ماشین متوفی در این شرایط به دختر می‌رسد!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعاتی که بین اکثر خانواده‌ها با چالش روبه‌رو هست، موضوع ارث و میراث است که قانون‌گذار به‌طور کلی پیرامون آن بحث کرده است.
سهم الارث دختر

در رابطه با ارث و میراث باید بگوییم که هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند اما اگر بیشتر از یک سوم مال باشد، ورثه برای اجرای آن باید رضایت داشته باشند. حالا ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم در مورد سهم‌ الارث دختر صحبت کنیم و به شما بگوییم که اگر پدری وصیت کند ماشین وی به دخترش برسد ممکن است یا خیر؟

سهم الارث دختر

تقسیم ارث و سهم الارث دختر انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب به یک مورد از آن می‌پردازیم.

انحصار وراث به دختر یا دختران متوفی

این حالت به این معنا است که پدر و مادر متوفی در قید حیات نبوده و تنها وارث متوفی دختر یا دخترانش هستند. ماده ۹۰۷ قانون مدنی به این حالت اشاره دارد: “اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند اولاد داشته باشد ترکه به طریق ذیل تقسیم می‌شود: “اگر فرزند، منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر تمام ترکه به او می‌رسد. اگر اولاد متعدد باشند ولی تمام پسر یا تمام دختر ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی دختر، پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.”

انحصار وراث به دختر یا دختران متوفی

اموال را تا چه میزان می‌توان وصیت کرد؟

طبق قانون مدنی باید بدانید که هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند اما این وصیت تا یک سوم مال (ثلث) آن نیازی به رضایت و قبول توسط ورثه متوفی ندارد و اگر وصیت بیشتر از یک سوم مال باشد برای اینکه اجرا شود ورثه باید به آن رضایت داشته و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند، حالا جالب است بدانید که اگر وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که طبق وصیت به این شخص تعلق می‌گیرد، در ارث نیز سهیم بوده و وصیت باعث محرومیت از ارث این فرد نمی‌شود.

بنابراین در رابطه با سهم الارث دختر و اینکه پدری وصیت کند ماشین او به دخترش برسد باید بگوییم که اگر این ماشین جزو یک سوم اموال باشد موردی ندارد و این ماشین برای دختر شده و همچنین از سایر اموال پدر نیز ارث می‌برد اما اگر پدر اموال زیادی نداشته باشد و این ماشین در واقع بیش از یک سوم اموال شود، این وصیت نافذ نبوده و سایر ورثه باید این مورد را قبول کنند.

مطلب پیشنهادی:  آیا محروم کردن فرزند از ارث ممکن است؟

نکته مهمی که باید بدانید آن است که در واقع مقصود از ثلث یا یک سوم مال، ثلث از دارایی خالص بوده که بعد از پرداخت هزینه‌های کفن و دفن، حفظ و اداره تصفیه و تقسیم ترکه، مالیات و عوارض و دیون و واجبات مالی حاصل می‌شود که ملاک تعیین ثلث، به اعتبار دارایی وصیت کننده در زمان فوت او بوده نه به اعتبار دارایی او حین وصیت.

اموال را تا چه میزان می‌توان وصیت کرد؟

به عبارتی اگر شخصی تا یک سوم اموالش را طی وصیت‌نامه، وصیت کرده باشد، بعد از فوت او ابتدا باید یک سوم اموال و دارایی‌های مانده یا در واقع ماترک از او را محاسبه کرد و دستیابی به ثلث ترکه متضمن طی کردن سه مرحله بعد از فوت وصیت کننده است که عبارتند از:

  • تعیین اموال: در ابتدا باید معین شود که اموال دقیق باقی مانده از متوفی چیست؟ در واقع این مورد می‌تواند به تراضی میان وراث بوده یا در صورت بروز اختلاف میان وراث یا وجود محجور یا غایب میان وارثین از طریق دادخواست تحریر ترکه و رجوع به کارشناس با نظارت دادگاه صورت گیرد.
  • تقویم اموال: تقویم ترکه و اموال باقی مانده متوفی نیز می‌تواند به توافق وراث انجام شده یا در صورت بروز اختلاف یا وجود غایب یا محجور میان وارثین با رجوع به کارشناس و با نظارت دادگستری.
  • کسر دیون ترکه: بعد از تعیین اموال و تقویم آن‌ها باید دیون و بدهی‌های متوفی، همچنین هزینه کفن و دفن و حفظ و اداره تصفیه و تقسیم ترکه از آن کسر شود و سپس ثلث و یک سوم از باقی مانده، محاسبه شود.

تعداد کلمات مطلب: 621

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

مجازات چک کردن گوشی همسر

چک کردن گوشی همسر یا هر شخص دیگری بدون رضایت او، در قوانین ایران می‌تواند مصداق نقض حریم خ…