گرفتن حق طلاق از مرد بهتر است یا دریافت مهریه؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که هنگام ازدواج گرفتن حق طلاق از مرد بهتر است یا تعیین کردن مهریه؟
گرفتن حق طلاق از مرد

گرفتن حق طلاق از مرد موضوعی است که افراد خیلی به دنبال آن هستند. حق طلاق اجرای آن طبق قوانین ما، در اختیار مرد بوده و زن بدون دلیل نمی‌تواند طلاق بگیرد. در واقع حق طلاق منحصراً طبق قانون مدنی ایران با مرد است و مرد برای انجام این حق، به زن وکالت داده تا خود را طلاق دهد. طلاق در مواردی هم که زن وکالت در آن دارد، نیاز به رعایت تشریفات و مراحل قانونی دارد. همراه دلتامگ باشید.

گرفتن حق طلاق از مرد

حق طلاق (وکالت در طلاق) در واقع حقی است که از طرف مرد به زن داده می‌شود؛ بنابراین دراین‌رابطه باید بگوییم که نیاز به توافق قبلی زوجین و رضایت مرد دارد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که دادن این حق می‌تواند به‌صورت یک شرط ضمن عقدنامه (سند ازدواج) بوده یا به‌صورت یک قرارداد مستقل که هم در دفترخانه اسناد رسمی و هم در دفترخانه ازدواج و طلاق قابل‌تنظیم است، باشد. لازم به ذکر است که این حق حتماً باید به‌صورت رسمی به زن داده شده تا در محاکم قابل‌استناد باشد.

آیا می‌توان بدون بخشیدن مهریه حق طلاق گرفت؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از خانم‌ها از ما می‌پرسند آن است که آیا برای گرفتن حق طلاق از مرد باید حتماً مهریه را بخشید؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که حق طلاق در واقع وکالت‌دادن به زن برای طلاق‌دادن خودش است، بنابراین نیازی به بخشیدن مهریه ندارد.

البته مانند هر شرط دیگری، طرفین می‌توانند در مورد آن توافق کرده که دادن حق طلاق به زن، در عوض بخشش مهریه باشد. همچنین معمولاً زن در زمان اعمال این حق، برای آن که حق بازگشت به زن از طلاق برای مرد وجود نداشته باشد، قسمتی یا تمام مهریه را می‌بخشد تا طلاق از نوع طلاق رجعی نبوده و رابطه زوجیت هر چه زودتر تمام شود.

مطلب پیشنهادی:  در این شرایط تخلیه نکردن مستاجر مشکلی ندارد

آیا می‌توان بدون بخشیدن مهریه حق طلاق گرفت؟

دادن حق طلاق به زن

امروزه داشتن حق طلاق برای زن اهمیت زیادی داشته؛ زیرا طلاق فقط به اراده مرد بوده و می‌تواند بدون دلیل محکمه‌پسند و اینکه دلیل طلاق را ثابت کند و با مشکلی روبه‌رو شود زن را طلاق بدهد.

اما اگر زن بعد از ازدواج در زندگی با همسر خود با مشکل و عدم تفاهم داشته باشد؛ چون در اصل برای زن حق طلاقی وجود ندارد و فقط در موارد استثنائی که در قانون آمده و در صورت اثبات شرایطش می‌تواند تقاضای طلاق کند، بنابراین زن با داشتن حق طلاق مراحل زمان‌بر و پیچیده طلاق را آسان‌تر و درزمان کمتری خود را از این شرایط نامطلوب خارج کند.

از طرف دیگر مهریه هم دارای مزایایی است تا بعد  از طلاق پشتوانه‌ای مالی باشد تا زن از پس زندگی خود برآید؛ اما در سال‌های اخیر با وضع قوانین محدودیت‌هایی در دریافت آن ایجاد شده است. به‌عنوان‌مثال مطالبه مهریه بیشتر از صد و ده سکه بهارآزادی در صورتی ممکن است که زن توانایی مالی مرد را ثابت کند.

بااین‌حال معیار دقیقی برای برتر دانستن گرفتن حق طلاق از مرد و مهریه وجود نداشته و هر شخص بر اساس شرایط و میل خود هر کدام را که مناسب دانست، انتخاب می‌کند.

دادن حق طلاق به زن

دادن حق طلاق به زن در ازای بخشیدن مهریه

دادن حق طلاق به زن و بخشیدن مهریه، موضوعی کاملاً اختیاری است؛ بنابراین انجام چنین کاری کاملاً به توافق میان زن و شوهر بستگی دارد. البته در بیشتر مواقع، مردان تنها در برابر بخشیده‌شدن تمام مهریه حاضر به دادن چنین حقی به زن هستند.

تعداد کلمات مطلب: 555

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تمام اموال همسر خود را به ارث ببرید!

تقسیم ارث تمام اموال همسر جزو مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است و افرا…