موفقیت فقط پولدار شدن نیست + ویدئو

3
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا موفقیت فقط رسیدن به پول و مقام است؟ در این مطلب به بررسی راز موفقیت در عصر مدرن می‌پردازیم و توضیحاتی در مورد افراد موفق در این عصر ارائه می‌دهیم.

در دوران مدرن، بشر وارد مرحله جدیدی از زندگی شد که در آن برای کوچکترین چیزها تعیین تکلیف شده است. معیارهای تعیین شده برای انسان موفق هم از این قاعده مستثنی نبود. اما آیا تعاریف ارائه شده برای راز موفقیت در دوره مدرن صحیح است؟ برای آگاهی از این موضوع، تا پایان این مطلب، با دلتامگ همراه باشید.

آیا معیارهای تعیین شده تحت عنوان راز موفقیت، صحیح است؟

با صنعتی شدن جهان در قرن بیستم میلادی، بحث استانداردسازی مطرح شد. این باعث شد که انسان‌ها مطابق یک سری الگوی از پیش تعیین شده برای پیشرفت قدم بردارند.

اندازه‌گیری همه چیز با عدد و رقم، بحثی چالش‌برانگیز بود که تا کنون ادامه پیدا کرده است. برای مثال می‌توانیم به تست‌های تعیین ضریب هوشی اشاره کنیم که در آن‌ها افراد به دسته‌های باهوش، معمولی و خنگ تقسیم می‌شوند.

در این میان سلامت روان بسیاری از افراد به خاطر ناکامی‌های بسیار به خطر افتاده و مشکلات زناشویی، اضطراب و افسردگی در جهان امروز، نتیجه همین معیارهای غلط تحت عنوان راز موفقیت است.

در واقع این سبک استانداردسازی یک اشکال اساسی دارد و آن عدم در نظر گرفتن فردیت انسان‌ها است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این موضوع ارائه شده است.

راز موفقیت در عصر جدید چیست؟

استانداردسازی باعث می‌شود که فردیت افراد در نظر گرفته نشود و ویژگی‌های ذاتی آن‌ها را نادیده بگیرند. بر این اساس یک معیار کلی برای موفقیت ارائه می‌شود که عملاً برای تمام افراد کارکردی ندارد. اما ما اینجا باید یک راز موفقیت را به شما بگوییم. در این عصر افرادی موفق می‌شوند که از این هنجارها عبور کنند.

راز موفقیت فقط پول نیست

مطابق تعریف کتاب اسب سیاه، اثر تاد رز، بشر امروزی برای رسیدن به موفقیت باید از یک سری هنجارها عبور کند. اسب سیاه به فردی گفته می‌شود که کسی انتظار برنده شدن را از او ندارد. اما در یک روند شگفت‌انگیز سایرین را غافلگیر می‌کند.

اسب سیاه در واقع بر خلاف دیگران، از مسیری که در آن قرار گرفته لذت می‌برد و بدون فکر به رقابت ناسالم، به موفقیت می‌رسد. این افراد باور دارند که موفقیت، پول و مقام نیست. در ادامه با ویژگی این افراد آشنا می‌شوید.

شناخت خرده انگیزه‌ها

می‌توانیم بگوییم که شناخت خرده انگیزه‌ها اولین راز موفقیت در عصر جدید است. این روزها بیشتر افراد بر سر پول و جایگاه با یکدیگر رقابت دارن. اما فردی که به عنوان اسب سیاه شناخته می‌شود، به جای داشتن انگیزه‌های عجیب و بیهوده، به دبنال خرده انگیزه‌های شخصی می‌گردد که برای خودش ارزشمند است. این خرده انگیز‌ها می‌توانند ترکیبی از احساسات قدرتمند در ناخودآگاه ما باشند و عموماً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اولویت‌های ظریف
  • خواسته‌های راستین
  • دل‌مشغولی‌های خصوصی
مطلب پیشنهادی:  درمان سنگ کلیه در منزل با 6 روش

شناخت خرده‌انگیزه‌ها، راز انسان‌های موفق

شناخت انتخاب‌ها

بیشتر انتخاب‌های ما در راستای سیستم استانداردسازی انجام می‌شود. ما بر اساس این سیستم، رشته تحصیلی و شغل خود را انتخاب می‌کنیم. اما افرادی که به عنوان اسب سیاه شناخته می‌شوند، یک برگ برنده را در جیب خود دارند و آن چیزی نیست جز انتخاب آگاهانه. این افراد الگوهای ارائه شده را در هم می‌شکنند و بر اساس پیچیدگی ذهن و روحیات خود برای آینده تصمیم می‌گیرند.

شناخت استراتژی‌ها

پیروی از یک روند همگانی، در عصر مدرن به عنوان الگو و راز موفقیت  شناخته شده است. برای مثال می‌گویند اگر می‌خواهی به فرد موفقی تبدیل شوی، باید از ساعت ۵ صبح بیدار شوی و روزانه ۱۰ ساعت را به کار کردن اختصاص دهی. اما اسب‌های سیاه این تعارف را در هم می‌شکنند. این افراد می‌دانند که راهکار مشخصی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد و هر فرد بر اساس توانمندی‌های خودش می‌تواند استراتژی شخصی برای دستیابی به اهداف خود داشته باشد.

شناخت انگیز‌ها، راز موفقیت

بی‌اعتنایی به مقصد

از کودکی یک فرمول استاندارد را تحت عنوان معیار موفقیت در سر ما فرو کرده‌اند و آن تعیین مقصدی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنی. اسب‌های سیاه، این الگو را هم در هم می‌شکنند. این افراد می‌دانند که آینده قابل پیش‌بینی نیست و روی اهداف و وظایف کوتاه مدت تکیه می‌کنند.

سخن پایانی

کتاب‌هایی تحت عنوان راز موفقیت برای رسیدن به پول، جایگاه شغلی، روابط و … ارائه شده است. در تمام این کتاب‌ها یک نسخه همگانی ارائه شده است که ممکن است عملاً برای شما فایده‌ای نداشته باشد. در این مطلب سعی کردیم نگرش شما را نسبت به موفقیت تغییر دهیم و مسیری را هموار کنیم که در آن هر فرد با توجه به ویژگی‌های ذاتی، می‌تواند موفق و تاثیرگذار باشد.

تعداد کلمات مطلب: 721

اپلیکیشن مجله دلتا

3 دیدگاه

  1. سمیه

    7 آبان 1402 در 8:53 ق.ظ

    عالی بود.

    پاسخ

    • فائزه سینایی

      7 آبان 1402 در 12:06 ب.ظ

      ممنون از نگاه شما دوست عزیز 🙂

      پاسخ

  2. من

    7 آبان 1402 در 8:54 ق.ظ

    فقط کافیه بخوای تا پیشرفت کنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…