آیا محروم کردن از ارث قانونی است؟

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی اوقات والدین به فرزندان خود الفاظی مثل محروم کردن از ارث را بیان می‌کنند و سوالی که برای افراد پیش می‌آید آن است که آیا والدین می‌توانند فرزندان خود را از ارث محروم کنند؟
محروم کردن از ارث

محروم کردن از ارث از جمله مواردی است که پیرامون آن بحث می‌شود و ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم طبق قانون آن را بررسی کنیم. در این مورد باید بگوییم که افراد در طول زندگی می‌توانند اموالشان را به هر کس که می‌خواهند واگذار کنند؛ اما به‌محض فوت اموال به وراث قانونی آن‌ها منتقل می‌شود.

محروم کردن از ارث

طبق ماده‌ ۸۳۷ قانون مدنی، در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران محروم کردن از ارث وجود ندارد و این کار نشدنی است. صاحب‌مال یا شخص متوفی که مورث نام دارد درصورتی‌که تصمیم بگیرد از رسیدن اموالش به وراث بعد از فوت ممانعت به عمل آورد، باید اموالش را در دوران حیاتش تقسیم کرده و تکلیفشان را مشخص کند.

راه‌حل محروم کردن از ارث برای کسی که قصد دارد اموالی از او به ورثه نرسد، در عمل وجود ندارد. زیرا هر فرد در زمان زنده‌بودن تنها قادر است برای یک‌سوم اموالی که بعد از مرگ از او باقی می‌ماند تصمیم‌گیری کند. دربارهٔ دو سوم باقی‌مانده، نظر و رضایت تمام ورثه لازم است.

دراین‌رابطه باید بگوییم که برای تعیین تکلیف اموال و جلوگیری از رسیدن آن‌ها به بعضی ورثه پس از مرگ مورث، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. صلح عمری، بیع، وصیت عهدی و وصیت تملیکی شماری از این راه‌حل‌ها هستند.

برای تعیین تکلیف اموال پس از مرگ چه راه‌هایی وجود دارد؟

برای تعیین تکلیف اموال پس از مرگ چه راه‌هایی وجود دارد؟

وصیت‌کردن در دین اسلام به معنی تعیین تکلیف اموال و دیون بعد از مرگ یکی از امورات مستحب است که انجام آن به مسلمانان توصیه شده است. به همین دلیل زمانی که سخن از تعیین تکلیف اموال بعد از مرگ به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن افراد می‌رسد آن است که وصیت‌نامه تنظیم کنند. اما آیا تنظیم وصیت‌نامه تنها راه تعیین تکلیف اموال پس از مرگ است؟

مطلب پیشنهادی:  تنظیم سند رسمی اجاره و نکات مربوط به آن

راه‌های مختلفی برای تعیین تکلیف اموال وجود دارد که ما در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

تنظیم وصیت‌نامه

تنظیم‌کردن وصیت‌نامه اولین راه تعیین تکلیف اموال بعد از مرگ است که در ماده‌ 825 به بعد قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن پرداخته شده است.

نکته‌ مهم در مورد وصیت‌نامه این است که فرد موّصی تنها قادر به تصمیم‌گیری درباره‌ یک‌سوم اموال خود است و وصیت بیش از این مقدار غیرنافذ است.

بنابراین، حتی اگر شخصی قبل از مرگ خود در وصیت‌نامه‌ خود درباره‌ تمام اموال و دیون خود تصمیم‌گیری کند، ورثه بعد از مرگ او و پس از ادای دیون و تخصیص هزینه‌ کفن‌ودفن قادر به اعتراض به وصیت تنظیم‌شده هستند و به‌جز یک‌سوم اموال، مابقی ماترک طبق قوانین بین ورثه تقسیم خواهد شد.

حتی در مورد محروم کردن از ارث اگر فرد وصیت‌کننده در وصیت‌نامه‌ قانونی و معتبر خود که در محضر ثبت شده است صراحتاً یکی از ورثه را از ارث محروم کرده باشد، وارث می‌توانند بعد از وفات وی، با طرح دعوی و شکایت در مراجع قانونی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و سهم‌الارث خود را طلب کند.

تنظیم وصیت‌نامه

انعقاد قرارداد بیع

آخرین روش محروم کردن از ارث که در این مطلب به آن می‌پردازیم، بیع است. در این روش، فرد در زمان حیاتش از طریق انجام یک معامله بخشی از دارایی خویش را به کسانی که مایل است منتقل می‌کند تا بعد از وفاتش ادعایی از طرف دیگر وراث در خصوص آن دارایی به وجود نیاید.

 

تعداد کلمات مطلب: 532

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    23 دی 1402 در 2:07 ب.ظ

    عالی مثل همیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…