پیشگیری از آلزایمر با چند راهکار ساده

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آلزایمر یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هایی است که هر ساله سبب مرگ تعداد زیادی از سالمندان می‌شود، برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش‌های پیشگیری از آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید
آلزایمر

یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند افراد را درگیر کند، بیماری آلزایمر است. این بیماری از این جهت بسیار سخت تلقی می‌شود که اطرافیان بیمار را با مشکلات و مسائل دردناک روحی روانی درگیر می‌کند. در ظاهر این بیماری جز بیماری‎‌های سخت تلقی نمی‌شود چون شخص مبتلا درد جسمی ندارد و حتی نیاز به جراحی ندارد اما این بیماری و تاثیرات آن آن قدر قوی است که می‌تواند اطرافیان بیمار را به سمت فرسودگی جسمی و روحی ببرد. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا بیشتر راجع به این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن بدانید:

آلزایمر

آلزایمر یک هشتم از افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند و تشخیص شروع آن آسان نیست. این بیماری ممکن است از مرحله اول تا مرحله حاد آن حدود 20 سال طول بکشد اما غالب مبتلایان به این بیماری بسته به میزان وخامت بیماری 3 تا 9 سال پس از ابتلا فوت می‌کنند. یکی از اولین نشانه‌های این بیماری عدم توانایی فرد در انجام حساب‌های مالی است.

علائم ابتلا به آلزایمر

هیچ روش قطعی برای تشخیص یا پیش‌بینی ابتلای فرد به آلزایمر وجود ندارد، معمولا اطرافیان شخص مبتلا با تغییراتی که در حافظه کوتاه مدت فرد ایجاد می‌شود متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند.  فرد مبتلا در مرحله اول حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و گفتار او نیز تحت تاثیر این فراموشی قرار می‌گیرد. مثلا ممکن است حرف‌هایی را که چند دقیقه قبل به او زده‌اید فراموش کند. در مرحله دوم و پیشرفته بیماری، حافظه بلند مدت فرد دچار اختلال شده و فرد وقایع مهم و قدیمی زندگی را نیز از یاد می‌برد.

در این مرحله علاوه بر حافظه بلند مدت، رفتارهای فرد نیز تغییر کرده و ممکن است در محلی آشنا گم بشود، حتی در نزدیکی خانه خودش. یا حتی ممکن است شخص نظافت را فراموش کرده و برای روزهای متمادی حمام کردن و نظافت را از یاد ببرد. سرعت رشد این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما توصیه می‌شود به محض دیدن اولین نشانه‌ها فرد مبتلا رانزد متخصص اعصاب برده و از پیشرفت این بیماری در عزیزانتان جلوگیری کنید.

راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر هیچ درمان قطعی ندارد. محققان در سال‌های اخیر در آمریکا موفق شده‌اند داروهایی بسازند که روند رشد این بیماری را به تعویق بیندازد و مشکلات رفتاری ناشی از بیماری نظیر خشم، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی را کنترل کنند و از این طریق آرامش را برای فرد مبتلا و مراقبانش فراهم کنند. اما تغییر در سبک زندگی و عادت‌ها می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا را کاهش داده و روند ابتلا را به تعویق بیندازد. یکی از نکات مهم درباره این بیماری این است که ابتلا به آن در سنین جوانی و میانسالی کم است اما غیرممکن نیست، پس آشنایی با این روش‌های مراقبتی می‌تواند برای همه مفید باشد.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن فشار عصبی با چند راهکار ساده

آلزایمر

  • تغذیه سالم و رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از غلات است
  • مواد غذایی که ویتامین‌های B6 و B12 دارند
  • مشارکت اجتماعی که حمایت‌های اجتماعی را در پی دارد برای میانسالان در معرض آلزایمر بسیار مفید است
  • یادگیری زبان جدید
  • حل جدول، سودوکو و مطالعه منظم
  • یادگیری موسیقی
  • ورزش‌های هوازی
  • ترک سیگار و مشروبات الکلی
  • فشار خون خود را پایین بیاورید
  • مصرف میوه و سبزی به صورت روزانه
  • مدیریت استرس
  • اجتناب از خوردن غذاهای چرب

آلزایمر

 سخن پایانی

مراقبت از یک بیمار آلزایمری فرسودگی جسمی و روحی بسیاری را در پی دارد. برای مبتلایان شدید فرد مراقب باید ساعت‌ها صرف آشپزی، رانندگی، استحمام بیمار کند و از طرف دیگر بدخلقی‌ها و مشکلات روحی فرد بیمار را نیز تحمل کند. بسیاری از مبتلایان به آلزایمر شدید در صورت عدم مراقبت از خانه خارج شده و ممکن است گم شوند یا اتفاقات ناگوار دیگری برای آن‌ها بیفتد. و از طرفی دیگران برای رفتار درست با بیمار آلزایمری توصیه‌های بسیاری دارند اما کسی به سلامت روان مراقب و اطرافیان بیمار توجهی نمی‌کند و همین مسئله فشارهای بیشتری بر دوش اطرافیان بیمار می‌گذارد. مراقبان این افراد باید حتما ساعتی از روز را صرف پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه خود بکنند. فعالیت‌های ورزشی و شرکت در گروه دوستان و دریافت حمایت اجتماعی نیز برای مراقبان بسیار مفید و سازنده است.

تعداد کلمات مطلب: 670

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    13 مهر 1402 در 11:04 ق.ظ

    نایس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

از بین بردن فشار عصبی با چند راهکار ساده

از بین بردن فشار عصبی از جمله خواسته‌های همه افراد است. فشار عصبی (استرس) یکی از مشکلات را…