رشد قیمت ساخت مسکن متوقف شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی آمارها نشان می‌دهد که بهبود نسبی در روند قیمت تمام‌ شده ساخت مسکن صورت گرفته که سرمایه‌گذاران ساختمانی نیز آن را تائید کردند.
هزینه ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، نتایج نظرسنجی دوره‌ای از سازنده‌ها در ابتدای آبان نشان می‌دهد نماگر مربوط به «رشد قیمت مصالح ساختمانی» و همچنین «رشد قیمت تمام‌شده ساخت مسکن» در پایین‌ترین سطح طی ماه‌های گذشته از سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

اکثر شاخص‌های مربوط به فعالیت ساختمانی نیز نسبت به ماه قبل، بهتر شده است؛ هرچند غالب این شاخص‌ها تا رسیدن به سطح منعکس‌کننده رونق ساخت، فاصله زیادی دارد.

از آنجا  که قیمت تمام‌شده ساخت مسکن بر قیمت فروش واحدها در بازار معاملات املاک اثرگذار است، تحت تاثیر روندی که از سوی سازنده‌ها درخصوص اوضاع بازار در مهرماه گزارش شد، علائم بازگشت به عقب تورم اولیه مسکن (تورم هزینه ساخت) مشاهده می‌شود.

هزینه ساخت مسکن

به طور کلی وضعیت کلی فضای بازار ساخت‌وساز از دیدگاه سازنده‌ها در مهرماه نسبت به ماه قبل از حالت بدبینی خارج شده است، هر چند در کل نمی‌توان فضای ترسیم‌شده از سوی سازنده‌ها را به‌عنوان شرایط مطلوب توصیف کرد.

در این میان، اطلاعات اعلام‌ شده حاکی است از دیدگاه سازنده‌ها، وضعیت قیمت تمام‌ شده ساخت مسکن در مهرماه در مقایسه با شهریور ماه بهتر شده است. از سوی دیگر شرایط قیمتی مصالح و نهاده‌های ساختمانی نیز در این ماه بهتر از شرایط شهریور ماه است.

مطلب پیشنهادی:  نابسامانی بازار مسکن از کجا آب می‌خورد؟

این دو مولفه نشان می‌دهد تورم اولیه مسکن یعنی تورم هزینه ساخت در این ماه نسبت به ماه قبل به عقب بازگشته است که خود می‌تواند نشانه‌ای امیدوارکننده برای بازگشت گروهی از سازنده‌ها به بازار و همچنین فراهم شدن مقدمات ثبات و کاهش قیمت مسکن در ماه‌های بعد به شرط استمرار روند بهبود شرایط در بازار ساخت‌وساز باشد.

پیش از این مرکز آمار ایران نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرد: سرعت رشد قیمت مصالح ونهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با سرعت رشد قیمت مصالح در بهار، کاهش یافته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «متقاضیان طرح مسکن تنها 15 روز مهلت دارند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 310

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …