجاز میروند، تا قولنامه خود را در سیستم نرمافزاری جامع به ثبت برسانند. در این مرحله، مشخصات ملک، خریدار و فروشنده، در سیستم ثبت میشود و کد رهگیری صادر میشود. این سیستم سراسری است، بنابراین اگر فروشنده بخواهد همزمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا میدهد و میگوید کد رهگیری برای این ملک قبلا صادر شدهاست. درواقع صدور کد رهگیری به منزله سلامت معامله است. (میتوان تنظیم قولنامه را هم در بنگاه معاملات ملکی انجام داد).
- مراجعه به دفاتر اسناد رسمی: در این مرحله از انتقال سند، فروشنده باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر اسناد لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده میدهد تا آن را آماده و مراحل انتقال سند را تکمیل کند.
برای سند زدن خانه چه مدارکی لازم است؟
مدارک لازم برای انتقال سند ملک عبارتند از:
- اصل و تصویر سند مالکیت
- اصل و تصویر بنچاق
- تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
- اصل و تصویر وکالتنامه
- اصل و تصویر پایانکار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمینهای دارای بنا و زمینهای بدون بنا)
- صورتمجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (این مورد باید هماهنگ شود)
- اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثهای)
- اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثهای)
درنهایت به عنوان آخرین مرحله از مراحل ثبت سند ملک، فروشنده و خریدار برای انتقال سند خانه در دفترخانه حاضر میشوند. اگر یکی از طرفین مثلا فروشنده، در دفترخانه حاضر نشد، و خریدار نتوانست او را پیدا کند، وظیفه دارد تا آخرین ساعت اداری در دفترخانه بماند، اگر فروشنده نیامد، خریدار گواهی عدم حضور میگیرد و با گواهی عدم حضور، میتواند به دادگاه برود و هزینه پشیمانی را از فروشنده دریافت کند.
پیشنهاد مطالعه: هرگز ملک این افراد را نخرید