در دهه هفتاد میلادی “آدری گراسر” از نوادگان “فردریک فری”، یک نقاشی ۲۰۰ ساله را به موزه هنر نیواورلئان اهدا کرد و طبق حدس او این نقاشی تغییریافته بود. سالها بعد پس از تلاشهای بسیار در سال ۲۰۲۱ راز این نقاشی و تصویر واقعی آن شبیهسازی شد. نقاشیهای جذاب خیابانی را نیز میتوانید در این مطلب بخوانید.
ماجرای ترسیمشدن و افشای راز نقاشی ۲۰۰ ساله
در سال ۱۸۳۷ میلادی، یک تاجر و بانکدار مرفه آلمانی به نام “فردریک فری” که در لوئیزیانا در کشور آمریکا ساکن بود، سفارش ترسیم پرتره سه کودک خود را به یک نقاش داد. در گوشه راست این پرتره بهظاهر معمولی، سایه شخصی دیده میشود که اولینبار توسط نوة نوه همسر فردریک، هنگام اهدای نقاشی به موزه به آن اشاره شد.
ظاهراً این شخص موجود در این نقاشی ۲۰۰ ساله در گذر زمان به دلیل نامعلوم و توسط شخصی گمنام ناپدید شده بود؛ اما با کمی دقت، سایه حضور آن بهخوبی دیده میشود. طبق حدس نواده فردریک، این سایه احتمالاً متعلق به بردهای از خانواده بوده است.
پس از این، تلاشها برای بررسی این گمان از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و مشخص شد که این حدس درست بوده است. این کوشش درنهایت در سال ۲۰۲۱ منجر به بازسازی این نقاشی شد و چهره و ظاهر این شخص نامرئی برای همگان روشن شد.
هویت واقعی و سرنوشت شخص نامرئی
برای یافتن هویت این شخص نامرئي در این نقاشی ۲۰۰ ساله تلاشهای زیادی صورت گرفت و به لطف بررسی اطلاعات تاریخی و سرشماریها و پیشینه خانواده فردریک فری، مشخص شد که این شخص بلیزایر (Bélizaire) نام داشته است. او بردهای سیاهپوست خانواده بوده که در زمان نقاشی پرتره، ۱۵ سال داشته است. با نظر بهظاهر او در نقاشی، این موضوع استنباط میشود که بهاحتمال زیاد سرپرست کودکان بوده و جایگاه خوبی نزد خانواده فردریک داشته است.
جالب است بدانید که نامهای سه کودک موجود در این نقاشی ۲۰۰ ساله، الیزابت، لئونتین و فردریک فری جونیور است. دو کودک دختر تا سال ۱۸۳۷ در سنین کودکی مردند و چند سال بعد نیز فردریک فری جونیور از دنیا رفت. ازآنجاییکه خانواده این تصویر، دچار رکود اقتصادی بدی شد، اموال او و همچنین بردههایی چون بلیزایر فروخته شدند.
ظاهراً بلیزایر بردهای بوده که به همراه مادر خود در سن ۶ سالگی خریداری شده است و هنگامی که در میانه سیسالگی بوده به یک کارخانه معروف در کلیسای سنت جان فروخته شده است و بهعنوان آشپز و اهلی کار مشغول به کار شد. متأسفانه سرنوشت دقیقتر او در هالهای از ابهام است.
جایگاه کنونی نقاشی
ازآنجاییکه این نقاشی ۲۰۰ ساله نخستین پرتره از یک برده سیاهپوست است، برای همگان جایگاه ویژهای پیدا کرده است. این پرتره تصویری از ایالات جنوبی آمریکا را نمایش میدهد و علاوهبرآن، رابطه پیچیده یک نوجوان برده را با کودکان اربابش را به نمایش میگذارد.
این تصویر را به Jacques Guillame Lucien Amans پرتره نگار مشهور نیواورلئانی نسبت میدهند که از دید بسیاری از افراد، یکی از تحسینشدهترین پرتره نگارهای زمان خود بوده است. این نقاشی در موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک نمایش داده خواهد شد.
سخن آخر
راز این نقاشی ۲۰۰ ساله در ناپدیدشدن عمدی کودکی سیاهپوست به نام بلیزایر بوده است که تنها کسی از افراد این نقاشی بود که ایام بزرگسالی را دید. کسی از اینکه چرا و توسط چه کسی از نقاشی حذف شده باخبر نیست؛ اما چون اولین پرتره از یک برده سیاهپوست است، قرار است در موزه هنر متروپولیتن شهر نیویورک نمایش داده شود.
ناشناس
9 شهریور 1402 در 9:19 ق.ظ
عالی بود مخصوصا مطالب ویدیو برام جالب تر بود
نگین آشناگر
13 شهریور 1402 در 4:15 ب.ظ
ممنون دوست عزیز از همراهی شما
عباس
10 شهریور 1402 در 8:50 ق.ظ
سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب جالب 🙏🙏🙏🙏 عباس آقا
نگین آشناگر
13 شهریور 1402 در 4:08 ب.ظ
ممنون دوست عزیز از همراهی شما