مجازات ازدواج سفید چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در سال‌های اخیر با پدیده ازدواج سفید روبه‌رو شده‌ایم و بسیاری از دختران و پسران جوان به این امر روی آورده‌اند اما آیا این ازدواج از نظر قانون ایران جرم است؟ و اگر این ازدواج جرم بوده مجازات آن چیست؟
مجازات ازدواج سفید

یکی از موضوعاتی که جوانان باید از آن اطلاع داشته باشند، مجازات ازدواج سفید است که آیا قانون اصلاً برای این پدیده مجازاتی در نظر گرفته است و این موضوع را جرم‌انگاری کرده است یا خیر؟ همراه دلتامگ باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید در واقع شیوه‌ای از زندگی است که در آن تعهد قانونی وجود ندارد. در ازدواج سفید این در کنار هم بودن در قالب رسمی و قانونی امکان‌پذیر نبوده و در جایی ثبت نمی‌شود. در تعریف جزئی‌تر از این رابطه باید بگوییم که ازدواج سفید نوعی رابطه عاطفی ـ جنسی بین زن و مرد است بدون صیغه عقد نکاح. در این شکل از زندگی مشترک هم‌زیستی با به‌عهده‌گرفتن تعهد قانونی همراه نیست.

در کشور ما ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند ارزیابی شود. اولین بعد جامعه‌شناسی و دیگر بعد قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه‌شناسی، علت اصلی این نوع ازدواج و رواج آن در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی بوده است که باید  موردتوجه قرار گیرد.

از نظر قانون و شرعی این ازدواج یک رابطه خارج از شرع و قانون این که مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. چرا که از نظر قانونی، ازدواج سفید نوعی رابطه نامشروع تلقی شده که اگر در دادگاه به اثبات برسد، در حکم زنا و دارای مجازات است. فرزند حاصل از این ازدواج نیز فرزند نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات خاص خودش را نیز در پی دارد.

ازدواج سفید

آیا ازدواج سفید جرم است؟

حالا یکی از سؤالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود آن است که اصلاً این ازدواج از نظر حقوقی جرم است یا آیا در این ازدواج زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟

ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانونی کشور است. اولین شرط ازدواج رعایت‌کردن یک‌سری قوانین است. ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و شرعی در کشور ما موجب حلال شدن زوجین به هم نخواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  توقیف سرقفلی به چه معناست؟

در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود یا به‌صورت غیررسمی اما شرعی در قالب عقد موقت صورت گیرد. در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند.

مجازات ازدواج سفید چیست؟

رابطه نامشروع برای هر دو طرف مجازات دارد؛ بنابراین طبق قانون می‌توان گفت مجازات ازدواج سفید در قانون تحت عنوان رابطه نامشروع یا زنا بیان شده است. در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به‌عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود. همچنین درصورتی‌که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به‌عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

مجازات ازدواج سفید چیست؟

اما به‌طورکلی در ایران، بر اساس قوانین جاری، ازدواج سفید یک جرم به‌حساب نیامده و مجازات قانونی خاصی برای آن تعریف نشده است. بااین‌حال، باید توجه کرد که ازدواج سفید در بعضی از موارد می‌تواند عواقب منفی برای زوجین داشته باشد.

برای مثال، اگر زوجین در زمانی که ازدواج رسمی نداشته‌اند، فرزندی به دنیا آورند، فرزند آن‌ها قانوناً ناشناس است و باید با مراجعه به دادگاه ثبت شود. همچنین، اگر ازدواج سفید به دلیل تقلب در مدارک شناسایی یا سایر جرائم انجام شده باشد، مجازات قانونی برای آن وجود دارد.

تعداد کلمات مطلب: 520

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…