جاهای دیدنی دزفول از پل ساسانی تا دریاچه شهیون

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دزفول با داشتن فرمانداری ویژه‌ یکی از محبوب‌ترین شهرهای استان خوزستان است که هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران می‌شود.
جاهای دیدنی دزفول

خوزستان بااینکه یکی از استان‌های گرمسیری کشور است؛ اما جاذبه‌های بسیار آن سبب شده در میان گردشگران جایگاه ویژه‌ای بیابد. یکی از جاهای دیدنی خوزستان شهرستان دزفول است که با زیبایی‌های خود هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. جاهای دیدنی دزفول از مناظر طبیعی، دریاچه‌ها و آبشارهای بی‌نظیر تا پل‌ها و خرابه‌های شهرهای باستانی، هر سال میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران می‌شوند. در این مطلب از دلتامگ با چند مورد از جاذبه‌های این شهر کهن آشنا خواهید شد.

پل قدیم ساسانی از جاهای دیدنی دزفول

تقریبا در هر گوشه و کناری از ایران می‌توانید یک اثر تاریخی منحصربه‌فرد ببینید. دزفول نیز که یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس است و قدمت سکونت در آن به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گردد، از این قاعده مستثنا نیست. در دل این شهر باستانی یک پل تاریخی قرار دارد که به آن پل رومی یا پل ساسانی می‌گویند. تاریخ ساخت این پل به زمان پادشاهی شاپور برمی‌گردد؛ اما در زمان حکومت‌های دیلمی، صفوی و پهلوی دوباره مرمت و بازسازی‌شده است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از جاهای دیدنی دزفول در بهار

حتما تابه‌حال نام سردار بزرگ و جوانمرد ایرانی که زبان پارسی را پس از حمله اعراب از مرگ نجات داد، یعقوب لیث صفاری را شنیده‌اید. برای این سردار آرامگاهی پس از مرگش ساختند تا نامش در تاریخ ایران زنده بماند. آرامگاه یعقوب لیث با گنبد مخروطی شکل و نمای ساده‌اش در فاصله بسیار کمی از دزفول و نزدیک به شهر باستانی جندی‌شاپور واقع‌شده است و مقصد محبوب کسانی است که به تاریخ سرزمین خود علاقه بسیاری دارند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

شهر باستانی جندی‌شاپور از جاهای دیدنی دزفول در پاییز

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی دزفول، شهر باستانی جندی‌شاپور است که شاید حالا جز خرابه‌ چیز زیادی از آن باقی نمانده باشد؛ اما گواه قدمت بالای سکونت در این نقطه ایران است. ویرانه‌های این شهر باستانی را در کناره رود کارون و در نزدیکی روستای شاه‌آباد امروزی می‌توانید ببینید. این شهر به دستور شاپور یکم در قرن سوم میلادی بنا شد و روستای شاه‌آباد به دستور فتحعلی شاه بر خرابه‌های این شهر بنا گردید. زیبایی این منطقه در پاییز که بارش‌ها بسیار است و کارون پرآب می‌شود، از سایر فصل‌های سال بیشتر است.

مطلب پیشنهادی:  بیماری قلبی خود را با این خوشمزه‌ها ضربه فنی کنید!

جاهای دیدنی دزفول علی کله

در دزفول تفریحگاهی در نزدیکی سد دز وجود دارد که آن را بانام علی کله می‌شناسند. این تفریحگاه در قسمت جنوبی سد دز و شمال شهر دزفول قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی دزفول در تابستان است که مردم معمولا به خاطر آب‌تنی و گذراندن اوقات فراغتشان به آنجا می‌روند. در ایام نوروز هم بسیاری از گردشگران را می‌توانید ببینید که در اطراف این منطقه چادر زده و شب را آنجا سپری می‌کنند.

دریاچه زیبای شهیون

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دزفول دریاچه شهیون است که در دهستان شهی که یکی از دهستان‌های بخش سردشت دزفول واقع‌شده است. فاصله این دریاچه از دزفول حدود 75 کیلومتر است و مسیر رسیدن به آن آسفالته و بسیار زیبا و جذاب است. پس از رسیدن به این دریاچه می‌توانید از طریق قایق‌های گردشگری به منطقه‌ای بسیار سرسبز و زیبا با نخل‌های فراوان برسید که چشمه‌ای در آن از بالای کوه به پایین سرازیر شده و منظره‌ای رویایی را خلق کرده است.

دریاچه شهیون

سخن پایانی

از دیگر جاهای دیدنی دزفول می‌توان به رودخانه دز، کت‌های دزفول، دره توبیرون، کول خرسون، قنات تاریخی مومنان، دژ محمدعلی‌ خان، خانه تیزنو و آبشار شوی اشاره کرد که هرکدام به‌نوبه خود از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های این شهر هستند. ازآنجایی‌که دزفول در منطقه‌ای با آب‌وهوای مدیترانه‌ای واقع‌شده است، پاییز بهترین فصلی است که می‌توانید به آن سفر کنید و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید.

تعداد کلمات مطلب: 592

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    5 آذر 1402 در 8:51 ب.ظ

    زنده باد شهر زیبایم دزفول

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…