تقویت اعتماد به نفس با ۷ راهکار ساده

1
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اعتماد به نفس یک ویژگی اکتسابی است که ما برای ادامه زندگی و تعاملات خود به میزان کافی از آن نیاز داریم. در ادامه این مطلب نکاتی برای افزایش رضایتمندی نسبت به خود و اعتماد به نفس ارائه شده است.
تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک ویژگی فردی است که تمام ما کم یا زیاد از آن بهره برده‌ایم. اما این ویژگی ساختنی است نه اکتسابی. پس می‌توانیم با انجام یک سری راهکار آن را ارتقا دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

اعتماد به نفس چیست و چگونه تقویت می‌شود؟

اعتماد به نفس یک ویژگی وجودی است که با استفاده از آن می‌توانیم امور زندگی و روابط را مدریریت کنیم. اما این ویژگی ثابت نیست و قابلیت تغییر دارد. تجربه‌های تلخ و مورد آزار قرار گرفتن، باعث احساس نارضایتی از خود می‌شود. اما با انجام دادن راهکارهایی می‌توانیم آن را مثل یک عضله ورزشکاری تقویت کنیم.

خودمراقبتی را تمرین کنید

خودمراقبتی به یک سری عادات و رفتار گفته می‌شود که ما به صورت آگاهانه و هدفدار برای بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و روابط اجتماعی انجام می‌دهیم. این اقدامات باعث می‌شود که زندگی شما نظم خوبی پیدا کند و با انرژی بهتری بتوانید به انجام امور روزمره بپردازید. وقتی سطح انرژی شما بالا باشد و کمتر دچار استرس و اضطراب شوید، اعتماد به نفس شما هم ارتقا پیدا می‌کند.

خودمراقبتی

روی توسعه فردی خود کار کنید

توسعه فردی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای پیشبرد حرفه و داشتن روابط سالم‌تر انجام می‌دهیم. هر قدمی که برای سبک زندگی بهتر برمی‌داریم، اقدامی در جهت رشد فردی است. توسعه فردی یک فرآیند است که ما در طول زندگی ادامه می‌دهیم. برای ادامه دادن این فرایند، بهتر است از خودمان بپرسیم که می‌خواهیم چه چیزی را توسعه دهیم و چه تغییراتی ایجاد کنیم. بعد در مورد روش‌های دستیابی به این تغییرات قدم برداریم. افرادی که مدام به فکر رشد و توسعه هستند، اعتماد به نفس بالاتری دارند.

به دستاوردهای خود فکر کنید

معمولاً شکست‌ها بیشتر در حافظه ما ثبت می‌شوند و نسبت به ‌آن‌ها احساس بدی داریم. اما لازم است هر چند وقت یک بار خود را با گذشته مقایسه کنید و ببینید چه چیزهایی را به دست آورده‌اید. فکر کردن به دستاوردها، هر چند هم که کوچک باشند باعث حس رضایتمندی می‌شود. لازم نیست حتماً کار بزرگی انجام داده باشید. گاهی خواندن یک جلد کتاب هم یک دستاورد مثبت است.

هدف تعیین کنید

زندگی بدون داشتن هدف، باری به هر جهت و خسته کننده می‌شود. تا وقتی هدف تعیین نکنید، نمی‌توانید دستاوردی داشته باشید. این هدف‌گذاری لازم نیست بسیار بزرگ و دست‌نیافتنی باشد. باید منطقی فکر کنید. ابتدا یک هدف بلند مدت تعیین کنید و برای رسیدن به آن هدف‌های کوچک در مسیر خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  قبر حضرت آدم، اسرارآمیزترین آرامگاه جهان

برای مثال شما هدف تعیین می‌کنید که زبان انگلیسی را یاد بگیرید. باید برای رسیدن به آن دوره آموزشی را مرحله به مرحله بگذرانید تا به طور کامل بتوانید انگلیسی صحبت کنید. داشتن هدف به ما احساس مفید بودن می‌دهد و باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم.

تعیین هدف

مهارت‌های جدید یاد بگیرید

یاد گرفتن مهارت‌های جدید ما را به دنیای تازه‌ای وارد می‌کند و به ما حس مفید بودن می‌دهد. لازم نیست این مهارت‌ها خیلی دشوار باشند. شما می‌توانید با یادگیری یک مهارت ساده با توجه به استعداد و توانایی خودتان، قدمی مثبت در جهت توسعه فردی بردارید. افرادی که مهارت‌های زیادی یاد می‌گیرند، می‌توانند در مورد هر چیزی صحبت کنند و نسبت به خود احساس رضایت بیشتری دارند.

روابط سالم و مفید برقرار کنید

معاشرت با افراد سمی که مدام از کارهای ما ایراد می‌گیرند و شخصیت ما را تخریب می‌کنند، تاثیر بسیار بدی روی اعتماد به نفس ما دارد. به جای آن باید با افرادی معاشرت کنیم که مشوق ما هستند و به اهداف ما توجه می‌کنند. گاهی این افراد خانواده ما هستند اما این برای همه امکان‌پذیر نیست. برای همین برقراری رابطه دوستی با افراد سالم و مشوق، همیشه پیشنهاد می‌شود.

از منطقه امن خود خارج شوید

تا وقتی در یک خط صاف حرکت می‌کنیم، هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد و احساسات منفی ما به همان منوال ادامه پیدا می‌کنند. اما وقتی از منطقه امن یا  Comfort Zone خارج شوید، تازه متوجه می‌شوید که چقدر سربالایی‌ها و سرپایینی‌های زندگی آموزنده هستند. افراد ریسک‌پذیر و اهل چالش، نسبت به خود احساس بهتری دارند و روابط سودمندتری برقرار می‌کنند.

ریسک پذیری

سخن پایانی

از ابتدای تولد با پدیده‌هایی مواجه شدیم که در احساس ما نسبت به خودمان دخیل بوده‌اند. نحوه تربیت، رفتار بزرگترها، دوستان و فامیل، تاثیرات زیادی روی احساس و ادراک ما گذاشته‌اند. گاهی یک حرف در کودکی منجر شده است که تا بزرگسالی احساس ناکافی بودن داشته باشیم. اما فرو رفتن در نقش قربانی و درجا زدن دردی را دوا نمی‌کند. می‌توانیم روی پای خود بایسیتیم و با انجام راهکارهای سودمند، اعتماد به نفس خود را بازیابی کنیم.

 

تعداد کلمات مطلب: 751

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ن،ا

    5 آبان 1402 در 5:53 ب.ظ

    سپاس ازمطالب مفیدتون لطفا مطالبی اینگونه که متناسب بافرهنگ ایرانی واسلامی وازهمه مهمترقابل اجرا هستند نه صرفا آرزو،بیشتر انتشاربدین،بهانه ای بود برای سپاسگزاری،موفق باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…