کشف 6 سیاره مشابه زمین محققان را شگفت‌زده کرد + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در دو سال اخیر، ۶ سیاره مشابه زمین توسط ناسا تأیید شدند. بعضی از این سیارات آب مایع و دمای مطلوبی داشته و فاصله نسبتاً خوبی از زمین دارند. کشف سیارات دوقلوی GJ نیز یکی از جهش‌های بزرگ علمی محسوب می‌شود.

در سال گذشته ناسا، بیشتر از 500 سیاره فراخورشیدی را کشف و تأیید کرد که از میان آنها کشف 6 سیاره مشابه زمین طی دو سال اخیر بسیار شگفت‌انگیز بودند. همان‌طور که می‌دانید سیاره زمین تنها سیاره موجود در راه شیری نیست و بیشتر از تریلیون‌ها سیاره در این کهکشان وجود دارد.

در این مقاله به ۶ سیاره جذاب و روش‌های کشف هر کدام نظری خواهیم انداخت. در مقاله کهکشان راه شیری اطلاعات جالبی درباره کهکشان‌ها نوشته شده که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید آن را در لینک داده شده بخوانید.

دو روش جالب کشف سیارات توسط ناسا

پیش از معرفی سیارات درباره دو روش کشف سیارات سخن خواهیم گفت تا اطلاعات بیشتری درباره روش هر کشف هر سیاره پیدا کنید.

روش سرعت شعاعی

در این روش، از طریق چرخش سیارات به‌دور ستاره‌ها به وجود یک سیاره پی می‌برند. زمانی که یک سیاره در مدار خود به‌دور ستاره‌اش می‌چرخد، زمان‌هایی که به ما نزدیک می‌شود شعاع بزرگ‌تری از آن دیده شده و هنگام دورشدن، شعاع آن کوچک‌تر دیده می‌شود. محققان با محاسبه این اندازه‌ها به موقعیت سیاره، شکل مدار آن و مشابه زمین بودن آن پی می‌برند.

کشف ۶ سیاره مشابه زمین تنها در ۲ سال اخیر روی داد.

روش گذر

در این شیوه، از میزان نور یک ستاره و موقعیت ستاره و سیاره استفاده می‌کنند. هنگامی که یک سیاره مقابل ستاره‌اش قرار بگیرد، نور دیده‌شده از ستاره، کمتر شده و پس از عبور از آن بیشتر دیده می‌شود. این مقدار کم اما واضح دیده می‌شود. این یکی دیگر از روش‌های کشف سیاره‌ها است.

سیاره ۱: Wolf 1069 b

این سیاره مشابه زمین، در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد. ۸ درصد بزرگ‌تر از زمین بوده و جرم آن ۲۶ درصد سنگین‌تر از آن است. دما روی این سیاره ۱۲ درجه سانتیگراد است و دارای آب است.  به لحاظ تئوریک، امکان مایع بودن آب و سکونت روی آن وجود دارد. یک طرف این سیاره همیشه سمت ستاره‌اش است و اصطلاحاً روز است و طرف دیگر همیشه به سمت فضا و تاریک است. این سیاره از طریق روش سرعت شعاعی در سال ۲۰۲۳ توسط ناسا کشف شد.

سیاره ۲: TOI-700 e

این سیاره مشابه زمین که تقریباً هم‌اندازه آن است، در سال ۲۰۲۳ کشف شد. این کره ۱۰ درصد کوچک‌تر از سیاره ما و جرم آن ۲۰ درصد سبک‌تر است. احتمالاً دارای آب مایع است و ۱۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. در منظومه خود، چهارمین سیاره است و مدار کوتاهی دارد. هر ۲۸ روز یکبار به‌دور ستاره خود می‌چرخد. امکان دارد که همانند سیاره قبلی متصل به خورشیدش باشد و نچرخد. این سیاره مشابه زمین، با روش گذر و توسط فضاپیمای TESS ‌ یافته شد.

مطلب پیشنهادی:  خرید خانه وام دار و چند نکته مهم

این کاوشگر در مدت اقامتش در فضا، ۷۵ درصد آسمان را تصویربرداری کرده و ۶۶ سیاره فراخورشیدی جدید و ۲۱۰۰ کاندید سیاره کشف کرده است که در انتظار تأییدشدن هستند.

دمای بعضی سیارات مشابه زمین بسیار مناسب است.

سیاره ۳: LP890-9c

این سیاره در سال ۲۰۲۲ پیدا شد که جزو سیارات اَبرزمین است. ۹۸ سال نوری از زمین فاصله داشته و ۳۶ درصد عظیم‌تر و ۲۵ برابر سنگین‌تر از زمین است. این کره از نظر دمایی شرایط مناسبی ندارد و ۱۲۲ درجه سانتیگراد است و به‌دور ستاره خود که از نوع کوتوله قرمز است، هر ۸.۵ روز یکبار می‌چرخد.

سیاره ۴: GJ-1151c

این سیاره یخی ۲۶ سال نوری از ما فاصله داشته و جزو سیارات نپتون‌مانند است. این سیارات بسیار سرد هستند. تقریباً ۲.۵ برابر زمین است و مشابه زمین هر ۳۸۹ روز یکبار به‌دور ستاره کوتوله سرخ خود می‌چرخد.

فضاپیمای TESS‌ توانسته ۷۵ درصد آسمان را تصویربرداری کند.

سیارات دوقلو ۵ و ۶: GJ 1002-b و GJ1002-c

این دو سیاره به‌عنوان دوقلوهای شگفت‌انگیز میان این سیارات شناخته شدند. تنها ۱۶ سال نوری از زمین فاصله داشته و در سال ۲۰۲۲ با روش سرعت شعاعی کشف شدند. هر دو سیاره به ستاره خود بسیار نزدیک‌اند؛ ولی ستاره آنها جرم کمتری نسبت به خورشید داشته و یک‌هشتم آن جرم دارد. از نظر تئوریک هر دوی این سیارات مشابه زمین، قابل‌سکونت هستند.

GJb ‌ سه درصد بزرگ‌تر و هشت درصد سنگین‌تر از زمین است و هر ۱۰ روز یکبار به‌دور ستاره‌اش می‌چرخد. GJc نیز هر ۲۱ روز یکبار به‌دور ستاره‌اش می‌چرخد. به دلیل نزدیکی به زمین، این احتمال وجود دارد که توسط تلسکوپ جدید جیمز وب از فضا مشاهده شوند و امکانات حیات و سکونت بر روی آنها بیشتر بررسی شود.

سخن آخر

به نظر می‌رسد که زمین در کهکشان راه شیری آن‌قدرها هم بی‌مانند نیست. پیشرفت علم هر سال حضور سیاره‌های زیادی را که مشابه زمین هستند به اثبات می‌رساند. داشتن جایگزین‌های بیشتری به‌جای زمین، همواره خبر بسیار خوبی برای آینده انسان‌ها محسوب می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 737

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

۱۰ روش آسان برای از بین بردن چروک لباس بدون اتو

چروک لباس ها امری معمول و اغلب آزاردهنده است، به‌ویژه زمانی که اتو در دسترس نباشد. با این …