زمان سفر انسان به مریخ اعلام شد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفر به مریخ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فضایی بشر است که در سال‌های اخیر توجه زیادی را جلب کرده است. این سفر به دلیل فاصله زیاد و شرایط خاص سیاره سرخ، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و فناوری‌های پیشرفته است.
مریخ

اسپیس‌ ایکس می‌گوید مریخ تا چهار سال دیگر می‌تواند میزبان انسان باشد.

به گزارش ایندیپندنت، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در نشستی همچنین تاکید کرد که تا چهار سال آینده نخستین فضانوردان به مریخ فرستاده می‌شوند و مردم در 20 سال آینده در سیاره سرخ (مریخ) در شهری خودکفا زندگی خواهند کرد؛ ادعای که ناسا به آن به دیده تردید نگاه می‌کند.

طبق این گزارش، این ادعا حتی با استانداردهای بنیانگذار اسپیس ایکس و ثروتمندترین مرد جهان که هزینه سفرهای فضایی را با ناوگان موشک‌های قابل‌استفاده مجدد «فالکون» متحول کرد، دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

در واکنش به این سخنان، ناسا که با اسپیس ایکس برای رساندن فضانوردان به مریخ همکاری می‌کند، می‌گوید: حتی گفتن این سخن که نخستین فرود خدمه به مریخ در سال 2040 روی می‌دهد، بسیار جسورانه است.

البته این اولین باری نبود که ایلان ماسک _میلیاردر مرموز_ چنین طرحی را ارائه می‌کند. در سال 2016 او گفته بود که اولین پرتاب‌های خدمه به مریخ می‌تواند ظرف شش سال آینده انجام شود، حتی اگر طراحی موشک‌ها برای پرتاب خدمه هنوز در مرحله مفهومی باشد.

ایلان ماسک اهداف عجیب‌تری را بیان می‌کند و می‌گوید که در نظر دارد در طول قرن 21 حدود 5 هزار نفر را به مریخ بفرستید. به گفته ماسک، او به دنبال ایجاد چند سیاره‌ دیگر برای بشریت است، تا در صورت وقوع هر تهدیدی، بشر به مریخ منتقل شود.

ماسک معتقد است، در صورت ادامه رشد بوروکراسی و برنامه‌های فضایی، بقای بشریت با تهدید مواجه می‌شود.

زمان‌بندی اولیه برای سفر به مریخ

این اظهارات ایلان ماسک نشان‌دهنده هدف بلندپروازنه او برای انتقال انسان‌ها به مریخ است؛ اما این پروژه همچنان با چالش‌های قانونی و اداری بسیاری مواجه است.

ماسک می‌گوید، اسپیس‌ ایکس قصد دارد در سال‌های آتی به ترتیب زیر عمل کند:

  1. طی 2 سل آینده در حداقل 5 مأموریت بدون سرنشین، استارشیپ را به مریخ بفرستد.
  2. اگر این مأموریت‌ها بی‌مشکل انجام شوند، اولین مأموریت با خدمه ممکن است در اوایل 2028 انجام شود.
  3. اما اگر این ماموریت با مشکل مواجه شود، فرستادن خدمه 2 سال دیگر عقب می‌افتد.
مطلب پیشنهادی:  ویژگی مناطق جنوبی تهران برای خرید خانه

در این گزارش آمده است که ماسک دلیل اصلی این تأخیر را هم‌ترازی سیاره زمین و مریخ ذکر کرده که سفرهای فضایی را آسان‌تر می‌کند. همچنین، مشکلات قانونی و اداری نیز از موانع اصلی اسپیس‌ ایکس برای تکمیل پروژه استارشیپ به حساب می‌آیند.

به گفته ناسا، سفر یک طرفه به مریخ تقریبا ۹ ماه زمان می‌برد و اگر بخواهید دوباره به زمین برگردید، باید 21 ماه صبر کنید. در چنین شرایطی باید 3 ماه در مریخ زندگی کنید تا زمین و این سیاره در موقعیت مناسبی برای بازگشت قرار بگیرند.

مریخ

چالش‌ها و مشکلات سفر به مریخ

سفر به مریخ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فضایی بشر است و بدون شک مشکلاتی را برای فضانوردان ایجاد می‌کند که از مهم‌ترین موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

سلامت فضانوردان: فضانوردان در طول سفر با ریزگرانش و پرتوهای کیهانی مواجه هستند که می‌تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد.

تأمین منابع غذایی: تأمین غذا، آب و اکسیژن برای فضانوردان از دیگر چالش‌هاست؛ چراکه تجهیزات ویژه‌ای برای تولید این منابع لازم است.

شرایط نامساعد: جو مریخ بسیار نازک و عمدتاً از دی‌اکسید کربن تشکیل شده که برای تنفس انسان مناسب نیست. همچنین دما در سطح مریخ بسیار پایین است.

اما با وجود تمامی این چالش‌ها، برنامه‌هایی از سوی ناسا و دیگر سازمان‌ها برای انتقال انسان به مریخ در دهه ۲۰۳۰ میلادی وجود دارد. البته این سفرها بیشتر جنبه تحقیقاتی دارند و هدف آنها بررسی شرایط مریخ برای سکونت احتمالی در این سیاره است.

تعداد کلمات مطلب: 574

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

لیست مسافرخانه‌های ارزان مشهد، نزدیک حرم

بسیاری از مسافران به دنبال اقامتگاه‌هایی ارزان و نزدیک به حرم مطهر امام‌رضا(ع) هستند تا هم…