صدای این ساز مخفی دنیا را در حیرت فرو برده است!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صدای امواج دریا، صدای موسیقی دریا، صدای ارگ دریایی مهم نیست چه صدایی، هر موسیقی‌ای که از سمت دریا به گوش برسد، روح‌نواز و آرامش‌بخش است.
ارگ دریایی

ارگ دریایی زادار شاید یکی از عجیب‌ترین چیزهایی باشد که در تمام طول زندگی‌تان خواهید شنید! ارگی که صدای امواج دریا را به یک موسیقی عجیب و استثنایی تبدیل می‌کند. همراه دلتامگ با یکی از زیباترین پدیده‌های دنیای معماری و موسیقی آشنا شوید.

زادار

کرواسی یکی از زیباترین کشورها در منطقه بالکان است که درست در کرانه دریای آدریاتیک قرار گرفته است. این کشور که به‌خاطر موقعیت جغرافیای ویژه خود از دیرباز مورد توجه بسیاری از پادشاهان و سلاطین قرار داشته، بعد از جنگ جهانی دوم خسارات جبران‌ناپذیری را به خود دید.

زادار یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در کشور کرواسی واقع شده است. این شهر سه هزار‌ساله بندری پس از جنگ جهانی دوم تقریبا به طور کامل نابود شده و اقتصاد آن به‌شدت آسیب دیده و فلج شده بود. برای احیای این شهر باستانی نیاز به یک راهکار خلاقانه بود که بتوان صنعت گردشگری را دوباره در آن فعال و رونق بخشید.

اینجا دقیقا زمانی بود که معمار معروف کرواسی، نیکلا باشیچ به میانه میدان آمد. باشیچ طرحی را به مسئولان کرواسی تحویل داد که بسیار عجیب و غیرقابل‌باور به نظر می‌رسد؛ اما تنها کلید رهایی از مشکلات اقتصادی زادار بود! فکر می‌کنید این طرح چه بوده است؟

ساحل زادار

ارگ دریایی زادار

نیکلا باشیچ در سال 2005 درست زمانی که مردم زادار از رونق گرفتن دوباره شهرشان ناامید شده بودند، یک طرح عجیب ارائه داد که به‌وسیله آن می‌شد صدای امواج دریا را به موسیقی تبدیل کرد!

باشیچ با الهام‌گرفتن از هیدرولیس hydraulis سازه‌ای 70 متری طراحی کرد که نام آن را ارگ دریایی یا Morske Orgulje گذاشتند. هیدرولیس ابزار کوچکی بود که یونانیان باستان آن را ساخته بودند. این ابزار از آب برای فرستادن هوا از طریق لوله‌های تنظیم‌شده استفاده می‌کرد.

ارگ موجی در سانفرانسیسکو ابزار دیگری بود که باشیچ از آن ایده گرفته بود. ارگ موجی سانفرانسیسکو مجموعه‌ای از لوله‌های خمیده است که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده بود تا اصوات اقیانوس آرام را تقویت کند.

مطلب پیشنهادی:  تجربه لذت و هیجان با سفر به تالش

ارگ دریایی زادار

ارگ دریایی زادار چگونه کار می‌کند؟

این ارگ 70 متری شامل 35 پله است که در ساحل شهر بندری زادار واقع شده است. در زیر هر پله مرمر این ساحل، 5 لوله قرار گرفته که به‌وسیله کانال‌های باریکی به یکدیگر متصل می‌شوند. هنگامی که امواج به پله‌ها برخورد می‌کنند، هوا از طریق لوله‌ها به داخل ارگ وارد می‌شود و از سوراخ‌های سوت مانند در سطح بالایی پله‌ها خارج می‌شود. در نتیجه یک هارمونی موسیقایی هماهنگ و کاملا تصادفی ایجاد می‌شود.

پله های ساحل شهر

سخن پایانی

ارگ دریایی زادار شاید قدمت زیادی نداشته باشد؛ ولی یک پدیده منحصر به فرد و یک شاهکار هنری محسوب می‌شود که مردم را از سراسر دنیا به شهر زادار می‌کشاند. این ارگ به صنعت گردشگری کرواسی یک جان دوباره بخشیده است. مردمی که به شهر زادار سفر می‌کنند، با قدم‌زدن در ساحل این شهر صدای امواج دریا را به‌گونه‌ای دیگر می‌شوند. جالب اینجاست که این صدا هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود؛ چون امواج دریای متفاوت است، هر تن موسیقی‌ای که ایجاد می‌شود تنها منحصر به همان لحظه است. هرچند کرواسی کشوری است که جاذبه‌های فراوان دارد؛ مثلا پارک ملی کرواسی یکی از زیباترین نقاط روی زمین است؛ اما ارگان دریایی زادار نیز یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است.

تعداد کلمات مطلب: 520

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

فیشیال پوست در خانه با کمترین هزینه

از آن‌جایی که هزینه فیشیال در آرایشگاه‌ها بسیار زیاد است تصمیم گرفتیم آموزش فیشیال پوست در…