آیا صیغه شدن بدون اجازه پدر ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ازدواج موقت یا همان صیغه شدن است که دارای شرایط و نکات خاصی بوده که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
شرایط صیغه شدن بدون اجازه پدر 

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌ها از ما سوال می‌کنند آن است که آیا صیغه شدن بدون اجازه پدر ممکن است یا خیر؟ همراه مجله دلتا باشید تا با هم ببینیم آیا این موضوع طبق قوانین ایران امکان دارد یا خیر؟

شرایط صیغه شدن بدون اجازه پدر

ازدواج موقت یا صیغه به دلیل رفع نیازهای افراد توسط مذهب شیعه تجویز شده است؛ بنابراین در مواردی که افراد قصد دارند ازدواجی دائم و پایدار داشته باشند و تولید نسل کنند، باید شیوه عقد دائم را انتخاب کنند.

علاوه بر این از آن جهت که احکام مربوط به ارث و نفقه زن در صیغه با عقد دائم متفاوت است، در ازدواج موقت دختران ریسک زیادی متصور بوده و به همین دلیل برای جلوگیری از فریب در ازدواج موقت، این ازدواج باید با رضایت پدر یا جد پدری دختر باشد.

البته در مورد شرایط صیغه شدن بدون اجازه پدر میان فقها و مراجع تقلید، بعضا اختلافاتی دیده می‌شود؛ بعضی از مراجع ازدواج موقت بدون رضایت پدر را به طور کلی باطل می‌دانند؛ به طوری که در صورت عدم رضایت پدر، هیچ گونه محرمیتی میان دختر و پسر انجام نمی‌شود؛ اما برخی از مراجع، بنا بر احتیاط واجب، رضایت پدر را شرط می‌دانند.

صیغه شدن بدون اجازه پدر 

در حال حاضر اکثریت مراجع تقلید مانند رضایت پدر برای ازدواج دختر در عقد دائم، رضایت پدر را شرط ازدواج موقت دختر باکره دانسته و این موضوع را ضروری می‌دانند.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که صیغه شدن بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند، بلامانع بوده و ایشان، برای عقد موقت نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود نداشته و به عبارت دیگر، شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر را دارا هستند.

مطلب پیشنهادی:  اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟

همچنین دخترانی که پدر یا جد پدری آنها فوت کرده است، برای ازدواج موقت یا صیغه نیازی به اخذ رضایت دیگران از قبیل مادر، عمو، برادر یا سایر افراد را ندارند.

بنابراین یکی از شرایط صیغه شدن بدون اجازه پدر آن است که دختر دوشیزه نباشد. همچنین از دیگر شرایط صیغه موقت، بدون اذن یا اجازه پدر حالتی است که دختر ولی قهری (پدر یا جد پدری) نداشته باشد که در این صورت می‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه موقت، گواهی ازدواج موقت دریافت کند و یا اینکه عقد نکاح موقت شفاهی بخواند.

ازدواج موقت

لازم به ذکر است که گاهی پدر بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج به دختر خود مضایقه کرده و در این حالت، دختر در عسر و حرج ناشی از تجرد قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که همچون ازدواج دائم، ولایت قهری پدر از وی ساقط شده و دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه اجازه ازدواج بگیرد؛ هر چند که دادگاه‌ها معمولا برای صدور اجازه ازدواج موقت دختر باکره، سخت‌گیری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت یکی دیگر از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر، اجازه گرفتن از دادگاه است.

تعداد کلمات مطلب: 468

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…