این ۴ سیاه چاله چقدر نزدیک زمین هستند؟ + ویدیو

0
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
۴ سیاه‌ چاله نزدیک زمین که تاکنون شناخته شده‌اند، منفرد یا دوبخشی هستند. اگرچه جزو دسته‌های معمولی سیاه‌چاله‌ها محسوب می‌شوند؛ اما قدرتشان به حدی است که در صورت نزدیکی، به‌راحتی زمین را به داخل خود بکشند.

سیاه‌چاله‌ها اجرام ناشناخته و عجیبی هستند. محققان موفق به کشف ۴ سیاه ‌چاله نزدیک زمین شده‌اند. اولین سؤال مهم این است که این چهار جرم آسمانی تا چه اندازه به ما نزدیک هستند و اصلاً به چه شکلی در فضا قرار دارند؟ در این مطلب به بررسی ویژگی‌های جالب این شگفتی‌ها و نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌ها به زمین می‌پردازیم.

جالب است بدانید که سیاه‌چاله‌ها ممکن است به یکدیگر برخورد هم داشته باشند و در مطلب سرعت برخورد سیاه‌چاله‌ها به یکی از جدیدترین دستاوردها درباره این موضوع اشاره شده است که می‌توانید به آن رجوع کنید.

سیاه‌چاله چیست؟

زمانی که ستاره‌های نوترونی (ستاره‌هایی با سنگین‌وزن با جرم زیاد) از هم متلاشی می‌شوند، سیاه‌چاله به وجود می‌آید. داخل آنها، جرم بسیار زیادی وجود دارد که بنا بر قانون جاذبه، این جرم زیاد باعث جاذبه فراوان آنها می‌شود.

جاذبه زیاد این اجرام سبب می‌شود که تمامی اجسام در نزدیکی آنها به داخل کشیده شوند و اضافه‌شدن این جرم‌ها به داخل سیاه‌چاله، جاذبه آن را بیشتر می‌کند.

سیاه چاله نزدیک زمین همه‌چیز حتی زمین را می‌بلعند.

ویژگی‌های عجیب سیاه‌چاله‌ها

در مرکز یک سیاه‌چاله زمان وجود ندارد و تقریباً به صفر می‌رسد. این موضوع به این دلیل است که این اجرام آسمانی بعد فضا – زمان را می‌کشند. اگر روزی یک انسان بتواند در مرکز یک سیاه‌چاله زنده بماند، گذر زمان را به‌هیچ‌وجه احساس نمی‌کند. جاذبه و گرانش فراوان این اجرام در مرکز آنها، زمان را تقریباً به صفر می‌رساند.

۴ سیاه‌ چاله نزدیک زمین

کهکشان راه شیری چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون سیاه‌چاله دارد که شناختن و یافتن آنها به‌شدت دشوار است. در طی سال‌های اخیر، چهار سیاه ‌چاله نزدیک زمین کشف شده‌اند. عظیم‌ترین سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها هستند که به آنها “کلان جرم” گفته می‌شود؛ اما این سیاه‌چاله‌ها از نوع “جرم ستاره‌ای” هستند که معمولی‌تر از آنها محسوب می‌شوند. در ادامه به ترتیب از نزدیک‌ترین تا دورترین برای شما شرح داده شده است.

۱.سیاه‌چاله Gaia BH1

در سال ۲۰۲۲ ماهواره گایا (Gaia)، این سیاه‌چاله را کشف نمود. سیاه‌چاله BH1 دوبخشی است؛ به این معنی که یک بخش آن خود سیاه‌چاله و در بخش دیگر یک ستاره چرخان به‌دور سیاه‌چاله وجود دارد. اگرچه این جرم آسمانی، 1560 سال نوری از ما فاصله داشته و نزدیک‌ترین سیاه‌چاله کشف شده به زمین است؛ اما یافتن آن برای محققان بسیار دشوار بود و بالاخره در سال 2022 به کمک بررسی ستاره دور آن کشف شد. جرم ستاره دور آن 9.6 برابر خورشید است.

مطلب پیشنهادی:  حیوانات عجیب و غریبی که در ایران زندگی می‌کنند!

۴ سیاه چاله نزدیک زمین منفرد یا دوبخشی هستند.

۲.سیاه‌چاله Gaia BH2

این سیاه چاله نزدیک زمین نیز توسط ماهواره گایا و در سال 2023 شناخته شد. این جرم آسمانی دوبخشی است و دورتر از BH1 قرار دارد. به‌طوری‌که فاصله آن از زمین، 3800 سال نوری است. جرم ستاره چرخان دور این سیاه‌چاله ۹ برابر خورشید و دمای آن ۴۳۳۱ درجه سانتیگراد است.

۳.سیاه‌چاله A0620-00

از میان این ۴ سیاه چاله نزدیک زمین، این مورد قدیمی‌ترین مورد کشف شده است و در سال ۱۹۸۶ دیده شد. این سیاه‌چاله نیز دوبخشی بوده و جرم بخش تاریک آن، ۱۱ برابر خورشید ماست. این جرم آسمانی، ۴۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

سیاه‌چاله فضا-زمان را خم می‌کند.

۴. سیاه‌چاله MOA-2011-BLG-191

این سیاهچاله منفرد است و مانند بقیه موارد دوبخشی نیست. جرم آن در حدود ۷ تا ۸ برابر خورشید است و کشف آن تا سال ۲۰۲۲ برای محققان زمان برد. این سیاه‌چاله در فاصله ۵۱۵۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

سخن آخر

در این مطلب به معرفی چهار سیاه چاله نزدیک زمین پرداخت اگرچه مسافت آنها به نظر زیاد است و این حسن خوبی است؛ اما به دلیل قدرت جاذبه زیاد، هرکدام بسیار خطرناک هستند. در صورت نزدیک‌شدن هر کدام از آنها به زمین، هیچ مانعی برای به داخل کشیده‌شدن سیاره ما وجود ندارد.

تعداد کلمات مطلب: 591

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس های رنگی در لباسشویی

شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌ویژه لباس‌های رنگی، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، ما…