اخذ پایانکار، یکی از مراحلی است که پس از اتمام ساخت مسکن باید انجام شود. امروزه با گسترش ساختوساز مسکن و توسعه شهرها، همچنین افزایش نیاز مردم به آن، برای جلوگیری از هرگونه ساختوساز غیرمجاز و انواع تخلفات دیگر وجود چنین قوانینی الزامی است. ما در مجله ملکی دلتا قصد داریم به تعریف پایانکار و نحوه اخذ آن بپردازیم.
برگه پایانکار ساختمان چیست؟
برگه پایانکار ساختمان، مدرکی است که پس از اتمام عملیات ساختمانی، با توجه به شناسنامه فنی ملک، در صورت نداشتن خلافی و بدهی و تایید شهرداری و دیگر ارگانهای مربوطه صادر میشود. اخذ این برگه برای انجام اموری مانند دریافت سند مالکیت، انتقال دادن آن و… الزامی است.
برای اخذ این سند، پس از بازدید مامور فنی و احراز مطابقت بنا با پروانه ساختمان و نقشه صادر شده، شهرداری طی یک فرآیند اداری، اقدام به صدور پایان کار ساختمان میکند.
باید تمام مقررات و اصول مهندسی رعایت شده و کاری خلاف مقررات انجام نشده باشد. در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد، منجر به جریمه یا تخریب ساختمان میگردد.
مدارک لازم جهت اخذ پایانکار
1. همراه داشتن اصل و کپی سند مالکیت
2. اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی مالک، سازنده یا وکیل، که وکیل باید کپی برابر اصل مدارک وکالتنامه را همراه خود داشته باشد.
3. در صورت فوت مالک، اصل و کپی برابر اصل مدارک انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه.
4. اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه.
5. اصل و کپی فیش آب، برق، گاز و تلفن.
6. ارائه کارت سازنده، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحلهای و همچنین تاییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمانهای نوساز.
۷. اصل و کپی پروانه ساختمانی.
8. نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه CD.
مراحل اخذ پایانکار
1. ابتدا با در دست داشتن مدارک ذکر شده به شهرداری مراجعه کرده و فرم درخواست اخذ پایانکار را گرفته و تکمیل کنید.
2. بعد از تکمیل فرم، مدارک شناسایی و سند ملک را به کارشناسان بخش فنی ارائه کرده تا آن را بررسی و در صورت عدم مشکل، تایید کنند.
3. تمام صورتحسابهای مالیاتی و عوارضهای مقرر شده و در صورت نوساز بودن ملک، عوارض نوسازی را پرداخت کرده و رسید مربوطه را اخذ نمایید. بعد از اتمام این مراحل درخواست خود را در دبیرخانه شهرداری ثبت کنید.
4. پس از ثبت درخواست در دبیرخانه شهرداری، از بخش دفتر فنی، وقتی را تعیین نمایید تا در موعد مقرر از ساختمان بازدید کنند.
5. هنگام بازدید کارشناس حتما مدارک شناسایی و در صورت فوت مالک، گواهی انحصار وراثت و مدارک وارثین یا در صورت حضور وکیل مدارک شناسایی و وکالت نامه را باید همراه خود داشته باشید.
6. پس از بازدید کارشناس و تهیه گزارش، در صورتی که تخلفی نداشته باشد، بعد از مدتی پایانکار ساختمان صادر میشود.
علت عدم اخذ پایانکار چیست؟
موارد تخلفی که مالک ساختمان انجام داده و نتیجه آن، عدم اخذ سند است، شامل:
- عدم استحکام بنا
- حذف پارکینگ یا طراحی غیر اصولی که سبب بلا استفاده شدن پارکینگ شود.
- رسیدگی به اضافه ساخت های املاک قدیمی
- احداث بنا خلاف ضابطه به صورت پیشروی طولی
- احداث ساختمان مغایر با کاربر
پیشنهاد مطالعه: مطلب «رواج خرید و فروش آپارتمان قبل از گواهی پایان کار» را در دلتا مگ بخوانید.