اجاره نامه رسمی و غیر رسمی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه ثبت اجاره‌نامه در دفتر اسنادرسمی، ‌هر ۴ سال یکبار توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود. در نتیجه نمی‌توان میزان دقیقی برای آن تعیین کرد.
اجاره نامه رسمی و غیر رسمی چیست؟

احتمالا تا به حال برای شما پیش آمده است که اقدام به اجاره آپارتمان یا اجاره آن به شخص دیگر کرده باشید. معمولا این اجاره نامه بین طرفین، به صورت دستی یا توسط بنگاه نوشته می‌شود. این نوع قرارداد مشکلاتی را بوجود آورده و مالک و مستاجر مجبور می‌شوند که برای حل مشکل، به دادسرا و دیگر مراجع قضایی مراجعه کنند. حال برای جلوگیری از ایجاد مشکل و حل قانونی اختلافات، به تنظیم قرارداد در دفتر اسناد رسمی، بسیار تاکید شده است.

انواع اجاره‌ نامه

از نظر قانونی اجاره‌ نامه به سه روش زیر تنظیم می‌شود:

  1. اجاره‌ نامه رسمی
  2. بنگاهی
  3. اجاره‌ نامه دستی

انواع اجاره‌ نامه

طبق قوانین، تمامی اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند، جزو قراردادهای رسمی محسوب می‌شوند. این اسناد لازم‌الاجرا بوده و همین امر، یک مزیت حقوقی نسبت به اسناد عادی است. به غیر از اجاره‌ نامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند، سایر اجاره‌ نامه‌ها حتی اگر در بنگاه معاملات ملکی نوشته شده باشد، غیر رسمی محسوب می‌شوند. وجود کد رهگیری و هولوگرام نیز اجاره نامه را قانونی نکرده و فقط برای پیشگیری از معاملات مکرر می‌باشد.

مزایای اجاره‌ نامه رسمی

 اجاره‌ نامه‌های رسمی‌ که در دفتر اسناد رسمی‌ به ثبت می‌رسد، مزایایی دارند که در ذیل به شرح آن خواهیم پرداخت:

  • قابل استناد و از نظر تاریخ سند رسمی، معتبر هستند.
  • این اجاره‌ نامه‌ها لازم‌الاجرا هستند.
  • اجاره‌نامه‌های رسمی قاطع و رافع دعوی هستند و تحت تأثیر مرور زمان قرار نمی‌گیرند.
  • غیرقابل انکار و تردید هستند و می‌توان در دادگاه به آن‌ها استناد و اثبات کرد.
مطلب پیشنهادی:  مشاوره طلاق چیست ؛ شرکت در جلسات مشاوره الزامی است؟

مزایای اجاره‌نامه رسمی

  • بزرگترین مزیت تنظیم اجاره‌نامه‌ رسمی، احقاق حق مالک در کوتاه ‌ترین مدت با ضریب اطمینان بالا است و با توجه به اینکه در تنظیم اجاره‌نامه همه موارد از جمله شرایط دو طرفه، حق کسب و پیشه و تجارت، نوع کسب و کار واگذاری به غیر، مشخص و ذکر می‌‌شود، جایی برای تکذیب یا رد وجود نخواهد داشت.
  • اجاره رسمی در دفاتر اسناد رسمی زیر نظر سردفتر که اکثریت قریب به اتفاق آنان دارای تحصیلات حداقل لیسانس حقوق و متخصص در امر تنظیم اسناد هستند، با رعایت جمیع مقررات قانونی تنظیم می‌شود و در تنظیم سند منافع هر دو طرف در نظر گرفته و حفظ می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات طلایی برای فروش یا اجاره سریع‌تر خانه شما!» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 373

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهمی در مورد مهریه که نمی‌دانید

نکات مهریه از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. مهریه یکی از ح…