۹ ویژگی که نشان می‌دهد شما احساسات عمیقی دارید + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افراد بسیار حساس، از احساسات عمیقی برخوردار هستند که باعث می‌شود قدرت همدلی بسیار بالایی داشته باشند. این افراد بسیار خلاق هستند و در کارهای هنری می‌توانند موفق باشند.

حساسیت بالا یک ویژگی شخصیتی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد در جهان از آن برخوردار هستند. افراد بسیار حساس (HSP) نسبت به محیط و انسان‌های اطراف خود درک عمیقی دارند و بیشتر از دیگران درگیر مسائل می‌شوند. احساسات عمیق این افراد باعث می‌شود که روحیه همدلی بالایی داشته باشند و از حالات چهره آدم‌ها، احساسات آن‌ها را تشخیص دهند. در ادامه این مطلب از دلتامگ با سایر ویژگی‌های این افراد آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های افراد بسیار حساس و با احساسات عمیق

HSP از نظر بسیاری از روانشناسان یک اختلال روانی است. اما بسیاری دیگر، آن را اختلال نمی‌دانند و صرفاً به عنوان یک ویژگی شخصیتی از آن یاد می‌کنند. در ادامه با ویژگی‌های بارز افراد فوق حساس آشنا می‌شوید.

ویژگی افراد بسیار حساس با احساسات عمیق

بدون خواب کافی، قادر به انجام کارها نیستند

ذهن افراد بسیار حساس، مدام در حال کنکاش و جستجو است و از این نظر به زودی خسته می‌شوند. این افراد بدون خواب و استراحت کافی، دچار کمبود انرژی می‌شوند و نمی‌توانند آنطور که باید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.

نسبت به صداهای بلند حساس هستند

احساسات قوی افراد HSP باعث می‌شود که نسبت به محرک‌ها واکنش شدیدتری نشان دهند. بودن در جمع‌های شلوغ و میهمانی‌های پرسرصدا برای افراد بسیار حساس قابل تحمل نیست. این افراد کمتر می‌توانند در فضاهی پرسرصدا مثل کنسرت یا خیابان‌های شلوغ دوام بیاورند.

ویژگی افراد بسیار حساس با احساسات عمیق

خستگی عاطفی

افراد HSP به قول معروف شاخک‌های تیزتری نسبت به دیگران دارند و احساسات آن‌ها را به خوبی درک می‌کنند. از این رو برای همدلی افراد بسیار مناسبی هستند. اما بار منفی احساسات آدم‌ها، از نظر عاطفی آن‌ها را خسته و فرسوده می‌کند. این افراد به دلیل تجزیه و تحلیل امور، بیشتر در معرض مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی هستند.

حساسیت شدید نسبت به خشونت

اگر توانایی تماشای فیلم‌های خشن و پر از خونریزی را ندارید، احتمالاً شما یک فرد فوق حساس هستید. افراد HSP نسبت به خشونت حساسیت بسیار بالایی دارند و هر نوع بالا رفتن صدا یا رفتار خشن، آن‌ها را به شدت مضطرب می‌کند. بنابراین در محیط‌های متشنج دوام نمی‌آورند و سعی می‌کنند یک خلوت آرام برای خود داشته باشند.

ویژگی افراد بسیار حساس با احساسات عمیق

با تغییر در زندگی کنار نمی‌آیند

افراد HSP به دلیل احساسات عمیق و وابستگی به محیط خود، پذیرای تغییر در زندگی نیستند. هر گونه تغییر کوچک در محیط یا روابط، آ‌ن‌ها را به شدت مضطرب می‌کند و نمی‌توانند شرایط را تحت کنترل خود دربیاورند. این یکی از معایب افراد فوق حساس است و می‌تواند باعث عدم پیشرفت آن‌ها در زندگی شود.

مطلب پیشنهادی:  با مزایا و معایب لیفت شقیقه آشنا شوید

انتقادپذیر نیستند

افراد HSP معمولاً مایل نیستند در مرکز توجه قرار بگیرند؛ اما به همان میزان از نقد شدن نیز گریزان هستند. این افراد در پی انتقادات وارده، واکنش خوبی نشان نمی‌دهند و اغلب با شنیدن هر گونه انتقاد و بالا رفتن صدا، اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث فاصله گرفتن آن‌ها از محیط شود.

ویژگی افراد بسیار حساس با احساسات عمیق

تحت فشار و تنش، عملکرد خوبی ندارند

برخلاف بسیاری از افراد که به قول معروف بدون اجبار و چوب بالای سر عملکرد خوبی ندارند، افراد بسیار حساس تحت فشار به هیچ عنوان نمی‌توانند کار کنند. این افراد با احساسات بسیار قوی خود، از هر گونه تنش و اضطراب گریزان هستند و به همین دلیل محدودیت‌های کاری آن‌ها را مضطرب می‌کند. هر گونه ضرب‌العجل و تعیین تاریخ نزدیک برای پایان کار، عملکرد آن‌ها را به شدت ضعیف می‌کند.

فکر می‌کنند که کسی آن‌ها را درک نمی‌کند

احساسات عمیق افراد HSP باعث می‌شود که از نظر ارتباطی و عاطفی مشکلات زیادی داشته باشند. این افراد همواره در نقش سنگ صبور عمل می‌کنند و برای همدلی با اطرافیان خود آماده هستند. اما روحیه حساس آن‌ها برای بسیاری از افراد قابل درک نیست و حساسیت‌های آن‌ها گاهی مورد تمسخر قرار می‌گیرد. برای همین بسیاری از افراد فوق حساس، تنهایی را ترجیح می‌دهند و یا دوستان بسیار کمی دارند.

ویژگی افراد بسیار حساس با احساسات عمیق

سخن پایانی

در پایان خوب است بدانید که حساسیت بالا، منجر به شکوفایی ویژگی‌های مثبتی مثل خلاقیت و ابتکار می‌شود. افراد HSP ذوق و شور بالایی برای خلق کردن دارند. این افراد بسیار شهودی و همدل هستند و هر گونه تغییر در حالات روحی دیگران را زودتر از خوشان درک می‌کنند.

تعداد کلمات مطلب: 671

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

با نوشیدن آب سرد کالری بسوزانید و لاغر شوید

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن نوشیدن آب سرد برای سلامتی وجود ندارد. هم آب سرد و هم آب هم‌دمای…