درمان کبودی با 6 روش سریع و شگفت‌انگیز

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان کبودی‌های پوستی با روش‌های خانگی و طبیعی امکان‌پذیر است اما در صورتی که با علائم دیگر همراه است، به پزشک مراجعه کنید.
درمان کبودی

درمان کبودی با استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی امکان‌پذیر است. معمولاً کبودی به علت ضربه یا آسیب به بافت‌ها و رگ‌های خونی زیر پوست ایجاد می‌شود و با درد و تغییر رنگ پوست همراه است. در این مقاله از مجله دلتا به بررسی روش‌های مختلف درمان کبودی و کاهش اثرات آن می‌پردازیم.

راه‌های درمان کبودی

برای درمان کبودی، کمپرس یخ و گرما درمانی از روش‌های اولیه و مؤثر هستند. همچنین استفاده از گیاهان دارویی مانند آرنیکا و محصولات حاوی ویتامین K و C می‌تواند به درمان سریع‌تر کبودی کمک کند. در مواردی که کبودی‌های شدید و دردناک با علائم دیگری همراه هستند، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از کمپرس یخ

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمان کبودی، استفاده از کمپرس یخ است. کمپرس یخ باعث انقباض رگ‌های خونی و کاهش خونریزی زیر پوست می‌شود.

درمان کبودی

برای این کار تکه‌های یخ را در یک پارچه تمیز پیچیده و به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه کبودشده قرار دهید. توصیه می‌کنیم این عمل را چند بار در روز تکرار کنید تا از شدت کبودی کاسته شود.

گرما درمانی

پس از گذشت ۲۴ ساعت از ایجاد کبودی می‌توانید از گرما درمانی برای بهبود سریع‌تر استفاده کنید. گرما باعث افزایش جریان خون در ناحیه کبودی و تسریع در فرآیند بهبود می‌شود. برای استفاده از گرما درمانی، از یک پد گرم‌کننده یا بطری آب گرم استفاده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل کبودی قرار دهید. تکرار این روش چندین بار در روز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

فشرده‌سازی

بستن ناحیه کبودشده با باند الاستیک به کاهش ورم و جلوگیری از گسترش کبودی کمک می‌کند. برای این کار باند را با فشار مناسب از پایین به بالا بر روی ناحیه کبود شده ببندید و پس از چند ساعت آن را بردارید.

درمان کبودی

روغن گیاه آرنیکا

روغن گیاه آرنیکا به دلیل خواص ضد التهابی خود برای درمان کبودی استفاده می‌شود. استفاده از پماد، ژل یا روغن آرنیکا به طور موضعی بر روی ناحیه کبودشده، به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند. برای این کار کافیست روغن گیاه آرنیکا را به صورت دورانی روی ناحیه موردنظر بمالید و برای نتیجه بهتر، کمپرس گرم روی آن بگذارید.

مطلب پیشنهادی:  آیا انواع بلیت های هواپیما را می‌شناسید؟

کرم ویتامین K

ویتامین K به لخته شدن خون و کاهش شدت کبودی کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، کرم ویتامین K را روزانه حداقل دو بار بر روی ناحیه کبودشده بمالید. این کرم برای کبودی‌های ناشی از روش‌های درمانی با لیزر مؤثر است.

ویتامین C

ویتامین C دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به بهبود زخم‌ها و درمان کبودی کمک کند. استفاده از ژل، کرم یا سرم‌های حاوی ویتامین C بر روی ناحیه کبودشده، به تسریع بهبود آن مؤثر است. همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین C یا مواد غذایی غنی از این ویتامین می‌تواند به بهبود کبودی کمک کند.

درمان کبودی

آیا ماساژ به درمان کبودی کمک می‌کند؟

ماساژ دادن آرام لبه‌های کبودی به افزایش گردش خون و تحریک سیستم لنفاوی کمک می‌کند و باعث بهبود کبودی می‌شود. ضمن اینکه در زمان ماساژ دادن نباید فشار زیادی به محل کبودی وارد کنید؛ زیرا بافت زیر پوست آسیب دیده و ممکن است درد بیشتر شود.

درمان کبودی

در این مقاله درمان کبودی با روش‌های خانگی را به شما گفتیم اما از شما می‌خواهیم اگر کبودی، با علائم دیگری مانند درد عجیب یا خونریزی و سایر موارد همراه بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مقاله کاربردهای غیرخوراکی دهانشویه، از این محلول در سایر موارد هم استفاده کنید.

تعداد کلمات مطلب: 560

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

راهنمای جامع نگهداری از بامبو در خانه

نگهداری از بامبو در فنگ‌شویی، نماد خوش‌شانسی و سعادت است و معمولاً به دلیل کم‌توقع بودن و …