اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون مجازات اسلامی جرایمی وجود دارد که به استناد آن می‌توان اشخاصی را که اقدام به رابطه نامشروع می‌کنند را مجازات کرد.
رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی شاید از نظر بسیاری از افراد کار دشواری باشد و شاید هیچ‌وقت نتوان این روابط را اثبات کرد؛ اما طبق قانون اگر شواهد و قرائنی وجود داشته باشد، امکان اثبات این جرم وجود دارد. همراه دلتامگ باشید.

رابطه نامشروع در فضای مجازی

متأسفانه، امروزه یکی از جرایمی که بسیار به چشم می‌خورد رابطه نامشروع آن هم در فضای مجازی است؛ زیرا این بستر بسیار گسترش پیدا کرده و پیشرفته شده است.

رابطه نامشروع و زنا دو جرم بسیار مهم در حوزه روابط جنسی بین افراد است که علقه و رابطه زوجیت بین آن‌ها وجود ندارد. هر چند رابطه نامشروع و زنا شباهت‌هایی به هم دارند؛ اما فرق رابطه نامشروع و زنا این است که زنا فراتر از رابطه نامشروع بوده و به معنای ارتباط جنسی کامل بین مرد و زن است.

در مقابل رابطه نامشروع به‌نوعی از رابطه فیزیکی گفته می‌شود که کمتر از زنا بوده و معمولاً با اعمالی همچون دست‌دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن، لمس‌کردن و حتی روابط جسمانی است که در حد جرم زنا نبوده و شامل دخول نشده است.

رابطه نامشروع

البته لازم به ذکر است که مصادیق رابطه نامشروع که اینجا بیان کردیم انحصاری نبوده و به این معنا است که هرگونه اقدامی که باعث برقراری رابطه میان زن و مرد شود که خارج از حدود شرعی و متعارف اجتماعی است و برقرارکردن آن ضرورتی ندارد ممکن است با تفسیر موسع شامل مجازات جرم رابطه نامشروع شود.

همچنین علاوه بر روابط نامشروع فیزیکی که مصداق تام و تمام رابطه نامشروع تلقی می‌شوند، امروزه باتوجه‌به گسترده شدن فضاهای ارتباط‌جمعی و روی کار آمدن فضای مجازی، اپلیکیشن‌های متعدد ارتباطی نیز توسط شهروندان مورداستفاده قرار می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تلگرام، واتساپ و اینستاگرام اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی:  بررسی کامل جرم و  مجازات سرقت طلا از منزل 

این فضای مجازی نیز مصون از جرایم باقی نبوده و با ماهیت مجازگونه‌ای که دارد، زمینه ارتکاب بسیاری از جرایم را فراهم می‌کند که یکی از این جرایم، رابطه نامشروع در فضای مجازی است.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

دررابطه‌با اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی باید بگوییم که از آن‌ جهت که امکان وقوع جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی وجود دارد، اثبات این جرم نیز با توسل به روش‌های قانونی ممکن است. البته از آن‌ جهت که هیچ تماس فیزیکی در این‌ رابطه برقرار نشده است شاید کار کمی مشکل باشد.

نحوه اثبات سکس چت و یا ارسال محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی از طریق راه‌هایی مانند اقرار، علم قاضی، شهادت و ارائه مستندات و ادله کافی انجام می‌شود.

در کنار شهادت و اقرار، مستندات و مدارک که نشان‌دهنده رابطه نامشروع مجازی است، از جهات مختلف اهمیت دارد. به بیان دیگر شاکی می‌تواند پیام‌ها و تصاویری که محتوای خلاف‌شرعی دارند و به نحوی دارای تصاویر مستهجن هستند و در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام ارسال شده‌اند را ذخیره کرده و یک فایل کلی از آن‌ها تهیه نموده و برای اثبات رابطه نامشروع به قاضی ارائه دهد.

به بنابراین، می‌توان گفت که امکان آن که شهروندان بتوانند ارتکاب روابط خلاف‌شرع در فضای مجازی را به اثبات برسانند، وجود دارد؛ اما باید اثبات جرم از طریق راه‌های قانونی پیش‌بینی شده باشد.

تعداد کلمات مطلب: 508

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…