اگر مستاجر اجاره را پرداخت نکند، چه کارهایی می‌توان کرد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از عقود و قراردادهایی که بین افراد بسیار پرطرفدار بوده، عقد اجاره است که دارای قوانین و مقررات مخصوص به خودش است و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.
پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر

پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر از جمله موضوعاتی است که خیلی با آن مواجه می‌شویم و در این شرایط اکثر صاحبخانه‌ها نمی‌دانند چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این اقدامات آشنا کنیم.

پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر

معمولاً طبق توافقاتی که بین مستاجر و صاحبخانه بر اساس قرارداد کتبی یا شفاهی منعقد می‌شود، مستاجر موظف می‌شود که هر ماه مقداری اجاره‌بها به صاحبخانه (موجر) بپردازد؛ اما گاهی مستاجر خلف وعده کرده اقدام به پرداخت‌نکردن اجاره می‌کند. در این حالت موجر می‌تواند با به‌کارگیری راهکارهای قانونی، اقدام به مطالبه اجاره‌بهای خود کند.

حکم فسخ اجاره یا حکم تخلیه

طبق قانون مدنی ایران اولین اقدامی که موجر هنگام پرداخت نکردن اجاره می‌تواند انجام دهد، گرفتن حکم فسخ اجاره یا حکم تخلیه است. دررابطه‌با عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر باید بگوییم که طبق بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356، موجر می‌تواند حسب مورد صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند.

کسر از مبلغ ودیعه

معمولاً مراجعه به وکیل ملکی و مرجع قضایی زمانی است که مستاجر با پایان‌یافتن مهلت قراردادش اقدام به تخلیه ملک نکرده و درصورتی‌که مستاجر با پایان مدت اجاره‌اش اقدام به تخلیه ملک بنماید و بر بدهکار بودن خود نیز اذعان داشته باشد؛ دیگر مراجعه‌کردن به مراجع قضایی ضروری نیست؛ اما صاحبخانه با احتساب اجاره‌های گذشته و پرداخت نشده و سایر هزینه‌ها و کسر آن از مبلغ ودیعه می‌تواند بدون مراجعه به دادگستری مشکل را حل کند.

بنابراین، یکی دیگر از راهکارهایی که موجر هنگام پرداخت نکردن اجاره دارد آن است که این مبلغ را از میزان ودیعه‌ای که نزد خود داشته و بعد از پایان قرارداد باید به مستاجر برگرداند می‌تواند برداشت کند.

پرداخت نکردن اجاره در اجاره‌نامه عادی

زمانی که مستاجر در مهلت مقرر از پرداخت اجاره خودداری کرده و با ابلاغ اظهارنامه در موردی که اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد ظرف 10 روز قسط یا اقساط عقب‌افتاده را نپردازد، موجر می‌تواند برای تخلیه عین مستاجره و وصول اجاره‌بها به دادگاه مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی:  شاهد قرارداد شما چه شرایطی باید داشته باشد؟

پرداخت نکردن اجاره در اجاره‌نامه عادی

پرداخت نکردن اجاره در اجاره‌نامه رسمی

زمانی که ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه از سوی دفترخانه تنظیم‌کننده اجاره‌نامه مبنی بر پرداخت مال‌الاجاره، مستاجر اجاره‌بهای خود را پرداخت نکند، موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت، صدور اجرائیه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را درخواست کند.

حالا هرگاه بعد از صدور اجرائیه، مستاجر اجاره آپارتمان عقب‌افتاده را برگرداند، اجرای ثبت تخلیه را متوقف کرده؛ ولی موجر می‌تواند به استناد تخلف مستاجر از پرداخت اجاره‌بها از دادگاه درخواست تخلیه عین مستاجر را کند.

جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره در چه مواردی تعریف می‌شود؟

جریمه دیرکرد در اجاره‌نامه هم برای صاحبخانه و هم برای مستاجر بیان شده است. برای مستاجر، جریمه دیرکرد تخلیه خانه و برای مالک جریمه تأخیر در بازگرداندن ودیعه (مبلغ رهن) به مستاجر در قانون نوشته شده است.

جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره در چه مواردی تعریف می‌شود؟

حالا یک سؤالی که بسیار از ما می‌پرسند این است که آیا برای تأخیر در پرداخت اجاره ماهیانه می‌توان جریمه تعیین کرد؟ در این مورد باید بگوییم که پاسخ منفی است.

البته به در خواست صاحبخانه می‌توان بندی را در قرارداد اضافه کرد که در صورت تأخیر در پرداخت اجاره ماهیانه، موجر می‌تواند مبلغ اجاره‌بها را از ودیعه قرض‌الحسنه (رهن) برداشت کند.

تعداد کلمات مطلب: 525

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تمام اموال همسر خود را به ارث ببرید!

تقسیم ارث تمام اموال همسر جزو مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است و افرا…