۵ باور جالب درباره مغز انسان که حقیقت ندارند + ویدیو

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق جدیدترین تحقیقات انجام شده، مغز انسان هیچ برتری‌ای نسبت به انسان‌های نئوآندرتال نداشته است و آنها مغز بزرگتر و هوشی بسیار بیشتر از انسان کنونی داشته‌اند.

تاکنون اطلاعات زیادی درباره مغز انسان کشف شده است اما بعضی از باورهایی که در این باره شکل گرفته اند از نظر علمی رد شده اند ولی کماکان در میان مردم وجود دارند. مغز ابزار غولپیکر بدن انسان، هنوز هم حقایق جالب و خواندنی‌ای برای ارائه کردن دارد. عملکرد ویژه نیمکره‌های مغز را نیز می‌توانید از اینجا بخوانید.

۱. مغز انسان امروز باهوشتر از انسان‌های نئوآندرتال

زمانی که بحث بررسی انسان‌های نخستین در میان است هنوز هم عده ای تجسم میکنند که عامل انقراض این نسل از انسانها مغز باهوشتر و عملکرد ذهنی بهتر ما نسبت به آنها بوده است. جالب است بدانید که این امر به هیچ وجه صحت نداشته است. انسانهای نئواندرتال، اقوام غولپیکری بودند که در تمام زمینه‌ها همانند قدرت فیزیکی، سازگاری جسمی با محیط و حتی مغز نیز بهتر از ما عمل میکرده‌اند. پس چه چیزی عامل انقراض آنها بود؟

جالب است بدانید که ضعف بزرگ نئوآندرتال‌ها نسبت به مغز انسان امروزی، توانایی در برقراری ارتباط با همنوعان بوده است. انسان کنونی موجودی اجتماعی‌تر است و بسیاری از موفقیتهایش را مدیون زندگی گروهی در اجتماع و قدرت تعامل خود با دیگران بوده است. مغز نئوآندرتالها در مقایسه با همانند ابرکامپیوتری بود که توانایی وصل شدن به وای فای را نداشته باشد. بنابراین زندگی تنهایی آنها را به سمت نابودی و حذف شدن کشاند.

۲. کودکان باهوشتر از بزرگسالان هستند

کودکان همیشه مثال بارز توانایی در یادگیری سریع و به خاطرسپاری بوده اند و عده ای فکر میکنند این موضوع به دلیل تکاملیافته‌تر بودن مغز آنهاست. اگرچه مغز انسان از گذشته‌های دور تا به کنون کوچکتر شده است اما این تاثیری روی بازدهی آن نداشته است.

جالب است بدانید که بخش خاکستری مغز ما به مرور و با افزایش سن تکاملیافته تر میشود. عده ای نقطه اوج آن را به زمان بلوغ نسبت میدهند. در هنگام نوجوانی عملکرد قسمتهایی از مغز که مربوط به فضاوت و تصمیمگیری است تکاملتریافته تر میشود. مطالعات اثبات کرده اند که تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی، قسمتهای مرتباط با عملکرد چندگانه مغز انسان کامل نمیشود و بخشهای زیادی دیگری از آن تا سن ۲۰ سالگی به تکامل کامل دست پیدا نمیکند.

تکامل‌یافتن بیشتر مغز انسان در بزرگسالی نسبت به کودکی

۳. شخصیت ما نمیتواند تغییر کند

شخصیت انسان محصول رفتارهایی است که به مرور و به شکل عادت یا انجام کارهای مختلف شکل میگیرد. از این رو عده ای براین باورند که این شخصیت ثابت است و مغز انسان توانایی شکل دادن به عادات یا به شکل علمیتر ساخت اتصالات نورونی جدید را به مرور از دست میدهد. دانشمندان این دیدگاه را رد کردند و متوجه شدند که مغز ما در شرایط گوناگون توان برقراری اتصالات نورونی و درنتیجه ساخت عادات و کارهای مختلف را دارد.

مطلب پیشنهادی:  شماره‌ای که همه صاحبان خود را به کام مرگ کشاند!

۴. قدرت محاسبه پسرها بیشتر از دخترهاست

همواره در تعیین میزان توانایی هر جنس اغراقها و باورهای قالبی خاصی در عموم جامعه وجود داشته و دارد. برای مثال یکی از این باورها به قدرت ریاضی و توان محاسبه مغز پسرها نسبت به دخترها برمیگردد.

اگرچه تاثیر هورمونهای مختلف بر روی توسعه بخشهای گوناگون مغز و تفاوت در نوع بروز و کنار آمدن احساسات در دو جنس بررسی و کشف شده است اما در مطالعه‌ای که اخیرا بروی نیم میلیون دختر و پسر موجود در ۶۹ کشور صورت گرفت، تفاوتی میان عملکرد مغز انسان در هر دو جنس آن مشاهده نشد.

قدرت انجام ریاضیات در هر دو جنسیت انسان برابر است

۵. نمیتوان از ۱۰۰ درصد مغز انسان استفاده کرد

بعضی فیلمهای موجود در بازار همانند فیلم Lucy براین مبنا شکل گرفته اند که انسان تنها با مصرف ماده‌ای خارجی و خاص میتواند به تمام قدرتهای مغز بینظیرش دست پیدا کند و این موضوع به شکل طبیعی ممکن نیست. تحقیقات نشان داده است که انسان در طول یک روز میتواند از ۱۰۰ درصد مغزش استفاده کند اما امکان استفاده از آن به صورت یکجا و در یک زمان وجود ندارد. این موضوع نیازی به مصرف دارو یا کارهای عجیب و غریب هم ندارد.

سخن آخر

مغز انسان با تمام پیشرفتگی و شناخته شدگی خود، همواره نقاط ابهام زیادی را برای مردم دارد و این مسئله مسبب وجود باورهای نادرست زیادی شده است. به همین دلیل، در این مقاله به پنج باور جالب اما رد شده در علم برای روشنگری هرچه بیشتر پرداختیم.

تعداد کلمات مطلب: 682

اپلیکیشن مجله دلتا

2 دیدگاه

  1. عباس

    17 شهریور 1402 در 7:15 ق.ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید 🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      18 شهریور 1402 در 11:16 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس های رنگی در لباسشویی

شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌ویژه لباس‌های رنگی، می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد، ما…