ازدواج آسان تنها با رعایت چند نکته حقوقی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه برخی افراد از ازدواج می‌ترسند و گمتن می‌کنند کار بسیار سختی است. ما در این مطلب می‌خواهیم چند نکته حقوقی مهم برای ازدواج آسان را بیان کنیم.

ازدواج آسان شاید خواسته اکثر افراد باشد. برای ازدواج‌کردن یک‌سری شرایط مانند شرایط مالی و اخلاقی مناسب باید وجود داشته باشد؛ اما رعایت چند نکته حقوقی مهم نیز به شما این کمک را می‌کند تا ازدواج راحت‌تری داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

ازدواج آسان تنها با رعایت چند نکته حقوقی

نکات حقوقی که دختران و پسران باید قبل از ازدواج بدانند، بسیار ضروری بوده و نباید زیر سایه مسائل احساسی محو شود.

ازدواج آسان با تعیین مهریه مناسب

مهریه حقی مالی است که برای زن می‌تواند به‌صورت منقول (سکه، وجه نقد و …) یا غیرمنقول (ملک . زمین) تعیین شود. مهریه به دو شکل عندالمطالبه و عندالاستطاعه مشخص می‌شود.

اگر طلاق بعد از رابطه زناشویی باشد، مهریه به‌عنوان مهرالمثل پرداخت شده که بر اساس شان زن تعیین می‌شود و در صورت طلاق طلاق قبل از نزدیکی، به عنوان مهر المتعه پرداخت می شود که بر اساس شان مرد تعیین می شود.

برای ازدواج آسان باید مهریه بر اساس توان مرد تعیین شود. در این شرایط می‌توان مهریه عندالاستطاعه تعیین شود تا مرد هر زمان که توانایی پرداخت را داشت آن را بپردازد.

همچنین زنان می‌توانند با تعیین مهریه کم‌تر درخواست حقوق قانونی خودشان را داشته باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

طبق قانون مهریه‌های بالای 110 سکه قابل گرفتن حکم جلب نبوده و تنها زن برای تعداد زیر این عدد می‌تواند درخواست بازداشت همسر خود را بدهد بنابراین چه بهتر که مهریه‌ای انتخاب شود که با استطاعت مرد همخوانی داشته باشد.

ازدواج آسان با تعیین مهریه مناسب

شروط ضمن عقد

از جمله نکات قانونی که قبل از عقد، باید بدانیم شروط ضمن عقد است. شروط ضمن عقد، شروطی مبنی بر کاهش یا افزایش حقوق و وظایف طرفین هستند که ضمن عقد نکاح قید می‌شوند.

این شروط عبارت‌اند از شرط تنصیف اموال و حق طلاق در موارد خاص و… که در سند ازدواج قید شده است. همچنین می‌توان شروط دیگری، مانند حق اشتغال، حق خروج از کشور و … را نیز قید نمود.

مطلب پیشنهادی:  تخلیه ملک تجاری به جهت عدم پرداخت اجاره بها

شروط ۱۲ گانه: ۱۲ شرط در عقدنامه، به‌عنوان شروط ضمن عقد نوشته شده است که در صورت امضا توسط مرد و اثبات هر یک، توسط زن، برای او حق طلاق وجود خواهد داشت. به جز موارد مذکور در این بند، می‌توان شروط دیگری را نیز بیان کرد به‌شرط آنکه این شروط، مخالفتی با قوانین آمره نداشته باشد.

بنابراین، این حقوق برای زنان خیلی ضروری هستند. نکته مهمی که باید بدانید آن است که داشتن حق طلاق برای زن این حق را از مرد نگرفته؛ بلکه هر دوی زوجین این حق را دارا می‌شوند.

حق تعیین مسکن و منزل مشترک

حق تعیین مسکن و منزل مشترک

تعیین منزل مشترکی توسط مزد یکی از مواردی است که بر سر آن چالش‌های زیادی ممکن است اتفاق بیوفتد. در این رابطه باید بگوییم که این شرط زمانی محقق می‌شود که زن تمایل زندگی در آن منزل، محله، شهر را ندارد ولی به حکم قانون موظف است در منزلی که مرد تهیه نموده تمکین نماید مگر حق تعیین منزل مشترک به وی اعطا شده باشد.

اگر زن مدعی باشد که منزل تهیه شده در شأن وی نیست، جهت توجیه عدم تمکین باید این امر را برای دادگاه اثبات کرده که در رویه قضایی به دلیل وجود سلایق مختلف تحقق این امر بسیار دشوار است.

دراین‌رابطه باید بگوییم که دادن این حق به زن می‌تواند این مشکلات را حل کند اما چه بهتر که زن و مرد با توافق با یک‌دیگر منزل مشترک خودشان را انتخاب کنند.

 

تعداد کلمات مطلب: 553

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تمام اموال همسر خود را به ارث ببرید!

تقسیم ارث تمام اموال همسر جزو مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است و افرا…