تهیه نکردن مسکن توسط مرد برای زن، چه عواقبی دارد؟

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شروع زندگی مشترک مستلزم یکسری امکانات است که یکی از مهم‌ترین این امکانات مسکن مناسب و در شان زن است.
آثار حقوقی تهیه نکردن مسکن توسط مرد

تهیه نکردن مسکن توسط مرد یکی از موضوعات و مشکلات خانواده‌هاست. طبق قانون مدنی تهیه‌کردن مسكن مناسب و اثاث منزل جزو نفقه زن است كه بر عهده مرد قرار گرفته است. حال ممكن است سؤالی مطرح شود كه آيا مرد هر مسكنی را فراهم كند، زن موظف است در آنجا زندگي كند؟ همراه دلتامگ باشید.

آثار حقوقی تهیه نکردن مسکن توسط مرد

شاید در نگاه اول این موضوع بسیار ساده به‌نظر برسد و با خودتان بگوییئ که موضوع مسکن اهمیت آنچنانی ندارد اما زمانی که اختلافاتی پیش می‌آید، آثار حقوقی مشخص می‌شود.

اگر مرد طبق وظایف قانونی‌اش منزل مناسبی که در شأن زن باشد را تهیه کرده باشد اما زن بدون غیرموجه از زندگی در آن خانه امتناع کند، مرد می‌تواند با مراجعه‌کردن به دادگاه دعوای الزام به تمکین زن را مطرح کند.

اگر بعد از گرفتن حکم تمکین، زن با به منزل تهیه شده نرود، به‌اصطلاح ناشزه محسوب شده و آثار حقوقی جداگانه‌ای برای زن و مرد دارد. از جمله این آثار برای مرد آن است که می‌تواند از پرداخت نفقه به زن خودداری کند.

همان‌طور كه بيان شد، تهيه مسكن جزو نفقه زن محسوب شده و تهيه آن به عهده مرد است. اگر مرد به اين وظيفه خود عمل نكند، زن می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

در اين شرایط قانون به زن اين اجازه را می‌دهد كه از زندگی مشترک با مرد خودداری کرده ولی درعین‌حال نفقه خود را دريافت كند، زيرا عدم تمكين زن با عذرموجه قانونی است. همچنين تهیه ‌نکردن مسکن توسط مرد از مصاديق عسروحرج است كه طبق ماده ١١٢٩ قانون مدني به زن اجازه طلاق می‌دهد.

دادخواست الزام به تهيه مسكن مستقل

اگر زن به دلیل تهیه نکردن مسکن توسط مرد قصد طرح دعوا علیه او را داشته باشد، باید بدانید که برای طرح این دعوا ابتدا باید دادخواست الزام به تهیه مسکن را از طریق دفاتر خدمات قضایی برای دادگاه خانواده ارسال کند.

مطلب پیشنهادی:  آیا اجاره نامه دستی اعتبار دارد؟

دادخواست الزام به تهيه مسكن مستقل

دادگاه صالح به رسيدگی دعواي الزام به تهيه مسكن

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام مرد به تهیه مسکن مستقل، دادگاه خانواده‌ای خواهد بود که مرد در آن محل سکونت دارد. البته لازم به ذکر است که اگر محل سکونت زن و شوهر در دو استان مختلف باشد، زن برای طرح دعوا می‌تواند به دادگاه خانواده محل سكونت خود مراجعه نمايد.

دادگاه صالح به رسيدگی دعواي الزام به تهيه مسكن

دعواي الزام مرد به تهيه مسكن مستقل، دعوای غیرمالی است

شايد تصور كنيد كه چون در دعواي الزام مرد به تهيه مسكن مستقل، خواسته زن از شوهر، تهيه مسكن است و مسكن يك امر مالي و مادي است، پس ماهيت دعوا هم دعواي مالي است، اما اين تصور اشتباه است زيرا خواسته اين دعوا، الزام زوج و وادارکردن آن به امری است كه يك دعوای غیرمالی است. بنابراين هزينه دادرسي هم بر اساس دعواي غیرمالی محاسبه می‌شود. ميزان هزينه دادرسی در دعاوي غیرمالی هر ساله توسط سازمان برنامه‌وبودجه مشخص و اعلام می‌گردد.

شاید تصور کنید چون در دعوای الزام مرد به تهیه مسکن مستقل، خواسته زن از شوهر تهیه مسکن است و مسکن یک امر مالی و مادی است پس ماهيت دعوا هم دعوای مالd بوده اما اين تصور اشتباه است زيرا خواسته اين دعوای تهیه نکردن مسکن توسط مرد، الزام مرد و وادار كردن وی به امری كه يك دعواي غير مالي است. بنابراين هزينه دادرسي هم بر اساس دعوای غير مالي محاسبه می‌شود. ميزان هزينه داردسی در دعاوی غير مالي هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص و اعلام می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 556

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. نازنین از شیراز

    1 آبان 1402 در 5:45 ب.ظ

    سلام من که 25 سال هست ازدواج کردم نه خانه دارم نه وسایل درست زندگی با وجود سه فرزند ایرادی از شوهرم نگرفتم و زندگی کردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد هست؟

تصادف بدون گواهینامه به طور خودکار قتل عمد محسوب نمی‌شود. در حقوق کیفری، برای‌آنکه جرمی به…