مطمئنا حق ندارید به خاطر هر اختلاف نظری فکر کنید که مورد توهین یا بیعدالتی قرار گرفتهاید. اگر دلخوری شما آنقدر جدی است که روابط شما را به بنبست کشانده، پس باید برای رفع اختلافات یک قدم حساب شده بردارید. در این مطلب ازدلتامگ به بیان روش های رفع ناراحتی و دلخوری از دیگران میپردازیم.
روش های رفع ناراحتی و دلخوری از دیگران
وقتی از موضوعی ناراحت می شویم یا از کسی دلخوریم، برای رفع دلخوری و کدورت بهتر است بهتر است حرف بزنیم یا سکوت کنیم؟ همراه ما باشید.
علت ناراحتی خود را ریشهیابی کنید
فکر کنید ببینید آیا طرف مقابل به عمد ناراحتتان کرده یا اینکه قصد و نیتی در کار نبوده و فقط یک سوءتفاهم ساده است؟ قبل از اینکه هیچ واکنشی نشان دهید، سعی کنید بفهمید چرا از رفتار طرف مقابل ناراحت شدهاید. اگر از کوره در بروید، ممکن است در لحظه حرفی بزنید که بعدا موجب پشیمانیتان شود.
پافشاری نکردن بر موضع خود از روش های رفع ناراحتی و دلخوری از دیگران
هرگز نباید در مخالفت با دیگران گارد بگیرید یا خشونت نشان دهید. به جای اینکه دیدگاه خود را تحمیل کنید، بگذارید طرف مقابل هم در دفاع از موضع خود حرف بزند. فقط با گفتوگوی دوطرفه است که میتوانید به مصالحه برسید و همدیگر را ببخشید.
بپذیرید که گاهی وقتها حق با هر دو طرف است
وقتها اختلاف نظرات به شکلی است که درست و غلط معنی ندارد و در واقع، نظر هر دو طرف به حق و قابل تامل است. پس سعی کنید از هر اختلاف نظری ناراحت نشوید و بپذیرید در بعضی موارد هیچکس مقصر نیست.
خودتان را برای هر نوع برخوردی آماده کنید
خودتان را برای هر نوع برخوردی آماده کنید تا غافلگیر نشوید. شاید وقتی ناراحتی خود را مطرح کنید و بگویید دلخور هستید، طرف مقابل حالت تدافعی به خود بگیرد و اصلا حرفتان را قبول نکند. پس آمادگی هر نوع برخوردی را داشته باشید.
در انتخاب کلمات خود دقت کنید
قبل از اینکه با شخصی که شما را ناراحت کرده دوباره روبهرو شوید، به صحبتهایی که میخواهید پیش بکشید، خوب فکر کنید و در انتخاب کلماتتان نهایت دقت را به خرج دهید. وقتی با یکدیگر روبهرو شدید، صادقانه و روراست حرفتان را بزنید.
به جای صحبت رو در رو نامه بنویسید
گاهی وقتها بد نیست به شخصی که ناراحتتان کرده نامه بنویسید و افکار و احساساتتان را در قالب نامه بیان کنید. به این ترتیب میتوانید هر فکر یا احساسی را که اذیتتان میکند کاملا به طرف مقابل انتقال دهید. در ضمن میتوانید مطمئن باشید کسی حرفتان را قطع نمیکند.
برخورد آشتیجویانه از روش های رفع ناراحتی و دلخوری از دیگران
منظور از رفتار آشتیجویانه این نیست که مجبور هستید خطای طرف مقابل را توجیه کنید یا تمام حق را به شخصی بدهید که باعث ناراحتی شما شده است. رفتار آشتیجویانه یعنی اینکه در آشتی را باز بگذارید و به طرف مقابل فرصت بازگشت بدهید.
کینه به دل نگیرید و شاد زندگی کنید
اینکه چه پاسخی به رفتار ناراحتکننده طرف مقابل بدهید، کاملا دست خودتان است. هم میتوانید از کوره در بروید، هم میتوانید حساب شده عمل کنید. اگر فهمیدید طرف مقابل قصد و نیتی نداشته، قضیه را بیهوده کش ندهید و تمامش کنید.