اگر می خواهید درخصوص نکات حقوقی انتقال مالکیت سند بدانید، بایستی گفت که امروزه معاملات املاک و انتقال مالکیت سند ملک از دو مرحله تشکیل میشوند که «مجله ملکی دلتا» در این مقاله به آن میپردازد.
مرحله اول شامل تنظیم یک سند به صورت عادی میان خریدار و فروشنده بوده که به آن مبایعه نامه نیز میگویند. مرحله دوم این فرآیند انتقال سند ملک به صورت رسمی میباشد که در طی آن مالکیت واحد مسکونی از فروشنده به خریدار تغییر میکند که این امر نیازمند ثبت رسمی و محضری است.
مراحل تبدیل سند ملک به سند قطعی
- خریدار، فروشنده و حداقل دو شاهد زیر مبایعه نامه را امضا میکنند. مبایعه نامه میتواند توسط خریدار و فروشنده یا توسط بنگاه معاملات ملکی انجام شود.
- ثبت مبایعه نامه در سیستم نرم افزاری توسط بنگاه املاک مجاز و معتبر که کدرهگیری دریافت شود.
- مراجعه به «دفترخانه اسناد رسمی» برای نقل و انتقال و سند زدن ملک به همراه داشتن شناسنامه و اصل لازم است.
- استعلام بدهی ملک از شهرداری، دارایی، بیمه گر و بخشدار توسط دفترخانه انجام میشود.
- دفترخانه بررسی میکند که سند در گرو نباشد و ملک در طرح ساختوساز شهرداری قرار نگرفته باشد.
- فروشنده با نامه دفترخانه به شهرداری منطقهای کهملک در آن قرار دارد درخصوص بررسی پروانه ساخت مراجعه میکند.
- فروشنده باید با مراجعه به دارایی ۴% قیمت ملک را به عنوان مالیات نقلوانتقال پرداخت کند. قیمتی که دارایی بر روی ملک میگذارد با قیمت واقعی تفاوت دارد.
- آخرین مرحله انتقال قطعی سند است. فروشنده و خریدار در مبایعه نامه تاریخ سند زدن را تعیین میکنند.
- در پایان سندی مطابق با شرایط مورد توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب « نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم» از مجله ملکی دلتا بخوانید.