شرایط به ارث رسیدن سهام عدالت

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا سهام عدالت متوفی به وراث وی منتقل می‌شود یا خیر؟
به ارث رسیدن سهام عدالت

به ارث رسیدن سهام عدالت از جمله مواردی است که افراد دوست دارند از جزئیات آن اطلاع داشته باشند. بعد از فوت متوفی دارایی‌های او به‌صورت قهری به ورثه وی انتقال داده می‌شود. منظور از ارث همین انتقال دارایی است. طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی ایران طبقات ارث مشخص شده‌اند و تقسیم ارث طبق این طبقه‌بندی انجام می‌شود. همراه دلتامگ باشید.

به ارث رسیدن سهام عدالت

باتوجه‌به این موضوع که برخی از افراد رد زمان مقرر برای ثبت نا سهام عدالت اقدام نکرده‌اند، در حال حاضر سهام عدالت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین زمانی که فردی فوت می‌شود، وراث قانونی وی در ابتدا باید استعلام بگیرند که آیا در دارایی‌های مورث خود سهام عدالت وجود دارد یا خیر؟

وراث می‌توانند به آدرس samanese.ir جهت اطلاع از سهام عدالت مورث خود که فوت شده است مراجعه کرده و در این سامانه اطلاعات هویتی فرد فوت شده را بزنند. با این کار صورت‌وضعیت دارایی سهام عدالت متوفی برای آن‌ها قابل‌مشاهده خواهد بود.

اگر وراث از دارابودن سهام عدالت متوفی اطمینان حاصل کردند؛ باید در ابتدا اقدام به انحصاروراثت کرده و بعد از آن با مراجعه به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نسبت به انتخاب خدمات انتقال سهام اقدام نمایند.

مرحله بعدی تهیه‌کردن مدارکی از جمله اصل شناسنامه و گواهی فوت، کارت ملی ورثه و متوفی، گواهی انحصاروراثت است. این مدارک برای انتقال سهام عدالت موردنیاز است.

سهام عدالت

بعد از آماده‌کردن مدارک لازم، برای طی‌کردن سایر مراحل ارث‌بری از سهام عدالت، ورثه باید یکی از وراث را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کنند. نماینده منتخب باد دردست‌داشتن مدارک ذکر شده باید به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و فرمی را که در آنجا به او می‌دهند را تکمیل کند.

مطلب پیشنهادی:  انجام امور ملکی ماده 100 شهرداری در دیوان عدالت

در مرحله بعد، دفتر پیشخوان دولت اقدام به ارسال این فرم به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌کند. حالا در این مرحله مدارک، توسط این شرکت بررسی می‌شوند.

اگر مدارک ناقص باشد به نماینده اطلاع داده می‌شود که اقدام به رفع نقص کند. در صورت نقص نداشتن مدارک، مراتب انتقال سهام عدالت انجام خواهد شد. به‌هرحال، نتیجه بررسی این شرکت به نماینده وراث در پیامک اعلام خواهد شد.

مراحل دریافت گواهی انحصاروراثت برای به ارث رسیدن سهام عدالت

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، برای ارث‌بری از سهام عدالت متوفی، وراث باید اقدام به گرفتن گواهی انحصاروراثت کنند. در این گواهی به طور دقیق، وارث متوفی و میزان سهم‌الارث هر یک از آن‌ها طبق قانون مدنی ایران معین شده است. برای دریافت این گواهی، دادن یک‌سری مدارک، لازم و ضروری است. این مدارک عبارت‌اند از:

مراحل دریافت گواهی انحصاروراثت برای به ارث رسیدن سهام عدالت

  • شناسنامه متوفی
  • شناسنامه وراث
  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • گواهی فوت
  • استشهادیه محضری
  • در صورت وجود وصیت‌نامه متوفی باید وصیت‌نامه نیز ارائه شود.

برای تهیه استشهادیه محضری در دفاتر اسناد رسمی؛ فرم مخصوصی تکمیل و به امضای ۳ شاهد می‌رسد. بعد از تهیه مدارک ذکر شده باید اقدام به مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایید و دادخواست صدور گواهی انحصاروراثت را ثبت کنید.

پس از طی روند اداری و گذشت یک ماه از انتشار آگهی روزنامه؛ شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی، گواهی انحصاروراثت را صادر خواهد نمود.

تعداد کلمات مطلب: 500

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…