آیا عدم پرداخت نفقه زن جرم است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از حقوقی که زنان با ازدواج بدست می‌آورند، نفقه است که مرد موظف به پرداخت آن است در غیر این صورت با ضمانت‌اجرای قانونی روبه‌رو می‌شود.
عدم پرداخت نفقه زن

باتوجه‌به سنگین بودن ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن یکی از سؤالاتی که از جانب مردان پرسیده می‌شود آن است که در چه شرایطی می‌توانند نفقه همسر خود را پرداخت نکند؟ همراه دلتامگ باشید تا این سؤال را پاسخ دهیم.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه

طبق از ماده 53 قانون حمایت خانواده اگر مرد با وجود تمکین زن و ندار بودن فرزندان و نزدیکان، علی رغم داشتن توان مالی،نفقه همسر و فرزندان خود را نپردازد، مرتکب جرم ترک انفاق شده و به مجازات حبس تعزیری درجه 6 یعنی حبس بیش از 6 ماه تا 2 سال، محکوم خواهد شد. البته اجرای حبس، منوط بر شکایت شاکی، اثبات ترک انفاق و اثبات توان مالی مرد است.

همچنین، طبق مواد قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، در مواردی که شخصی محکوم به پرداخت نفقه شود و از پرداخت آن، خودداری کند، حسب مورد می‌توان با معرفی مال، تقاضای توقیف اموال او را داشت یا از اجرای احکام، تقاضای صدور حکم جلب وی را نمود و بنابراین جلب و توقیف اموال نیز می‌تواند، یکی از ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه باشد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه

شرایط عدم پرداخت نفقه زن

باتوجه‌به اینکه به‌محض عقد ازدواج زوجین از حقوق و تکالیفی در قبال هم برخوردار می‌شوند، قانون‌گذار شرایط و ضمانت اجرای نپرداختن نفقه را در نظر گرفته است.

از جمله حقوق مالی زن در زندگی مشترک، بعد از عقد ازدواج دائمی، در صورت داشتن تمکین عام و خاص از همسر خود نفقه است که شامل مواردی نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و تمامی نیازهای متعارف او است و مرد به‌محض وقوع عقد دائم، مکلف به فراهم‌آوردن این موارد، برای زوجه خود است؛ مگر اینکه عذر موجه قانونی دراین‌خصوص داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  4 روش کلاهبرداری ملکی که باید بدانید

شرایط عدم پرداخت نفقه زن

قانون‌گذار، در پرداخت نفقه همسر بر خلاف نفقه فرزند و اقارب، توان مالی مرد را معیار ندانسته و درهرصورت، در شرایطی که زن از مرد خود تمکین خاص (برقراری رابطه زناشویی) و تمکین عام داشته؛ یعنی با او زیر یک سقف زندگی می‌کند و تابع اوامر و نواهی او است، مردان را موظف به پرداخت نفقه، به همسران خود می‌داند، مگر اینکه زن بدون وجود عذر موجه عدم تمکین از تمکین مرد خودداری کند.

مقصود از عذر موجه عدم تمکین وجود مواردی نظیر اعتیاد زیان‌آور مرد، بیماری‌های مقاربتی، وجود خطر جانی، مالی و یا شرافتی در زندگی با مرد برای زن، عدم تهیه مسکن مناسب، از سوی مرد و هر موردی است که زندگی با مرد را برای زن، دشوار و تحمل‌ناپذیر کرده باشد و به عبارتی، زن را در عسروحرج قرار داده باشد.

تعداد کلمات مطلب: 397

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…