تقسیم ارث طلای مادر برای دختر است یا پسر؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعاتی بسیار پر چالش بین افراد، موضوع تقسیم ارث به خصوص تقسیم ارث طلای مادر است.
تقسیم ارث طلای مادر برای دختر است یا پسر؟

تقسیم ارث طلا یا هر نوع مالی که از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد، بر اساس قوانین ارث در اسلام (قانون مدنی ایران نیز بر اساس فقه اسلامی تنظیم شده) بین وارثان تقسیم می‌شود. در اسلام تفاوتی بین جنسیت مال (مثل طلا) و تقسیم آن وجود ندارد؛ بلکه سهم‌الارث بر اساس جنسیت وارثان تعیین می‌شود. همراه مجله دلتا باشید.

تقسیم ارث طلای مادر برای دختر است یا پسر؟

طبق قانون ارث در ایران:

پسران دوبرابر دختران از مال به ارث می‌برند.

اما اگر پدر یا مادر در وصیت‌نامه خود طلا یا هر مال دیگری را به‌صورت مشخص به یکی از فرزندان یا به طور مساوی بین آنها بخشیده باشند، آن مال طبق وصیت تقسیم می‌شود.

اگر وصیت‌نامه‌ای وجود نداشته باشد، طلا نیز مانند سایر اموال به نسبت سهم ارث بین وارثان تقسیم می‌شود.

در ادامه توضیحات، درصورتی‌که مادر یا پدر در وصیت‌نامه خود به‌صورت خاص مالی؛ مانند طلا را به یکی از فرزندان اختصاص نداده باشند، قانون ارث به‌صورت عمومی اعمال می‌شود. بر اساس قوانین ارث در اسلام و قانون مدنی ایران:

سهم پسر و دختر

  1. سهم پسر و دختر: پسران دو برابر دختران ارث می‌برند. به این معنا که اگر مادر فوت کند و طلا به عنوان بخشی از ارث به جا بماند، این طلا نیز مانند سایر دارایی‌ها بین پسران و دختران تقسیم می‌شود و پسران دو برابر دختران سهم خواهند داشت.
  2. وصیت‌نامه: اگر مادر وصیت کرده باشد که طلا به یکی از فرزندان (چه پسر یا دختر) برسد، این وصیت معتبر است، به شرط اینکه مقدار وصیت بیشتر از یک‌سوم کل دارایی نباشد، مگر اینکه سایر وراث با وصیت موافقت کنند.
  3. تقسیم توافقی: در صورت رضایت تمامی وراث، می‌توانند توافق کنند که طلا یا هر دارایی دیگری به صورت مساوی یا بر اساس توافق دیگری تقسیم شود.

پس در نهایت، اگر وصیتی نباشد یا وراث بر تقسیم خاصی توافق نکنند، طلا طبق قانون ارث و بر اساس نسبت‌های تعیین‌شده بین پسران و دختران تقسیم می‌شود.

اگر بخواهیم جزئیات بیشتری از نحوه تقسیم ارث در موارد خاص ارائه دهیم، باید به چند نکته اضافی توجه کرد:

  1. یک‌سوم دارایی‌ها برای وصیت: هر فرد می‌تواند تا یک‌سوم از دارایی‌هایش را وصیت کند و آن را به هر کس که بخواهد (از جمله خارج از وراث) ببخشد. اگر وصیت‌نامه‌ای وجود داشته باشد که طلای مادر به دختر برسد و این مقدار طلا کمتر از یک‌سوم کل اموال مادر باشد، این وصیت لازم‌الاجراست و نیازی به رضایت پسران نیست. اما اگر بیشتر از یک‌سوم دارایی مادر باشد، اجرای آن نیاز به رضایت دیگر وراث خواهد داشت.
  2. تقسیم اموال بعد از پرداخت دیون: قبل از تقسیم ارث، ابتدا باید دیون متوفی (بدهی‌ها، مهریه و تعهدات مالی) پرداخت شود. پس از تسویه این موارد، باقی‌مانده اموال بین وارثان تقسیم می‌شود.
  3. موارد خاص مانند هدیه یا بخشش در زمان حیات: اگر مادر در زمان حیات بخشی از اموال خود، مثل طلا، را به فرزندان هدیه داده باشد، آن مال دیگر جزو ارث محسوب نمی‌شود و به همان فرزندی که هدیه داده شده، تعلق دارد. اما باید مشخص باشد که این طلا به عنوان هدیه و نه به عنوان قرض یا به صورت موقت داده شده باشد.
  4. توافق بر سر تقسیم ارث: در برخی خانواده‌ها، فرزندان ممکن است بعد از فوت والدین بر سر تقسیم ارث به توافق برسند. در چنین حالتی، حتی اگر قانون ارث سهم مشخصی برای هر فرد تعیین کرده باشد، وراث می‌توانند به توافق دیگری برسند. برای مثال، پسران می‌توانند بخشی از سهم خود را به دختران ببخشند یا توافق کنند که طلا به طور مساوی بین دختران و پسران تقسیم شود.
مطلب پیشنهادی:  نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

توافق بر سر تقسیم ار

به‌طورکلی، اگر هیچ وصیت‌نامه یا توافق خاصی وجود نداشته باشد، طلا و سایر دارایی‌های مادر بین وراث طبق قانون ارث تقسیم خواهد شد.

تعداد کلمات مطلب: 600

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…