با مراحل طلاق توافقی آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از این موارد طلاق توافقی است که در آن زن و مرد به صلاح‌دید خودشان اقدام به طلاق می‌کنند.
مراحل طلاق توافقی

یکی از سؤالاتی که بسیاری از زوجین از ما می‌پرسند مراحل طلاق توافقی است. در ذهن بسیاری از مردم طلاق دارای یک‌رویه بسیار سخت و طاقت‌فرسا است که زوجین در تمام موارد مخالف یکدیگر هستند. شاید در بسیاری از موارد این‌گونه هم باشد؛ اما نه همیشه و در همه طلاق‌ها. همراه دلتامگ باشید.

مراحل طلاق توافقی

باوجوداینکه در این نوع طلاق زوجین هر دو قصد جدایی از یکدیگر را خواهند داشت و به توافق نیز رسیده‌اند؛ اما حکم طلاق به‌سرعت صادر نمی‌شود. طلاق توافقی نیز دارای مراحلی است که باید آن مراحل طی شود تا حکم طلاق صادر شود.

مشاوره و تصمیم

در اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی زوجین باید اطلاعات خود را در سامانه نوبت‌دهی طلاق ثبت کرده و نوبت دریافت کنند. بعد از آن زوجین باید در مراکز تعیین شده برای مشاوره خانواده حضور پیدا کرده و سرانجام باید گواهی عدم انصراف خودشان از طلاق را دریافت کنند. به این صورت تصمیم آن‌ها برای طلاق از نظر دادگاه قطعی تشخیص داده می‌شود.

ارائه دادخواست

حالا در این مرحله هر یک از زوجین یا وکلای آنان باید دادخواست برای طلاق توافقی را تقدیم دادگاه خانواده کنند. برای این کار باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

تعیین وقت دادرسی

بعد از تقدیم دادخواست در مراحل طلاق توافق آن است که زوجین منتظر باشند تا برای آن‌ها وقت  دادرسی در دادگاه خانواده تعیین شود. تعیین وقت دادرسی توسط ابلاغیه به هر یک از طرفین اطلاع داده می‌شود.

اطلاع رسانی از طریق پیامک نیز صورت خواهد گرفت و زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیکی سنا از جزئیات آن آگاه شوند.

تعیین وقت دادرسی

حضور در دادگاه

حالا در این مرحله پس از دریافت ابلاغیه زوجین یا وکلای آنها باید در وقت تعیین شده در شعبه تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک موردنیاز حضور یابند.

تلاش برای سازش

یکی از مراحل طلاق توافقی تلاش برای سازش است. در این مرحله زوجین یا وکلای آنها بعد از پرداخت هزینه مشاوره باید به واحد مشاور دادگاه خانواده مراجعه کنند.

مطلب پیشنهادی:  در معاملات ملکی چگونه ضرر نکنیم؟

حالا در این مرحله مشاور خانواده تمام تلاش خود را برای سازش و ایجاد مصالحه بین طرفین انجام می‌دهد؛ اما در صورت عدم موفقیت و اصرار طرفین به جدایی، مشاور توافق‌نامه جدایی را تنظیم کرده که به امضا خود مشاور و طرفین می‌رسد. سپس مشاور توافق‌نامه را به هر دو طرف تحویل داده تا جهت صدور گواهی عدم سازش تقدیم دادگاه نمایند.

آزمایش بارداری

یکی از مهم‌ترین مراحل طلاق توافقی آزمایش بارداری است. در این مرحله برای صدور گواهی عدم سازش باید باردار نبودن زن برای دادگاه محرز شود.

درصورتی‌که زن اقرار به باردار نبودن کند، برای دادگاه داشتن گواهی عدم بارداری از آزمایشگاه که توسط زن قبل از مراجعه به دادگاه خانواده گرفته شده باشد مورد قبول است.

لازم به ذکر است که باکره بودن زن نیز برای صدور گواهی عدم سازش مورد قبول است. البته در این مورد زن باید گواهی سلامت بکارت خود را از آزمایشگاه گرفته و به دادگاه ارائه کند. همچنین در صورت یائسگی زن نیز نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

یکی از نکات مهم که مراحل طلاق توافقی را تسریع می‌بخشد آن است که اگر زوجین هر دو در مورد باردار نبودن زوجه توافق داشته باشند نیز برای صدور گواهی عدم سازش کفایت می‌کند.

آزمایش بارداری

صدور گواهی عدم سازش

بعد از انجام مراحل ذکر شده زوجین یا وکلای آنها باید برای دریافت گواهی عدم سازش به دادگاه مراجعه کنند.

صدور طلاق توافقی

و در نهایت در مرحله آخر از مراحل طلاق توافقی آن است که زوجین بعد از دریافت گواهی عدم سازش ۳ ماه فرصت دارند برای طلاق به دفاتر طلاق مراجعه کنند.

تعداد کلمات مطلب: 585

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…