ارث بردن داماد از پدر زن در چه شرایطی ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات حقوقی که بسیار در بین خانواده‌ها چالش‌برانگیز بوده، موضوع ارث است. پیرامون ارث سوالات بسیار زیادی مطرح است که افراد دوست دارند از آن اطلاع داشته باشند.
ارث بردن داماد از پدرزن

ارث بردن داماد از پدرزن از جمله مسائلی است که پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌شود. البته ارث بردن داماد یک موضوع استثنایی در قانون مدنی است که فقط در شرایط خاصی امکان دارند اتفاق بیفتد. در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم برای شما شرح دهیم درصورتی‌که فردی فوت شود و متوفی داماد داشته باشد، آیا از این ارث متوفی چیزی به داماد خواهد رسید یا خیر؟

ارث بردن داماد از پدرزن

در ادامه همراه ما باشید تا شرایط ارث‌بری را برایتان شرح داده و بگوییم چرا ارث بردن داماد از پدرزن در حالت عادی منتفی است.

  • زنده‌بودن وارث در زمان فوت مورث

مورث به کسی گفته می‌شود که فوت کرده و از وی اموالی برجای‌مانده باشد که این اموال به وراث وی می‌رسد. یکی از شرایطی که برای ارث‌بردن واجب بوده، آن است که وراث متوفی در زمان فوت وی زنده و در قید حیات باشند.

به بیان دیگر، کسی ارث می‌برد که قبل از متوفی فوت نشده باشد. به‌عنوان‌مثال احمد دارای ۳ فرزند است که یکی از این فرزندان به نام سهراب که زن و فرزند نیز دارد، قبل از پدر خود در تصادفات رانندگی فوت کرده است؛ بنابراین ارثی به فرزند و همسر سهراب از اموال پدربزرگ آن‌ها نمی‌رسد و تمام ارث پدری بین دو فرزندی که در قید حیات بوده‌اند می‌رسد.

زنده‌بودن وارث در زمان فوت مورث

  • داشتن رابطه خونی یا زن و شوهر بودن

یکی دیگر از شرایط مهم برای ارث بردن رابطه نسبی یا سببی آن هم از نوع زن و شوهر بودن است. دراین‌رابطه باید بدانیم که رابطه نسبی رابطه‌ای است که در آن یکی از دیگری تولد یافته مثل فرزند با پدر و مادر یا اینکه دو نفر از یک نطفه یا یک منشأ به وجود آمده‌اند مثل رابطه برادری و خواهری.

طبق قانون مدنی رابطه نسبی در طبقات ارث به سه دسته تقسیم شده که این سه دسته عبارت‌اند از:

  • طبقه اول: پدر و مادر و فرزندان و نوادگان
  • در طبقه دوم: خواهر و برادر و اجداد و خواهرزاده و برادرزاده
  • طبقه سه: عمو و عمه، دایی و خاله و پسرعمو دخترعمو و غیره
مطلب پیشنهادی:  مراحل پیگیری سرقت گوشی چیست؟

اما اگر رابطه سببی را بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که این رابطه به‌واسطه ازدواج به وجود می‌آید. مثل‌زن و شوهری و پدرزن و مادرزن و غیره. لازم است بدانیم که در این نوع از رابطه فقط نسبی‌ها از هم ارث برده و سببی‌ها هم فقط زن و شوهر شامل رابطه ارث‌بری می‌شوند؛ بنابراین در حالت عادی ارث بردن داماد و عروس منتفی است.

داشتن رابطه خونی یا زن و شوهر بودن

زیرا بین این دو رابطه نسبی وجود ندارد. قانون‌گذار وجود رابطه نسبی را لازم دانسته برای ارث‌بری و در رابطه سببی هم فقط زن و شوهر را لایق توارث می‌داند.

بنابراین، به همین دلیل است که ارث بردن داماد از پدرزن در قانون بیان نشده است. زیرا اگرچه داماد با همسر خود به علت ازدواج رابطه ارث‌بری دارد؛ اما با پدرزن خود این رابطه را نداشته، اگرچه خود زن ایشان از پدر خود طبیعتاً ارث خواهد برد.

تنها در یک حالت است که داماد از پدرزن خود ارث می‌برد و ارث‌بردن داماد از پدرزن در این مورد به واقعیت تبدیل می‌شود. آن هم زمانی است که پدرزن از روی علاقه در وصیت خود برای دامادش ارثی در نظر گرفته باشد. در این حالت وراث باید آن مال را به داماد بدهند. البته لازم به ذکر است که پدرزن نمی‌تواند بیش از یک‌سوم اموال خود را برای دامادش وصیت کند و اگر بیش از آن وصیت کرد، باید سایر وراث این مورد را رضایت دهند.

تعداد کلمات مطلب: 561

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…