تپه سیلک کاشان، مدفن رازهای کهن و باستانی ایران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نام تپه سیلک تابه‌حال به گوشتان خورده است؟ تپه‌ای که مدفن رازهای نیاکان ما است. تمدنی باستانی و کهن که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد درست در دل کویر ایران در انتظار کشف بیشتر است.
تپه سیلک

کاشان شهری کویری که باغ‌های سرسبز آن چون جزیره‌ای زیبا در دل کویر ایران می‌درخشد. در میان جاهای دیدنی کاشان تپه سیلک یکی از عجیب‌ترین مکان‌هایی است که راز و رمز نیاکان ما را در خود پنهان کرده است. همراه دلتامگ با یکی از کهن‌ترین تمدن‌های پیشرفته ایران آشنا شوید.

تپه سیلک کجاست؟

در جنوب غربی و در منطقه فین کاشان و در دل فلات مرکزی ایران تپه‌ای باستانی قرار دارد که راز تمدنی هشت هزار ساله را در خود پنهان کرده است. این تمدن یکی از قدیمی‌‌ترین تمدن‌های شناخته شده در ایران و جهان است. در واقع این تپه ویرانه‌های باقی‌مانده از یکی از زیگورات‌های باستانی ایران است.

تپه های سیلک

مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی‌هایی که از لحاظ آب‌وهوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوره‌های پیشین پیشرفت بیشتری دیده شده است. آثار زندگی کهن‌ترین مردم دشت نشین در محل سیلک که در نزدیکی کاشان قرار دارد یافت شده است.

این تپه‌ها در فاصله 600 متری از هم قرار گرفته‌اند و هر کدام دارای یک گورستان تاریخی به قدمت 3500 سال و 3000 هزار سال هستند. بر روی این گورستان‌ها سال‌هاست که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ساخته شده است. این تپه‌ها در واقع تنها چیزهایی هستند که معابد مهم و نیایشگاه‌های باستانی مردم فلات مرکزی ایران در هزاران سال قبل از میلاد مسیح به‌جامانده و از گل رس و سفال ساخته شده‌اند.

تپه های سیلک

داستان تلخ تپه سیلک کاشان

تقریبا هیچ‌کسی در ایران تا قبل از سال 1310 از وجود این تپه‌های ارزشمند و آثار مهم نهفته در دل آن‌ها خبری نداشت تا اینکه با یک سیل همه چیز از دل زمین به بیرون رانده شد. مردمی که زمین‌های کشاورزی‌شان در سیل از بین رفته بود نام شهر نفرین شده را به این تپه‌ها بخشیدند.

مطلب پیشنهادی:  با این شال‌ و روسری‌ها عید امسال تیپ متفاوتی را بزنید

چندی بعد آثار باستانی بسیاری از دل تپه سیلک توسط غارتگران بیرون کشیده شد و سر از موزه لوور درآورد. خیلی زود بسیاری از باستان‌شناسان دنیا متوجه با ارزش بودن این اشیا شده و راهی ایران شدند. رومن گیرشمن آندره گدار از اولین کسانی بودند که تحقیقات خود در این منطقه را شروع کردند.

آثار کشف شده در تپه های سیلک

در تپه سیلک آثاری از دوران مختلف تمدن بشری شامل عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهرنشینی، عصر آهن و دوره ماد یافت شده است. مهم‌ترین آثار تمدنی شناخته‌شده در سیلک شامل نخستین روستاها و خانه‌های حاصل دست بشر، نخستین جانوران و گیاهان اهلی، نخستین کوره‌های پخت سفال و ذوب فلز و نخستین آثار خط و نوشتار هستند.

آثار کشف شده از تپه سیلک

سخن پایانی

تپه سیلک کاشان به‌عنوان یکی از اولین سکونت‌گاه‌های بشر یکجانشین در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. با گذشت چند دهه از کشف این تمدن باستانی؛ اما هنوز هم این تپه‌ها رازهای بسیاری را در خود نهفته دارند. برای دیدن این تپه‌ها باید به خیابان امیرکبیر کاشان، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگی سیلک بروید.

تعداد کلمات مطلب: 481

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

لیست مسافرخانه‌های ارزان مشهد، نزدیک حرم

بسیاری از مسافران به دنبال اقامتگاه‌هایی ارزان و نزدیک به حرم مطهر امام‌رضا(ع) هستند تا هم…