دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از جمله دلایل ترس از ازدواج، می‌توانیم به محدود شدن و زیاد شدن مسئولیت‌ها اشاره کنیم. اما با کمی تمرین برای خودآگاهی و شناخت نیازها می‌توانیم انتخابی آگاهانه داشته باشیم و با این ترس مقابله کنیم.
دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

ترس از ازدواج یک مشکل همه‌گیر در میان جوانان است و باعث شده است که سن ازدواج هر روز بالاتر برود. اما دلیل این مشکل چیست؟ در این مطلب از دلتامگ به دلایل ترس از تعهد می‌پردازیم و راه‌هایی را برای مقابله با آن ارائه می‌‌دهیم.

دلایل ترس از ازدواج چیست؟

ترس از تعهد و ازدواج می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از مشکلات مالی گرفته تا اضطراب جدایی و شکست یا ترس از خیانت، تمام این دلایل ریشه روانی دارند و با یک سری راهکارمی‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم.

دلایل ترس از ازدواج چیست؟

ترس از تغییر در زندگی

بسیاری از ما در یک نقطه امن نشسته‌ایم و ایجاد کوچکترین تغییری در آن ما را مضطرب می‌کند. حتی دیده شده است که خیلی از افراد، از پیشرفت شغلی و افزایش مسئولیت‌ها ترس دارند. ازدواج تغییری اساسی در زندگی ما ایجاد می‌کند و به همین دلیل بسیاری از افراد از آن اجتناب می‌کنند. مسئولیت‌های زیاد زندگی مشترک، یکی از دلایل ترس از ازدواج است. اما برای مقابله با این ترس، باید نقش خانوادگی و اجتماعی خود را بپذیریم و سعی کنیم به بهترین شکل آن را ایفا کنیم.

دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

ترس از خیانت

بسیاری از ما به دلیل مشاهده روابط دیگران، دچار نوعی ترس از خیانت شده‌ایم و نسبت به تمام افراد بدبین هستیم. این مشکل منجر به ترس از ازدواج می‌شود. بسیاری از افراد که با این ترس تن به ازدواج می‌دهند، با رفتارهای آزاردهنده‌ای مانند کنترل‌گری و حسادت، رابطه را تا نابودی پیش می‌برند. بنابراین لازم است برای حل این مشکل از یک روانشناس کمک بخواهید.

ترس از انتخاب نادرست

ترس از انتخاب اشتباه یکی از مهم‌ترین دلایلی است که دختران و پسران را از ازدواج منصرف می‌کند. اما با کمی تحقیق و انجام مشاوره قبل از ازدواج، می‌توانید به یک شناخت نسبی از یکدیگر دست پیدا کنید. حد متناسبی از این ترس عاقلانه است و باعث می‌شود منطقی تصمیم بگیریم. اما ترس زیاد از انتخاب نادرست، در سنین بالاتر افزایش پیدا کرده و باعث می‌شود که هیچ وقت از مزایای زندگی مشترک و داشتن فرزند بهره‌مند نشوید.

دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

تجربه شکست عاطفی در گذشته

تجربه شکست عاطفی در گذشته دلیل محکمی برای ترس از ازدواج برای آینده است. طبیعی است که خوش‌بینی سابق را در برقراری ارتباط نداشته باشید؛ اما با کمی دقت و تأمل می‌توانید یک انتخاب خوب و عاقلانه داشته باشید و زندگی مشترک سرشار از عشق و اعتماد را آغاز کنید.

طلاق عاطفی یا جدایی پدر و مادر

رابطه والدین با یکدیگر، تاثیر بسیار زیادی روی روحیات فرزندان و ارتباطات آن‌ها دارد. وقتی کودک در خانواده خود، به جای تماشای عشق‌ورزی، نظاره‌گر مشاجرات هر روزه و بدبینی‌های والدین نسبت به یکدیگر باشد، در آینده سخت می‌تواند به افراد اعتماد کند و فکر یک زندگی مشترک پر از عشق و آرامش را در سر بپروراند.

مطلب پیشنهادی:  فواید ماسک زغال برای پوست

دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

ترس از محدودیت

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از ازدواج، از دست دادن آزادی دوران تجرد است. درست است که بعد از شروع زندگی مشترک، دیگر مثل دوران تجرد نمی‌توانیم آزادانه زندگی کنیم؛ اما اگر انتخاب شما درست باشد، این آزادی را به شکل دیگری تجربه خواهید کرد.

چگونه با ترس از ازدواج مقابله کنیم؟

برای مقابله با ترس از تعهد و ازدواج، راهکارهای بسیاری وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در جلسات مشاوره فردی شرکت کنید: شرکت در این جلسات به شما کمک می‌کند که با ترس‌های خود مواجه شوید و برای رفع‌ آن‌ها تلاش کنید.
  • در جلسات زوج‌درمانی پیش از ازدواج شرکت کنید. در صورتی که شرایط ازدواج برای شما مهیا شده است، اما از تجربه آن هراس دارید، با زوج درمانی می‌توانید ریشه این ترس را پیدا کرده و برای مقابله با آن تلاش کنید.
  • برای زندگی مشترک خود هدف تعیین کنید. تعیین هدف از ازدواج، باعث می‌شود که با میل بیشتری این کار را انجام دهید.
  • معیارهای خود را داشته باشید. با داشتن یک سری معیار، انتخاب مناسب‌تری خواهید داشت و زندگی شما مطابق روحیات شما پیش می‌رود.
  • نیازهای خود را ارزیابی کنید. ببینید تا چه حد از ازدواج هراس دارید و چه میزان تنهایی برای شما لازم است. با شناخت نیازها، بهتر می‌توانید خود را برای ازدواج آماده کنید.

دلایل ترس از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

سخن پایانی

ترس از ازدواج دلایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آن پذیرش مسئولیت است. همچنین بسیاری از افراد از محدود شدن هراس دارند و می‌خواهند همانند دوران تجرد آزادانه زندگی کنند. در هر صورت اگر می‌خواهید با این ترس مقابله کنید و از مزایای ازدواج بهره‌مند شوید، بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. خودشناسی و کسب آگاهی از نیازهای خود، از جمله مهم‌ترین کارهایی است که در سنین ازدواج باید انجام دهید.

تعداد کلمات مطلب: 743

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

فستیوال پاییزه فانوس‌های کاغذی در تایلند

جشن فانوس تایلند، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های پاییزه تایلند است که از جذابیت بالایی برای…