دوام زندگی مشترک با ۵ تکنیک زوج درمانی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زوج درمانی یک رویکرد درمانی برای بهبود روابط زناشویی است. در این مطلب با ۵ تکنیکی که زوج درمانگران برای دوام زندگی مشترک ارائه می‌دهند، آشنا می‌شوید.
دوام زندگی مشترک با زوج درمانی

زوج درمانی نوعی مشاوره خانواده است که برای حل بسیاری از مشکلات زناشویی توصیه می‌شود. این روش درمان باعث می‌شود که زوجین به درک درست‌تری از رابطه خود برسند و برای بهبود آن تلاش کنند.

این روش درمان برای افرادی که در گذشته تجربه شکست عشقی داشته‌اند و خواهان برقراری ارتباط جدید هستند نیز بسیار توصیه می‌شود. در ادامه این مطلب از دلتامگ با ۷ تکنیک زوج درمانگران برای دوام زندگی مشترک آشنا می‌شوید.

زوج درمانی چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟

مشاورین ازدواج، نکاتی را برای بهبود روابط زوجین ارائه می‌دهند. در واقع به ارائه توصیه‌های مربوط به خانواده و ازدواج، زوج درمانی گفته می‌شود. در ادامه با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوید که توسط اکثر زوج درمانگران برای بهبود رابطه زناشویی ارائه می‌شود.

تکنیک‌های زوج درمانی

روش گاتمن، ساده‌ترین تکنیک مشاوره زوجین

روش گاتمن یکی از ساده‌ترین روش‌های زوج درمانی است که با هدف افزایش علاقه و احترام بین زن و شوهر اجرا می‌شود. این تکنیک با اصول خاصی که دارد، به شما کمک می‌کند که تعارضات بین خود را حل کنید. اصول درمان به روش گاتمن عبارتند از:

  • نشانه عشقی
  • عشق دو طرفه و تحسین متقابل
  • ارائه دیدگاه مثبت
  • مدیریت تعارضات و اختلافات
  • توجه به رویاهای یکدیگر و سعی برآورده کردن آن‌ها
  • ایجاد معنای مشترک در زندگی با استفاده از دو اصل اعتماد و وفاداری

روایت درمانی، تکنیکی عالی برای مشاوره زوجین

روایت درمانی یک روش زوج درمانی است که در آن زوجین مسائلی را که باعث نگرانی و دل‌مشغولی آن‌ها شده، مطرح می‌کنند. در این روش درمان، مشکل به صورت جدا از فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جدا بودن فرد از مشکلات در این روش درمان، باعث می‌شود که او از مشکلات خود فاصله بگیرد و سبک زندگی خود را تغییر دهد. در این روش، درمانگر از فرد می‌خواهد که درباره موضوعات مورد علاقه خود صحبت کند. وی از میان این صحبت‌ها با صفات و مهارت‌های ذاتی مراجعه‌کننده آشنا می‌شود و به او کمک می‌کند که درک درست‌تری از خودش داشته باشد. این شناخت باعث می‌شود که فرد در رابطه زناشویی روند مثبتی را دنبال کند و دیدگاه روشن‌تری نسبت به آینده داشته باشد.

روایت درمانی

درمان متکی بر احساسات (EFT)

درمان مبتنی بر احساسات، اولین بار توسط دکتر سوزان جانسون ارائه شد. این مدل مشاوره، بیشتر برای زوجین در نظر گرفته شده است اما برای مشاوره خانواده هم از آن استفاده می‌شود. این روش درمان باعث کشف مشکلات ریشه‌ای زوجین، مثل افسردگی و اضطراب می‌شود و اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • آگاهی یافتن از هیجانات و عواطف به طور کامل
  • یادگیری نحوه بروز احساسات به صورت واضح و با جزئیات دقیق
  • یادگیری پذیرش، گذشت و تعدیل احساسات
  • واکاوی لایه‌های چندگانه تجارب عاطفی فرد و آگاه کردن او نسبت به آن‌ها
مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه یک کوکوی خوشمزه با برنج مانده

درمان به روش رفتاری تلفیقی (CBT)

این روش درمان به بررسی نگرانی‌ها و پریشانی‌های بین زوجین می‌پردازد و تغییرات ایجاد شده در رابطه را بررسی می‌کند. در واقع تمرکز این روش زوج درمانی روی تغییر رفتار یکی از طرفین است و طی سه مرحله زیر انجام می‌شود:

  • ارزیابی
  • بازخورد
  • درمان

این روش درمان روی دیدگاه زن و شوهر نسبت به یکدیگر تاثیر بسیاری می‌گذارد.

زوج درمانی به روش رفتاری تلفیقی

تکنیک روانشناسی مثبت

در این تکنیک، زوج درمانگر از یک سری تکنیک روانشناسی مثبت برای تشخیص نقاط قوت زوجین استفاده می‌کند. این تکنیک باعث می‌شود که زوجین روی لحظات مثبت و ویژگی‌های خوب یکدیگر تمرکز داشته باشند، در زمان حال زندگی کنند و برای ادامه زندگی مشترک انگیزه داشته باشند.

تمارین زوج درمانی

زوج درمانگران برای بهبود رابطه زوجین، تمارینی را به آن‌ها ارائه می‌دهند. برخی از این تمارین عبارتند از:

  • به اشتراک گذاشتن موسیقی: این کار باعث می‌شود که با احساسات و روحیات یکدیگر بیشتر آشنا شوید.
  • گوش دادن به یکدیگر: زمان‌هایی از روز را برای گفتگو و گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر اختصاص دهید.
  • نوازش و تماس بدنی: ارتباط جسمی، باعث می‌شود که احساس نزدیکی بیشتری با هم داشته باشید و پیوند بین شما محکم‌تر شود.
  • پیدا کردن علایق مشترک: انجام فعالیت‌های مورد علاقه مشترک، به شما کمک می‌کند که وقت بیشتری را با هم بگذرانید و از بودن با یکدیگر لذت ببرید.

تمارین زوج درمانی

سخن پایانی

ازدواج مراحل مختلفی دارد که طی آن زوجین ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوند. آگاهی از تعارضات و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها، راز دوام زندگی مشترک است. در این میان مراجعه به روانشناس و شروع زوج درمانی به شما کمک می‌کند که مشکلات ریشه‌ای را هر چه سریع‌تر پیدا کرده و به این طریق از بروز اختلافات بزرگ و جدایی جلوگیری کنید.

تعداد کلمات مطلب: 721

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…