غار دربند رشی، اولین سکونتگاه بشری در ایران!

1
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
غارها مکان‌هایی اسرارآمیز و جذاب برای کسانی هستند که دلشان مواجه شدن با ناشناخته‌ها را می‌خواهد. اینکه اجداد ما در هزاران سال گذشته چگونه در غارها زندگی می‌کردند یکی از همان ناشناخته‌هاست.
غار دربند رشی

غار دربند رشی نه‌تنها یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران؛ بلکه تنها غار ایران است که بقایای باستان‌شناسی دوره پارینه سنگی در آن یافت شده است! همراه دلتامگ با یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی گیلان آشنا شوید.

غار دربند رشی کجاست؟

حتما تابه‌حال به رودبار سفر کرده‌اید! در بخش بلوکات و رحمت آباد این شهر روستایی به‌نام استخرگاه وجود دارد که در نزدیکی آن غاری به قدمت سکونت انسان روی زمین قرار گرفته است. این غار که در جنوب روستای رشی واقع شده دارای دو بخش است. یک بخش آن به طول تقریبی 60 متر به غار کویل گر معروف است و بخش دیگر به طول تقریبی 330 متر به غار جوکویله شهرت دارد. دهانه هر دو غار به سمت جنوب قرار گرفته است.

غار دربند رشی کجاست؟

چرا باید به دیدن غار دربند رشی رفت؟

جالب است بدانید که این غار به‌عنوان اولین سکونت‌گاه بشری در ایران شناخته می‌شود و به همین دلیل قدمت غار دربند رشی را حدود دویست هزار سال تخمین زده‌اند. از دل این غار ابزارهایی مانند ساطور، تراشه روتوش شده، سنگ مادر و ضایعات تراش سنگ پیدا شده که قدمت آن‌ها به دوره پارینه سنگی قدیم برمی‌گردد. برای تمام آن‌هایی که دلشان می‌خواهد برگی از تاریخ این سرزمین را ورق بزنند، این غار یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای سفر به اعماق تاریخ ایران است.

جاذبه‌های غار دربند رشی چیست؟

جذابیت این غار تنها به قدمت چندصدهزار ساله آن نیست؛ بلکه منظره‌ای که در درون غار خواهید دید و مسیری که تا رسیدن به غار طی خواهید کرد نیز از دیگر جذابیت‌های منحصربه‌فرد و ویژه این غار است. جالب است بدانید که در این غار حتی فسیل خرس غاری نیز کشف شده است که تا پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند که این خرس تنها در اروپا وجود داشته و زندگی می‌کرده است!

مطلب پیشنهادی:  ۷ روش ساده برای تقویت حافظه

در نزدیکی این غار نیز می‌توانید به دیدن منطقه زیبای سی دشت نیز بروید که در فصل بهار به اوج شکوه و طراوت خود خواهد رسید. پیاده‌روی در پلنگ دره و جنگل‌نوردی در جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی با درختان تنومند و سر به فلک کشیده، کوهنوردی در کوه درفک و صعود به قله درفک که به بام استان گیلان مشهور است از دیگر جاذبه‌هایی است که در نزدیکی غار دربند رشی وجود دارد و برای گردشگران جذاب است.

جاذبه‌های غار دربند رشی چیست؟

بهترین زمان سفر به غار دربند رشی چه موقع است؟

طبیعت سرسبز و چشم‌نواز اطراف این غار در نیمه اول سال زیبایی شگفت‌انگیزی دارد. اگر دلتان می‌خواهد طروات بهار و سرسبزی جنگل‌های شمال را جور دیگری تجربه کنید حتما قبل از ساعت ده صبح یا بعد از ساعت پنج عصر به سمت غار دربند رشی حرکت کنید تا شکوه غروب خورشید را نیز در میان دره‌های بلند این منطقه ببینید. مسیر دسترسی به این غار از اتوبان قزوین به رشت و سپس جاده پلنگ دره و سی دشت عبور می‌کند.

تعداد کلمات مطلب: 462

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. همراه با شما

    14 فروردین 1403 در 1:58 ب.ظ

    عالی امیدوارم بتو بریم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…