سوسک‌های رباتی ناجی انسان‌ها می‌شوند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوسک‌های رباتی توانایی کم‌کردن ارتفاع خود در شرایط مختلف، برای عبور از شکاف‌ها دارند و تاکنون قدرت عبور از شکاف‌های عمودی را داشته‌اند. از این ربات‌های به‌خصوص، برای یافتن قربانیان حوادث مختلف استفاده می‌شود.
سوسک‌های رباتی انسان‌ها را نجات می‌دهند!

سوسک‌های رباتی مخلوق جدید محققان دانشگاه کلرادو بولدر هستند. این ربات‌ها با بدن منعطف و ساختار جالبی که دارند، در عملیات جستجو و نجات به‌عنوان ابزار اکتشافی استفاده می‌شوند. ساختار فعلی این ربات‌ها در آینده باتوجه‌به سایر پیشرفت‌های آن، ممکن است تغییر کند. این سوسک‌ها با شکستن قواعد ظاهری ساختن ربات‌ها، الهام‌بخش محققان برای ساخت سایر وسایل با قابلیت‌ها متفاوت قرار گرفتند.

در این مقاله به بررسی بهتر این ربات‌های شگفت‌انگیز می‌پردازیم. در مطلب پیشرفته‌ترین ربات دنیا نیز می‌توانید جدیدترین قابلیت‌های ربات آمکا را بخوانید.

اطلاعات جالبی درباره سوسک‌ها

سوسک‌ها یکی از قدیمی‌ترین مخلوقات روی زمین هستند. اکثر آنها اصلاً آب مصرف نمی‌کنند و برخی بدون مصرف مواد غذایی تا پنج سال زنده می‌مانند. این جانوران بدن بسیار منعطف و خاصی دارند و جزو دسته حشرات هستند. اگرچه همواره برای انسان‌ها جانوری منفور تلقی می‌شوند؛ اما با دفع نیتروژن، تأمین‌کننده مواد مغذی خاک بوده و در زنجیره غذایی، غذای گونه‌های زیادی همچون پرندگان هستند.

سوسک‌ها می‌توانند در حین عبور از شکاف‌ها، بدن را فشرده کرده و از هر منفذی عبور کنند. این قابلیت آنها الهام‌بخش مهندسانی چون “کائوشیک جایارام” قرار گرفت و آنها را به فکر ساختن سوسک‌های رباتی با قدرت انعطاف بالا برای عبور از مکان‌های مختلف انداخت. در ادامه با قابلیت‌های خاص آن بیشتر آشنا می‌شویم.

سوسک‌های رباتی از یک توپ پینگ‌پونگ سبک‌تر هستند.

قابلیت‌های خاص سوسک‌های رباتی

این ربات‌ها بیشتر شبیه مکعب‌هایی با چند پا هستند که وزن بسیار کمی دارند. به گفته متخصصان ساخت آن، وزنشان از توپ پینگ‌پنگ هم کمتر است. سازندگان این ربات، نام آن را کلاری (Clari) گذاشتند. کلاری قادر به تغییر اندازه است. به این شکل که در هنگام عبور از قسمت‌های باریک، می‌تواند ارتفاع خود را از ۳.۳ سانتیمتر به تنها ۲ سانتیمتر کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی:  گیاهان آپارتمانی که انرژی منفی منتشر می کنند

این مخلوق در حال حاضر به‌خوبی از شکاف‌های عمودی عبور می‌کند؛ اما سازندگان کلاری باور دارند که این سوسک‌های رباتی می‌توانند در آینده منعطف‌تر نیز بشوند.

دو قابلیت ویژه آنها امکان عبور از شکاف‌ها به علت انعطاف‌پذیری بالای پاهایشان بوده و دیگری توانایی شناسایی و بررسی دستگاه‌ها بدون نیاز به جداسازی قطعات آن است. درنتیجه، از آنها برای یافتن قربانیان حوادث مختلف استفاده می‌شود. تنها ضعف کنونی آنها سیم متصلشان است که سازندگان امیدوارند روزی مدل‌های بدون سیم آن را نیز بسازند. در این صورت می‌توانند به شکل مستقل اکتشافات بیشتری انجام دهند.

طراحی بدون سیم این ربات‌ها در آینده

شکل آنها در آینده چگونه خواهد بود؟

هدف غایی سازندگان سوسک‌های رباتی این است که کلاری، درنهایت بتواند نسبت به شرایط محیط خود تغییر شکل بدهد و بنابراین ساختار مشخصی نداشته باشد. افرادی چون جایارام آن را بیشتر شبیه یک آمیب یا موجودی بدون شکل مشخص با قدرت تغییر شکل در هر موقعیت و شرایط متصور می‌شوند.

سخن آخر

سوسک‌های رباتی انقلابی در طراحی ربات‌ها محسوب می‌شوند؛ چراکه تنها به کمک استفاده از آناتومی حشراتی چون سوسک‌ها قابلیت‌های بسیار مفید و مهمی را برای عرضه از خود نشان دادند. شکسته‌شدن قالب همیشگی ربات‌ها که در این محصول رخ داد، الهام‌بخش سایر مهندسین و محققان قرار گرفته است تا ازاین‌پس شاهد ربات‌های هوشمندتر با خدمات بسیار خوبی برای نوع بشر باشیم.

تعداد کلمات مطلب: 489

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس های رنگی در لباسشویی

شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌ویژه لباس‌های رنگی، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، ما…