بوتاکس یک سم خطرناک است

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بوتاکس از جمله کارهایی است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران خود را دارد اما محققان به تازگی درباره خطرات بوتاکس بر سلامت انسان هشدار داده‌اند.
عوارض بوتاکس

عوارض بوتاکس یکی از موضوعات مهمی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. زیبایی و جلوگیری از روند پیرشدن یکی از تلاش‌های انسان در طول زندگی بوده است. انسان‌ها از روش‌های مختلفی برای کند کردن پیری پوست از جمله بوتاکس استفاده کرده‌اند و از مواد مختلفی برای ازبین‌بردن چین‌وچروک روی آن بهره برده‌اند. همراه دلتامگ باشید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تزریقی است که با واردشدن به بدن و واردشدن به عضلات زیر پوست، باعث ازبین‌رفتن چین‌وچروک‌ها می‌شود. بوتاکس را نوعی سم دانست که از باکتری کلستریدیوم تولید شده و با فلج کردن عضلات ناحیه موردنظر، چین‌وچروک روی پوست را از بین می‌برد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که انقباض و حرکت عضلات صورت عامل اصلی ایجاد چین‌ و چروک‌های روی پوست هستند؛ بنابراین اگر به‌وسیله یک ماده خارجی جلوی حرکت عضلات گرفته شود، چروک‌های سطح پوست نیز از بین خواهند رفت.
تزریق بوتاکس به ناحیه مورد نظر با از کار انداختن عملکرد اعصاب آن ناحیه، حرکت عضلات را متوقف کرده و درنتیجه برای مدتی که عضلات فلج بمانند چروک‌ها نیز محو می‌شوند.

استفاده از سم بوتولینوم برای کاربردهای زیبایی نخستین مرتبه در سال  ۱۹۸۰ میلادی توسط یک پزشک کانادایی کشف شد. این پزشک به طور اتفاقی کشف کرد بیمارانی که برای موارد درمانی مورد تزریق بوتاکس قرار گرفته‌‌اند، خطوط اخم‌ آن‌ها نیز از بین رفته است.

بوتاکس چیست؟

عوارض بوتاکس

اما همه افراد دوست دارند بدانند این روش بسیار پرطرف‌دار که امروزه بسیار انجام می‌شود آیا عوارضی هم برای افراد دارد یا خیر؟ دراین‌رابطه باید بگوییم که طبق نتایج یک تحقیق علمی جدید نشان‌داده‌شده سمومی که در ماده بوتاکس وجود دارد و از آن برای کاهش بروز چین‌وچروک در چهره انسان استفاده می‌شود، ممکن است به دیگر اعضای بدن انسان نیز منتقل شود.

مطلب پیشنهادی:  بهترین ورق استیل را از کجا باید خرید؟

سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۲، با استفاده از ماده بوتاکس که از بروز علائم پیری و چین‌وچروک بر روی پوست صورت انسان جلوگیری می‌کرد، موافقت کرد. دراین‌رابطه باید بگوییم که این ماده  که در بوتاکس وجود دارد حرکت عضلات را در محل تزریق، متوقف می‌کند.

اما در سال ۲۰۰۹، FDA بعد از انجام تحقیقات میدانی درباره خطرات ماده بوتاکس هشدار داد و تحقیقات این سازمان نشان داد که سم پلوتونیوم موجود در بوتاکس، حرکت کرده و به دیگر سلول‌های بدن نیز منتقل می‌شود.

همچنین به‌تازگی تیمی از محققان دانشگاه ” ویسکونسون مادیسون ” با انجام برخی آزمایش‌های علمی این نظریه را تأیید کردند.

نتایج این تحقیق که در مجله Cell Reports منتشر شد، نشان می‌دهد که این قوی‌ترین دلیل بر عوارض بوتاکس است و می‌تواند که سلامت انسان را در درازمدت به خطر بیندازد.

بوتاکس

به گفته ” ادوین شابمین” پروفسور علم اعصاب که ریاست این تیم که تحقیق را برعهده دارد، هنوز مشخص نیست که این سموم و عوارض بوتاکس، تا چه مقدار می‌توانند در داخل بدن حرکت کرده و این موضوع به مقدار سم وارده شده به بدن و عوامل دیگر وابسته است”.

سم پلوتونیوم برای اولین‌بار در قرن نوزدهم کشف شد. تزریق بوتاکس عضلات را به‌وسیله بلوک سیگنال عصبی فلج کرده و در نتیجه از چین‌وچروک بیش از حد جلوگیری می‌کند. بوتاکس برای ازبین‌بردن خطوط اخم و پیشانی و باندهای گردنی استفاده می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 515

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    22 اسفند 1402 در 4:44 ب.ظ

    توضیح و توجیه مناسبی نداشت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

فستیوال پاییزه فانوس‌های کاغذی در تایلند

جشن فانوس تایلند، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های پاییزه تایلند است که از جذابیت بالایی برای…