مجازات کتک زدن زن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتک زدن زنان و کودکان موضوعی است که همواره پیرامون آن بحص شده و به یکی از موضوعات مهم در دادگاه‌ها بدل شده است.
مجازات کتک زدن زن

یکی از سؤالاتی که بسیاری از خانم‌ها از ما می‌پرسند مجازات کتک زدن زن است. در واقع زنان دوست دارند بدانند عاقبت مرد و همسری که زن خودش را کتک می‌زند طبق قانون چه خواهد بود؟ همراه دلتامگ باشید تا شما را با مجازات این رفتار زشت و ناپسند آشنا کنیم.

آیا طلاق به دلیل کتک زدن زن امکان دارد؟

برای پاسخ به این سؤال می‌توانید به مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی مراجعه کنید که در این مواد دلایل درخواست طلاق از طرف زن را بیان کرده است. در این مواد بیان شده است که در مواقعی که دوام زوجیت باعث عسروحرج زن باشد، او می‌تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق کند.

زمانی که زن بتواند عسروحرج را ثابت کند، مرد مجبور به طلاق‌دادن زن شده و درصورتی‌که اجبار ممکن نباشد، زن با اجازه دادگاه طلاق داده می‌شود.

در تبصره‌ همین ماده‌قانونی نیز یکی از دلایلی که موجب عسروحرج زن می‌شود و از مصادیقی که باعث مشقت و سختی زندگی زن است را کتک زدن زن و ضرب و شتم زوجه توسط زوج مطرح شده است.

بنابراین، کتک‌زدن یا ضرب و شتم زن می‌تواند از دلایلی باشد که به‌وسیله آن بتوان درخواست طلاق کرده؛ ولی باید بدانیم که صرف یک‌بار ضرب و شتم معمولاً توسط دادگاه‌ها دلیل کافی برای صادر نمودن حکم طلاق شمرده نشده و قضات معتقد هستند که این عمل باید به‌صورت مستمر وجود داشته باشد. در این مورد داشتن گواهی پزشکی قانونی یا مراجعه به دادگاه و تقاضای دیه نیز می‌تواند از امارات مناسب جهت اثبات استمرار ضرب و شتم باشد.

البته بهتر است بدانید که رویه قضایی محاکم در خصوص استمرار داشتن ضرب و شتم متفاوت است و بعضی از قضات معتقد هستند حتی صرف وجود خوف و ترس ضرر و زیان بدنی دلیل کافی برای عدم تمکین زوجه بوده و برخی از قضات دیگر اعتقاد دارند صرف اثبات یک‌بار ضرب و شتم بین زوج و زوجه که باعث به‌وجودآمدن خسارت بدنی جزئی شود یا حتی استمرار آن دلیلی برای ترس از تمکین نمی‌باشد و زوجه باید تمکین نماید.

طلاق

مجازات کتک زدن همسر در قانون مجازات اسلامی

طبق قانون برای این عمل زشت و ناپسند که عرفاً و شرعاً مورد نکوهش قرار گرفته است، مجازات تعیین شده است.

 قصاص

طبق ماده «۳۸۶ و ۳۸۷ قانون مجازات اسلامی»، در زمان جنایت بر اعضای بدن، اگر آسیب‌دیده (زن) تقاضا کند و همچنین شرایط قصاص فراهم باشد، مرتکب باید قصاص شود.

مطلب پیشنهادی:  چگونه وکالت تام‌الاختیار را باطل کنیم؟

برای قصاص باید شرایط عمومی و اختصاصی وجود  داشته باشد. این شرایط طبق ماده ۳۰۱ و ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل است:

  •  در این مورد قصاص مساوی با مقدار جنایت باشد.
  •  قصاص عضو سالم در برابر عضو ناسالم نباشد.
  •  ترس تلف‌شدن و ازبین‌رفتن مرتکب یا صدمه بر عضو دیگر نباشد.
  •  قصاص عضو کامل در برابر عضو ناقص نباشد.
  •  قصاص عضو اصلی در مقابل عضو غیراصلی نباشد.
  • حتماً مرتکب در انجام این عمل عمد داشته باشد.

دیه

یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که مجازات کتک زدن زن انواع مختلفی دارد. یکی از این موارد دیه است. طبق ماده ۵۵۸ به بعد قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی قصاص که در بالا ذکر شد، وجود نداشته باشد مرتکب جنایت، به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

ضرب به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شود. آثاری از جمله کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه‌شدن و پیچ‌خوردن ایجاد کند.

طبق قانون مجازات اسلامی برای هر کدام از موارد ذکر شده، دیه‌ای جداگانه مشخص شده که ضارب باید آن را به فرد مضروب (آسیب‌دیده) پرداخت کند. دیه این‌گونه آسیب‌ها که موجب تغییر رنگ پوست می‌شود، در قانون مجازات اسلامی به‌قرار ذیل است:

مجازات کتک زدن همسر در قانون مجازات اسلامی

  • سیاه‌شدن پوست صورت، شش‌ هزارم دیه کامل
  • کبودشدن آن، سه‌ هزارم دیه کامل
  • سرخ‌شدن آن، یک‌ و نیم‌ هزارم دیه کامل
  • تغییر رنگ پوست سایر اعضا، حسب مورد، نصف مقادیر مذکور در فوق

حبس

طبق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که باعث نقصان یا شکستن یا ازکارافتادن عضوی از اعضای بدن یا منتهی به مرضی دائمی ‌یا ازدست‌دادن یا نقص یکی از منافع، حواس یا زوال عقل آسیب‌دیده گردد؛ اگر قصاص امکان نداشته باشد و درصورتی‌که اقدام او موجب اخلال در نظم‌ جامعه گردد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. البته باید بدانید که درصورتی‌که درخواست آسیب‌دیده مرتکب ‌به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 713

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…