جشنواره انار زیباترین مراسم پاییزی ایران

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران با وجود اینکه یک کشور مذهبی و سنتی است؛ اما دارای شادی‌های خاص خودش است. به‌عنوان یکی از فستیوال‌های خوبی که هرساله در کشور ما برگزار می‌شود، جشنواره انار است.
جشنواره انار

جشنواره انار یکی از زیباترین و پرشورترین جشن‌های غیرمذهبی است که هر ساله در بیشتر شهرهای ایران به‌خصوص شهرهایی که انار آن‌ها مشهور است برگزار می‌شود. دلتامگ در این مقاله یک شفر شاد و مفرح به شهرهای انار ایران دارد، با ما همراه باشید.

جشنواره انار

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های پاییزی که با حضور پررنگ قرمزرنگش در فصل‌های سرد سال روح و نشاط تازه‌ای به شهرها و خانه‌ها می‌بخشد، انار است. انار همان میوه بهشتی‌ای است که در فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف، جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.

هرسال به هنگام رسیدن این میوه پربرکت در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران جشن انار برگزار می‌شود و مردم محلی به رقص و شادی و پایکوبی برای برکت‌هایی که خدا به آن‌ها ارزانی داشته می‌پردازند. جشنواره انار در واقع یکی از اصیل‌ترین جشن‌های کشور است که به پاسداشت رسیدن فصل برداشت این میوه خوش‌رنگ و خوشمزه برگزار می‌شود.

جشن انار ساوه

جشنواره انار در کدام شهرهای ایران برگزار می‌شود؟

انار یکی از میوه‌هایی است که در اقلیم‌های مختلف رشد خوبی دارد و در بسیاری از شهرهای ایران به‌عنوان محصول اصلی باغ‌های آن شهر محسوب می‌شود. به همین دلیل شهرهای زیادی در ایران به شهر انار شهرت دارند و در آن‌‌ها جشن انار نیز برگزار می‌شود. هرچند این جشن در شهرهای مختلف در زمان‌های متفاوتی برگزار می‌شود؛ اما یک جشن اصیل است که مردم برای شکرگزاری این نعمت حتما در هنگام رسیدن و برداشت انار برگزار می‌کنند.

جشنواره انار ساوه

معروف‌ترین انار ایرانی بدون شک، انار ساوه است. در واقع انار ساوه را می‌توان بهترین انار ایران دانست که طعم آن واقعا بهشتی است. نام ساوه با نام انار گره‌خورده و جدانشدنی است. از آنجایی که ساوه نزدیکی بسیاری به پایتخت دارد، انار آن نسبت به سایر شهرهای ایران شناخته‌شده‌تر و محبوب‌تر است.

اصلی‌ترین محصول شهر ساوه انار است. مردم ساوه نیز هرسال برای پاسداشت این نعمت و برکتی که خدا به شهر آن‎‌ها ارزانی داده و باعث رونق اقتصادی شهرشان شده، جشنواره‌ای برای شکرگزاری برگزار می‌کنند. این جشن در اواخر فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز برگزار می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  سفر به کویر، سفر به دل طبیعت

جشن انار پاوه

جشن انار پاوه

پاوه نیز در لیست شهر انار ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. منطقه کردستان و اورامانات همیشه جزء مناطق سرسبز و حاصلخیز ایران بوده‌اند. جشن انار پاوه زیرمجموعه جشن انار اورامانات است. معمولا زمان جشن انار پاوه در میانه آبان‌ماه است و همه مردم در آن شرکت می‌کنند. در این فستیوال گاهی زنان روستایی با درست‌کردن رب انار و انواع غذاهایی که با انار پخته می‌شوند هنر خودشان را به گردشگران نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند که گردشگران بیشتری این منطقه را شناخته و جذب این منطقه شوند.

جشن انار گیلان

یکی دیگر از مناطقی که بهترین انار ایران را دارد استان گیلان است. شاید کمتر کسی تصور کن که این استان شمالی کشور در کنار شالیزارهای سرسبز و زیبا، باغ‌های انار حاصلخیزی نیز داشته باشد. اصلی‌ترین شهر انار در استان گیلان شهر رودبار و روستاهای اطراف آن است که مردم آن هرسال با برگزاری جشنواره انار یکی از زیباترین جشن‌های غیرمذهبی ایران را برگزار می‌کنند. جشن انار گیلان معمولا در آخرین هفته از مهر در این استان برگزار می‌شود. این جشن تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان است، اگر می‌خواهید پاییز امسال برای این جشن باشکوه به گیلان سفر کنید حتما از جاهای دیدنی گیلان نیز بازدید کنید.

جشن انار در گیلان

سخن آخر

شیراز، یزد، کاشان، منطقه اورامانات، کردستان و حتی قزوین نیز هرسال با برگزاری جشنواره انار به شکرگزاری این نعمت می‌پردازند. شهر ساوه به‌عنوان پایتخت انار ایران شناخته می‌شود و اگر سوال شما این است که بهترین انار ایران کجاست؟ قطعا نام شهر ساوه را خواهید شنید هرچند انارهای سایر شهرهای ایران نیز در کیفیت و خوشمزگی کم از انار ساوه ندارند. با این حال لقب بهترین انار دانه سیاه ایران متعلق به شهر کاشان است.

تعداد کلمات مطلب: 612

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    20 آبان 1402 در 3:45 ب.ظ

    ساوه اسم در کرده اولین انار مرغوب ایران
    انار کوهدشت لرستان دوم محمود آباد فیروز کوه سوم نی ریز فارس
    چهارم انار یزد پنجم انار هورامانات کرمانشاه ششم انار خاش سیستان و بلوچستان هفتم ساوه است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خانه اپرای سیدنی با معماری شگفت‌انگیز

خانه اپرای سیدنی، سازه شگفت‌انگیزی است که در سال ۱۹۷۳ ساخته شده و معماری بسیار بی‌ظیری دار…