خودشیفته‌ها را بهتر بشناسید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خودشیفتگی یا نارسیسیسم نوعی ویژگی شخصیتی است که بااحساس عمیق خودبزرگ‌بینی، نیاز شدید به تأیید و تحسین دیگران و نداشتن همدلی نسبت به دیگران شناخته می‌شود.
رفتارهای افراد خودشیفته

درک بهتر رفتارهای افراد خودشیفته به شما کمک می‌کند تا رفتارهای آنها را بهتر بشناسید و در مواجهه با این افراد رفتار مناسبی داشته باشید. همراه مجله دلتا باشید.

رفتارهای افراد خودشیفته

در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و رفتارهای افراد خودشیفته می‌پردازیم:

خودبزرگ‌بینی

افراد خودشیفته معمولاً خودشان را مهم‌تر، باهوش‌تر، یا بهتر از دیگران می‌دانند. آن‌ها اغلب تمایل دارند موفقیت‌ها، توانایی‌ها و تجربیات خود را بیش از حد واقعی جلوه دهند. این افراد تصور می‌کنند که خاص و منحصربه‌فرد هستند و فقط افراد خاص می‌توانند با آنها همراه باشند.

نیاز به تحسین مداوم

خودشیفته‌ها همیشه نیاز دارند که دیگران آنها را تحسین و تأیید کنند. حتی اگر عملکرد خاصی نداشته باشند، باز هم به دنبال توجه و تحسین دیگران هستند و وقتی آن را دریافت نمی‌کنند، ممکن است به‌شدت ناراحت یا عصبانی شوند. اگر دوست دارید نشانه عشق پنهان را بدانید، به مطلب ذکر شده را مطالعه کنید.

عدم همدلی از جمله رفتارهای افراد خودشیفته

این افراد توانایی کمی برای همدلی و درک احساسات و نیازهای دیگران دارند. آنها بیشتر بر خواسته‌ها و نیازهای خود تمرکز می‌کنند و نمی‌توانند مشکلات یا احساسات دیگران را درک کنند.

عدم همدلی از جمله رفتارهای افراد خودشیفته

استفاده از دیگران

افراد خودشیفته معمولاً از دیگران برای دستیابی به اهداف و نیازهای شخصی خود استفاده می‌کنند. آنها به دیگران به‌عنوان ابزاری نگاه می‌کنند و ممکن است از روابط خود برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر استفاده کنند.

حساسیت به انتقاد

خودشیفته‌ها به‌شدت به انتقاد حساس هستند و ممکن است به شکلی نامناسب و پرخاشگرانه به کوچک‌ترین انتقادات پاسخ دهند. آنها به‌طورکلی نمی‌توانند انتقاد را تحمل کنند و در صورت مواجهه با آن، دچار اضطراب یا خشم می‌شوند.

حسادت و رقابت

افراد خودشیفته ممکن است به دیگران حسادت کنند یا تصور کنند که دیگران به آنها حسادت می‌کنند. آنها تمایل دارند در هر موقعیتی خود را برتر از دیگران نشان دهند و موفقیت‌های دیگران را کم‌ارزش جلوه دهند.

مطلب پیشنهادی:  با یک پرتقال پوست خود را پاکسازی کنید

روابط سطحی از جمله رفتارهای افراد خودشیفته

خودشیفته‌ها معمولاً روابطی سطحی و ناپایدار دارند، زیرا اغلب به دنبال استفاده از دیگران برای تأمین نیازهای شخصی خود هستند. این افراد ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسند، اما به‌تدریج نشان می‌دهند که به دیگران اهمیت زیادی نمی‌دهند.

روابط سطحی از جمله رفتارهای افراد خودشیفته

بزرگ‌نمایی مشکلات

خودشیفته‌ها ممکن است مشکلات کوچک را بزرگ جلوه دهند و اغلب خود را به‌عنوان قربانی نشان دهند تا از دیگران توجه و همدردی بگیرند.

عدم پذیرش مسئولیت

افراد خودشیفته معمولاً مسئولیت اشتباهات و شکست‌های خود را نمی‌پذیرند و دیگران را مقصر می‌دانند. این باعث می‌شود که روابطشان دچار تنش شود.

تصور از خود به عنوان فردی خاص

افراد خودشیفته معمولاً باور دارند که استثنایی هستند و دیگران باید این موضوع را درک کرده و با آنها به شکل خاصی رفتار کنند. آنها انتظار دارند که دیگران همیشه به خواسته‌هایشان توجه کنند و اگر این اتفاق نیفتد، به‌سرعت از دیگران ناراحت می‌شوند.

نحوه برخورد با افراد خودشیفته

برای تعامل با افراد خودشیفته باید بااحتیاط و آگاهی عمل کرد. نکاتی مانند حفظ مرزهای شخصی، جلوگیری از افتادن در دام تحسین بیش از حد آنها، و برخورد قاطع در مواجهه با رفتارهای غیرمنصفانه، می‌تواند کمک کند تا در روابط با چنین افرادی کنترل بیشتری داشته باشید.

تعداد کلمات مطلب: 507

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

راهنمای جامع نگهداری از بامبو در خانه

نگهداری از بامبو در فنگ‌شویی، نماد خوش‌شانسی و سعادت است و معمولاً به دلیل کم‌توقع بودن و …