به زنان صیغه‌ای ارث می‌رسد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ازدواج موقت بوده که شرایط و قواعد خاص خودش را دارد. یکی از موضوعات مهمی که در ازدواج موقت خیلی مورد بحث بوده ارث زن است.
ارث زنان صیغه ای

طبق قانون نکاح دائم و موقت در تمامی احکام با یکدیگر یکسان هستند، به‌غیراز چند مورد که ارث نیز یکی از آن‌هاست. ارث زنان صیغه ای از جمله مواردی است که پیرامون آن بسیار سؤال شده و افراد نسبت به آن آگاهی لازم و کافی را ندارند. همراه دلتامگ باشید تا با هم ببینیم زنان صیغه‌ای ارثی از همسر موقت خود دریافت می‌کنند؟

ارث چیست؟

قبل از آن که به شما بگوییم آیا زنان صیغه‌ای ارث می‌برند یا خیر؟ باید بگوییم که ارث به کلیه اموال، عنوان‌ها، بدهی‌ها و حقوق و وظایف اشخاص گفته می‌شود که به شخص دیگر منتقل می‌گردد.

ارث به مدت طولانی نقش بسیار مهمی در جوامع بشری داشته و از محموعه قوانینی که قانون‌گذار بیان کرده، پیروی می‌کند. مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کرده‌است.

ازدواج موقت چیست؟

همان‌طور که بیان کردیم ازدواج دارای انواع مختلفی است و به ازدواج دائم و موقت تقسیم می‌شود. ازدواج موقت یعنی زوجین برای مدت مشخصی در عقد یکدیگر بوده و بعد از آن خودبه‌خود از هم جدا می‌شوند. این ازدواج دارای شرایط و قواعد مخصوص به خودش است که قانون‌گذار در قوانین ایران به آن اشاره کرده است.

ازدواج موقت چیست؟

احکام صیغه موقت

  • در عقد موقت خواندن صیغه ازدواج موقت و صیغه محرمیت اجباری است که افراد می‌توانند خودشان این مورد را بخوانند.
  • البته خواندن صیغه موقت باید توسط فرد عاقل و بالغ خوانده شود.
  • تعیین مهریه و مدت‌زمان برای این عقد جزو واجبات است در غیر است صورت عقد باطل می‌شود.
  • تراضی زوجین به ازدواج
  • صیغه‌کردن زن باید به این صورت باشد که زن در هنگام جاری‌شدن عقد موقت، در نکاح دائم یا نکاح موقت مرد دیگری نباشد و درصورتی‌که قبلاً ازدواج کرده است، عده وی تمام شده باشد.
  • زن زناکار حتی در ازدواج موقت بر مرد حرام است.
  • گرفتن اجازه پدر یا جد پدری برای این ازدواج ضروری است.

احکام صیغه موقت

ارث زنان صیغه ای

طبق ماده 864 قانون مدنی از جمله اشخاصی که که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد. علاوه بر ماده مذکور، ماده 940 نیز در رابطه با ارث بردن زوجین است و در آن نیز عبارت عقد دائم بیان شده است و گفته شده که اگر زوجین ممنوعیتی برای ارث بردن نداشته باشند از همدیگر ارث می‌برند.

مطلب پیشنهادی:  هنگام نوشتن قولنامه خودرو به این موارد دقت کنید

اما سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا این ماده در خصوص عقد موقت نیز صدق می‌کند و ارث زنان صیغه ای مورد قبول قانون است یا خیر؟

اگر ما مفهوم مخالف این ماده را به دست آوریم متوجه این مورد می‌شویم که زن در عقد موقت نمی‌تواند سهم‌الارث داشته و ارث در عقد موقت شامل زن نمی‌شود. همان‌طور که زن در این ازدواج از گرفتن نفقه محروم است و فقط می‌تواند مهریه مشخص شده در قرارداد عقد موقت را دریافت کند.

اما بااین‌وجود، مرد می‌تواند در وصیتش، مالی را برای زن قرار داده و مانعی برای این اقدام وجود ندارد؛ ولی همان‌طور که می‌دانید و در قانون مدنی آمده است، تا یک‌سوم مال می‌تواند وصیت شده و تا آن مقدار نافذ است؛ بنابراین اگر مرد بیشتر  از آن‌ را وصیت کرده باشد غیرنافذ است و ورثه باید آن را قبول کنند و این با ارث در عقد موقت متفاوت است.

همچنین مرد می‌تواند در زمان حیات اموالی را که دارد به نام همسر خودش کند و این مورد هیچ محدودیتی نداشته و می‌تواند همه اموالش را به همسرش ببخشد. بنابراین ارث زنان صیغه ای طبق قانون منتفی است اما مردان در دوران حیات خود می‌توانند یا اموالی به نام آنان کنند یا در وصیت خود نامی از آن‌ها ببرند.

تعداد کلمات مطلب: 588

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد

دریافت مهریه پس از ازدواج مجدد از نظر قانونی در ایران دارای شرایط خاصی است. در حقوق ایران،…