شهرداری هزینه ساخت را افزایش داد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی به تحمیل هزینه‌های شهرداری بر ساخت‌و ساز انتقاد کرد و گفت که این هزینه‌ها منجر به افزایش قیمت ساخت مسکن می‌شود.
روزنامه رسالت

به گزارش دلتا مگ به نقل از ساختمان آنلاین، فرشید ایلاتی با بیان اینکه در ساخت مسکن ملی چندین دستگاه دخیل هستند، عنوان کرد: درآمد شهرداری‌ها به ساخت‌وساز وابسته است از همین رو باید راهکاری برای کاهش وابستگی شهرداری پیدا کرد.

ایلاتی عنوان کرد: حدود 20 درصد افزایش هزینه‌ها در بازار مسکن مربوط به هزینه شهرداری است. بنابراین لازم است که درآمد جایگزین برای شهرداری تعریف شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که شهرداری به درآمد صدور پروانه ساختمانی و غیره وابستگی دارد، هزینه‌های ساخت مسکن در شهرها نیز رو به افزایش خواهد بود. دولت اگر بتواند جایگزینی برای شهرداری‌ها در نظر بگیرد مثل درآمدی که از طریق مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده است، یا شهرداری را در سایر مالیات‌های دیگر در حوزه مسکن شریک کند، این امر باعث می‌شود شهرداری‌ها در حوزه مسکن مسئولیت‌پذیر شوند.

افزایش قیمت ساخت مسکن

این کارشناس بازار مسکن اعلام کرد که اکنون شهرداری دخالت مستقیم در تعیین قیمت مسکن دارد. از سوی دیگر شهرداری با فروش تراکم موجب افزایش قیمت زمین در مناطق مختلف شهری می‌شوند. اما مسئولیتی در قبال کمبود یا افزایش قیمت ساخت مسکن ندارند.

مطلب پیشنهادی:  اقساط 10 تا 15 میلیون تومانی برای وام مسکن ملی!

به اعتقاد ایلاتی، دولت باید به نحوی سیاست‌گذاری کند که شهرداری‌ها هم اختیارات لازم را داشته باشند و هم از بازار مسکن منتفع شوند. برای مثال بخشی از درآمد مالیاتی بازار مسکن را در اختیار شهرداری قرار دهیم. در مقابل از شهرداری تکلیف بخواهیم و آن را موظف کنیم تا در خصوص افزایش و یا کاهش موجودی مسکن و توسعه مسکن پاسخگو باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بیشتر ساخت‌وسازها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 260

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …