به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، عبدالله اوتادی با اشاره به اینکه سامانه کد رهگیری معاملات مسکن 3 روز است که قطع شده و مردم و مشاوران املاک را اسیر کرده، گفت: طی چند روز اخیر به دلیل قطع این سامانه، مشاوران املاک نمیتوانند قراردادها را ثبت کنند.
وی افزود: از راهبر 8692 دلیل قطع شدن صدور کد رهگیری را پیگیری کردیم که میگویند سامانه در حال انتقال از وزارت صمت به وزارت راه است و همین مسئله دلیل قطع شدن سامانه مذکور است.
وی با طرح این پرسش که مگر قرار است سامانه بهصورت فیزیکی منتقل شود که قطع شده است، تصریح کرد: متاسفانه مردم مشاوران املاک را مقصر میدانند با آنها درگیر شدهاند، درحالی بنگاهها هیچ دخالتی در این ماجرا ندارند و خود آنها نیز گرفتار شدهاند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با یادآوری اینکه کد رهگیری را اتحادیه املاک راهاندازی کرد،گفت: این در حالی بود که به دلیل بهرهبرداری مالی،وزارت صمت این سامانه را ما گرفت.
اوتادی با بیان اینکه پیش از این “توکن” کد رهگیری را اتحادیه املاک تمدید میکرد، افزود: اتحادیه املاک توکن کد رهگیری را بهصورت رایگان صادر میکرد که متاسفانه صدور توکن را از ما گرفتند و به دفاتر پیشخوان و دفترخانهها دادند. مسئلهای که باعث شد صدور توکن از حالت رایگان، پولی شود و هزینه 250 تا 400 هزار تومانی را به مشاوران املاک تحمیل کند.
وی با تاکید بر اینکه با این کار مردم و مشاوران املاک ضربه خوردند، اظهار کرد: متولی کد رهگیری باید مشاوران املاک باشند نه دفاتر اسناد رسمی و دفاتر پیشخوان.
در پایان گفتنی است؛ در گذشته تمام معاملههای املاک بهصورت دستنویس در بنگاهها انجام میشد. امروزه و با قوانین جدید، قراردادها و قولنامههای دستنویس دیگر اعتبار کافی ندارند. دولت در سال ۱۳۸۷ و با هدف ایجاد امنیت در قراردادهای ملکی و همچنین دریافت گزارش و آمار از معاملهها و قیمت آنها، بخشنامهای با موضع کد رهگیری صادر کرد.
بر مبنای بخشنامه جدید، مشاوران باید تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی اعم از قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در سامانه هوشمند معاملات مسکن (که بهنام سامانه کد رهگیری هم شناخته میشود) ثبت و کد مربوطه را دریافت کنند.
مطالعه بیشتر: مطلب «پشت پرده افزایش قیمت مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.